Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Satelliter! Inte helt lätt fråga.

  1. #1

    Satelliter! Inte helt lätt fråga.

    Tjena alla!

    Jag har idag min parabol som många andra konfigurerad mot Thor 0.8w och astra 4.8e. Men om vi antar att jag skaffar en motor till parabolen, vilka satelliter bör jag mer få in då, förutsatt att parabolen fortfarande sitter kvar på husväggen?

    Och om vi antar att jag sätter parabolen på taket ist där den kan snurra 360grader, vilka sateliter kan man då få in från Sverige/Skåne? Min parabol är 90cm.

    Vänligen /G

  2. #2
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Jag tror att du kan få in satelliter mellan 42 grader öst till 30 grader väst, dock kan det vara svårt med Nilesat och Badr.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av nicolito Visa inlägg
    Jag tror att du kan få in satelliter mellan 42 grader öst till 30 grader väst, dock kan det vara svårt med Nilesat och Badr.
    När parabolen sitter på väggen eller rör sig i 360grader???

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Parabolen behöver inte vrida sig 360 grader. Däremot behöver den kunna vrida sig mellan positionerna 42 grader öst och 30 grader väst vilket gör c:a 72 grader. Kan den det när den sitter på väggen så är det OK.
    Kolla på siter som dishpointer.com var de olika satelliterna ligger i förhållande till ditt hus så ser du vart du behöver peka parabolen för att få in dem. En parabol som sitter på väggen går oftast inte att vrida jättemycket innan den börjar ta i väggen åt ena eller andra hållet.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Parabolen behöver inte vrida sig 360 grader. Däremot behöver den kunna vrida sig mellan positionerna 42 grader öst och 30 grader väst vilket gör c:a 72 grader. Kan den det när den sitter på väggen så är det OK.
    Kolla på siter som dishpointer.com var de olika satelliterna ligger i förhållande till ditt hus så ser du vart du behöver peka parabolen för att få in dem. En parabol som sitter på väggen går oftast inte att vrida jättemycket innan den börjar ta i väggen åt ena eller andra hållet.
    Känns kul att en sån legend som Atomized svarar =) Måste erkänna att jag kan inget om kalibrering och i ärlighetens namn vet jag bara att den sitter åt "Thor / astra" Väggen är inte direkt ett problem, den står lixom ut från väggen så den kan nog röra sig rätt bra. Men som jag ser det så har jag några alternativ för att plocka upp lite FTA-kanaler. Hotbird och den där andra astra 19.2 eller vad den ligger på ska jag väl kunna få in UTAN en motor med ett 4 lndbfäste? Sen MED motorn, vad bör jag kunna få in, ser bara de vanliga Thor astra 4.8 astra 19.2 hotbird på dishpointer.com ? tacksam för svar!
    Senast redigerad av Goran5000 den 2013-09-27 klockan 14:33.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du bor i Skåne med en 90cm parabol så kan du säkert få in Hotbird 13E och Astra 19E med ett fäste för fyra LNB. På de två satelliterna finns många europeiska kanaler. Dock finns det väl inte särskilt många okodade kanaler på engelska eller andra begripliga språk.
    Är man duktig på tyska eller franska finns det många kanaler att titta på. Även en del andra språk.

    Själv har jag aldrig haft motor utan bara haft s.k. Europa-parabol med positionerna 1W, 5E, 13E och 19E. Så vad för annat kul man ev. kan få in med motoriserad parabol får någon annan svara på.

    Rekommenderar som jag sa i tidigare inlägg att du letar upp din position på dishpointer.com och kollar vilka vinklar du har till olika satelliter för att kolla om du har chans att få in dem eller om det är hinder i vägen. Det kan vara bra att göra det först så vet du vilka alternativ du har.

    Sedan för att se vilka kanaler det finns på olika satelliter så kan du kolla på lyngsat.com eller kingofsat.net.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Om du bor i Skåne med en 90cm parabol så kan du säkert få in Hotbird 13E och Astra 19E med ett fäste för fyra LNB. På de två satelliterna finns många europeiska kanaler. Dock finns det väl inte särskilt många okodade kanaler på engelska eller andra begripliga språk.
    Är man duktig på tyska eller franska finns det många kanaler att titta på. Även en del andra språk.

    Själv har jag aldrig haft motor utan bara haft s.k. Europa-parabol med positionerna 1W, 5E, 13E och 19E. Så vad för annat kul man ev. kan få in med motoriserad parabol får någon annan svara på.

    Rekommenderar som jag sa i tidigare inlägg att du letar upp din position på dishpointer.com och kollar vilka vinklar du har till olika satelliter för att kolla om du har chans att få in dem eller om det är hinder i vägen. Det kan vara bra att göra det först så vet du vilka alternativ du har.

    Sedan för att se vilka kanaler det finns på olika satelliter så kan du kolla på lyngsat.com eller kingofsat.net.
    Ja jag insåg att jag verkade lite bortskämd, och gick in och editerade mitt inlägg EFTER att du svarat mig tydligen. Jo Lyngsat känner jag till och jag pratar typ flytande tyska=) Men på dishpointer ser jag bara de vanliga 4, får nog ta ner en app och se vad den får upp =)

  8. #8
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Goran5000 Visa inlägg
    Ja jag insåg att jag verkade lite bortskämd, och gick in och editerade mitt inlägg EFTER att du svarat mig tydligen. Jo Lyngsat känner jag till och jag pratar typ flytande tyska=) Men på dishpointer ser jag bara de vanliga 4, får nog ta ner en app och se vad den får upp =)
    Om du får in Astra 19.2 så har du alla tyska kanaler många är fria
    Senast redigerad av Ibrahim den 2013-09-27 klockan 15:24.
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Goran5000 Visa inlägg
    Men på dishpointer ser jag bara de vanliga 4, får nog ta ner en app och se vad den får upp =)
    Precis ovanför kartan har du en dropdown-lista där du kan välja alla satelliter.
    Pratar du tyska så har du mycket att titta på från Hotbird 13E och Astra 19E.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Du bör även kunna få in bra signal fr 28,2E. Där finns BBC, ITV, Channel5 mm som är fria och har i mitt tycke många bra program. Själv bor jag i Värnamo och jag tar in denna satellit med en 90cm parabol. Dock har signalstyrkan på några kanaler gått ner sista tiden, så några kanaler kan blippa lite ibland.

Liknande ämnen

  1. Hittar inte satelliter i listan?
    Av lajen i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 05:07
  2. varför får jag inte in mer satelliter?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 17:14
  3. så lätt att bita sig själv i svansen
    Av Ripleyonline i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 10:51
  4. kanske lätt???
    Av mackebull i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-05, 23:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss