Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: VU+ Solo2 med Viasat

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    42
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Prova att ändra frekvensen till 12054.
    Får du lock då?
    Syns det nån ändring på SNR och AGC?
    Skall kolla asap!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    42
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Prova att ändra frekvensen till 12054.
    Får du lock då?
    Syns det nån ändring på SNR och AGC?
    Ändrade i Satfinder till 12054 - fick lock direkt..
    SNR stabil på 58% AGC 43%

    Verkar som att detta blev bättre, kan jag ändra min tuner att använda denna frekvensen istället?

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Prova att göra en kanalsökning på den frekvensen då och se om du får in några kanaler. Bl.a. TV6 ska ligga där.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    42
    Tackad
    1 gånger
    Hmm, lite här jag sitter fast..
    Kan inte konfigurera frekvensen i min tunerinställning på min BlackHole..
    Gorde en manuell sökning på den frekvensen och den satelliten men får bara upp 15 kanaler.. och ingen TV6..

    I min orginal box sitter de två coax-kablarna monterade på en 2-1 koppling, minns att installatören sa att det räkte med en coax för att kunna ha två tuners..
    Kan det vara en LNB som inte denna boxen gillar?

    I manuellsökningen kan man söka singel stransponder eller singel satellite - vad innebär transponder?
    Skall den vara manuell eller?

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du hade två kablar kopplade till originalboxen tycker jag du ska prova att ha exakt samma två kablar kopplade till Vu+, inkl. ev. adaptrar m.m. Nu vet jag ju inte exakt vad du har för grejor men pröva med det.

    En transponder är en viss frekvens t.ex. 12054 som vi sökte på förut. En satellit har många transpondrar/frekvenser. Så när du söker på satelliten söker du alla frekvenser. När du söker på en transponder söker du på en viss frekvens.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    42
    Tackad
    1 gånger
    Ok, tack för info, börjar fatta lite..
    Om jag kollar på http://www.lyngsat.com/Astra-4A.html och letar upp frekvens 12054 få finns där ett paket.
    http://www.lyngsat.com/packages/viasat.html
    På 12054 likker transponder 818 och dör finns TV6..

    Har konfigurerat LNB lite annorlunda (gissade lite) och nu rasar kanalerna in.. 649 hittils..

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    OK, det låter hoppfullt!

    Du får återkomma om du stöter på fler problem.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    42
    Tackad
    1 gånger

    Thumbs up

    Hej,
    Lyckades få in en drös kanaler (på Astra 4.9E), sökningen indikerar att jag hittade 650 services, gissar att en service motsvarar en kanal.

    Fick för mig att klättra upp till parabolen och såg att det stod "Single LNB cable" och mha google insåg jag ett av mina problem - dessa LNB's supporterar flera tuners på samma Coax, därför denna splitter jag skrev om, som jag trodde var onödig.
    Verkar kallas SatCR-teknologi.
    Vet inte om alla utgångar på mitt LNB är SatCR men nu e jag nöjd

    Insåg att jag måste ha olika blandfrekvenser på de båda tuners-arna (jobbigt plural..)
    Bytte LNB-config till advanced / humax / .. lite annat.. (gissade Humax men det är säkert samma innanmäte i flera) SatCR var ett krav.
    Låser nu båda tuners med satfinder med Tuner A till SCR1 (1210) och Tuner B till SCR2 (1420).
    Dessa siffror är nog nån slags blandfrekvens för dom överlagrade frekvenserna mellan kanalerna..gissar jag.. kanske gammal 50-tals FDM-teknik som hittat hem till vardagsrummet

    Då picture in picture funkar gissar jag att båda tuners är i drift

    Tack Atomized för all hjälp - uppskattas verkligen!
    Senast redigerad av steffo1234 den 2013-09-30 klockan 17:51. Anledning: lägga till info

  9. #19
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kul att det lyckades till sist!

    Sat CR eller Unicable teknik handlar om att köra upp till fyra mottagare/tuners på samma kabel. Det är än så länge ganska ovanligt. Just nu är jag osäker på om Vu+ boxen klarar av det. Det brukar finnas en "vanlig" utgång på ett sådant LNB, den är oftast märkt "propriaty" eller något liknande.

    Vad gäller blandarfrekvenserna så är det troligen något som har med Sat CR inställningarna att göra. Jag har aldrig haft Sat CR grejor så jag har ingen "hands on" erfarenhet av det. Men av de inställningarna att döma så verkar det ju som att Vu+ boxen klarar Sat CR! Det visste jag faktiskt inte.

    Sat CR eller Unicable tekniken går ut på att "stacka" frekvenserna ut från LNB "ovanpå varandra" i kabeln. Ett normal LNB tar c:a 2 GHz brett frekvensutrymme i kabeln plus att en del fysiska signaler som 14/18V samt 22 kHz skickas i kabeln. Med Unicable tekniken kan upp till fyra sådana frekvensband samt dess fysiska signaler skickas i samma kabel och man använder upp till 8 GHz frekvensutrymme i kabeln. Man lyckas med detta genom att omvandla de fysiska signalerna och lägga frekvensbanden från de olika LNB ovanför varandra.

    Men det kräver att alla delar i kedjan LNB, switchar och mottagare klarar den nya tekniken. Än så länge är det ganska ovanligt som sagt för grejorna är dyra. Men det blir antagligen vanligare framöver. Precis som du rapporterar har jag någon gång tidigare hört att Viasat har delat ut grejor med den här tekniken till sina kunder.

    Tack för din utförliga rapport!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Har en ny Solo2 !
    Av Noddan60 i forum Vu+
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:04
  2. DCC och VU+ Solo2
    Av maur i forum Vu+
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 04:38
  3. Vu+solo2 sub?
    Av kurdsson i forum Vu+
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 19:55
  4. vu+solo2
    Av kurdsson i forum Vu+
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 14:45
  5. Vu+ solo2
    Av nullebulle i forum Vu+
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 17:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss