Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: TiVo

  1. #11
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger
    Enligt de personer jag pratat med på ComHem så ska man kunna ha syskonkort till TiVo.

  2. #12
    Har nu haft Tivo i fyra veckor och tänkte redovisa mina omdömen såhär långt. Jag tänkte dela upp dem på boxen och Tivo-tjänsten, och passande nog använda Tumme-Upp och Tumme-Ner Synpunkterna kommer i den ordning jag kommer på, inte rangordnat.

    _ BOXEN _

    * Tumme-Upp för:

    DISKRET. Boxen är tyst (fläktlös), matt svart med rundad front och endast några diskreta lysdioder. Den försvinner paktiskt taget i videobänken.

    BILD OCH LJUD-KVALITET. Så bra man kan önska, även för uppskalad SD.

    FJÄRREN. Bra fjärr, kvalitetskänsla. Dock kör jag med min Harmony ändå, men alltså inte för att orginalfjärren är kass!

    MENYSYSTEM. Generellt mycket smidigt att navigera i menyerna. Det märks att det är utvecklat och beprövat under lång tid!

    FFW/REV. Smart snabbspolning i 3 hastighetssteg. När man stoppar hoppar den själv tillbaka motsvarande reaktionstiden så förvånansvärt ofta hamnar man precis där reklamen tar slut . Det finns dessutom en odokumenterad funktion att hoppa i 15-minuterssteg om man "skippar" under
    pågående FFD/REW.

    RADERING. Raderade inspelningar hamnar i "papperskorgen" och kan återställas. Papperskorgen töms efterhand när diskutrymme behövs (så långt har jag ännu ej kommit).


    * Tumme-Ner för:

    SKIP. Skip fwd = bläddra fram 30 sek. Skip bwd bläddra bakåt 8 sek. Just att den inte hoppar direkt utan bläddrar tycker jag är störande. Om jag råkar hålla ner Skip lite för länge hoppar den dessutom till början/slutet. Varför? Oerhört irriterande när det händer! Ta bort och ersätt med längre hopp när jag håller inne knappen!

    INFO. Avsnittsinfo i EPG kortas ner och ingen rullning/bläddring finns, vilket min gamla box hade. Dumt! Inte heller finns avsnittsinfo (avsn. x av y). Man kan förvisso trycka fram mer info för serier och då får man typ S10E4, men inte heller här framgår antal episoder.

    UTÖKAD INSPELNINGSTID. Boxen har en autofunktion för att förlänga inspelningar, men det är typ ett par minuter (exakt tid framgår inte). Sen kan man förlänga för varje inspelning/serie, men inte ställa in en generell förlängning. Dumt! Oerhört frustrerande att missa slutet av en inspelning! Speciellt som boxen har en 1TB-disk!

    RADERING. Jag kan inte "batch-radera", utan måste radera en-i-taget. Osmidigt!

    VÄXLING. Jag kan inte växla mellan pågående avspelning och live-TV på något smidigt sätt. Det finns en snabbknapp att gå till live-TV, men att återuppta en avspelning blir en del knapptryckningar. Klumpigt!

    LÄPPSYNK VID HDTV. Audio och video är mer eller mindre ur synk när man tittar på HD-kanaler. Värst verkar TV4HD vara! Det finns ingen justeringsmöjlighet i boxen och man vill ju inte justera i förstärkaren eftersom det då skulle påverka alla källor/kanaler. Bäst vore såklart om Comhem kunde kompensera för detta, men det kanske inte är möjligt? Näst bäst vore om boxen hade en justering per kanal.

    EPG. Det finns ingen tydlig markering/linje för aktuell tid i programguiden. Ibland hamnar man på programmet som kommer efter det som sänds just nu, och klickar man OK så växlar han inte till den kanalen utan frågar om man vill spela in avsnittet. Lite onödigt eftersom REC = spela in!

    FAVORITLISTOR. Finns tyvärr bara en favoritlista. Egen sortering är inte möjlig, endast efter kanalnummer eller i alfabetisk ordning. Snålt!

    TEXT-TV. Inte det viktigaste, dock en grundfunktion. Slänger upp en ogenomskinlig overlay i 16:9-format vilket gör texten onödigt jobbig att läsa. Varför ska det vara sämre än i min gamla box som visade texten i 4:3 och transparent dessutom?


    - TJÄNSTEN _
    Till en början vill jag säga att jag ännu inte aktiverat Tivo-tips. Inte heller har jag någon Iphone/Ipad, så Tivo2Go är oprövad.


    * Tumme-Upp för:

    SERIEINSPELNING/ÖNSKELISTA. The main feature! Grymt smidigt och funkar i stort sett perfekt!

    EPG. Sträcker sig hela fyra veckor fram (och en bak...). Det är ett lyft jämfört med tidigare boxar!

    APPAR. Förvisso finns f.n endast YouTube, men snart kommer Netflix och vem vet vad som mer kommer? Tack och lov inte full med skitappar som min s.k "SMART-TV".

    PLAYKANALER. För att de finns och funkar rent tekniskt.


    * Tumme-Ner för:

    PLAYKANALER. Finns ingen info om när avsnittet sändes! Försök hitta rätt avsnitt av t.ex Rapport då Riktigt värdelöst! Och SVT-R ska vi inte tala om.... Ett skämt jämfört med riktiga SVT Play! kan inte begripa vad det skulle göra Comhem eller SVT för skillnad om man fick tillgång till riktiga SVT-Play. Jag betalar ju min TV-avgift, varför ska jag ändå behöva använda en annan tekniskt lösning för att se det på min TV! Jag fattar inte....

    SERIEINSPELNING. Allför ofta spelas repriser in trots att man angett att endast nya avsnitt skall spelas in. Detta beror ibland på att informationen i programguiden är fel och då kan man väl inte klandra Tivo, men att det händer trots att info i programguiden stämmer måste bero på en bug i Tivo! Comhem måste också se till att Ny/Repris- info i programguiden är korrekt! EDIT: Detta verkar bara drabba vissa kanaler, såsom Discovery och Discovery Science! Jag har felanmält detta till Comhem.

    UPPDATERING. När boxen uppdaterades så återställdes alla raderade inspelningar! Tog "en stund" att radera dem på nytt, en-i-taget. Bug! Fixa!

    KANALPAKETEN. varför ta bort 8 favoriter? Varför kan jag inte får TivoToGo med Baspaketet, utan tvingas välja mellan-paketet som bara lägger till en drös skräpkanaler jämfört med Bas. Varför inget HD-paket. Varför måste jag betala för hela Viasat-sport HD paketet bara för att få Viasat Motor HD (jag skiter fullst. i fotboll och golf.. Grrr....

    Jag har säkert glömt något, men fått med det viktigaste ändå, tror jag. Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med Tivo, men konstaterar att det finns förbättringspotential. Tjänsten och Boxen är ju nya, så vi får hoppas att Comhem/Samsung tar till sig kritiken och fixar bristerna asap!
    Senast redigerad av Swehawk den 2013-12-14 klockan 17:32.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    67
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Swehawk Visa inlägg
    FJÄRREN. Bra fjärr, kvalitetskänsla. Dock kör jag med min Harmony ändå, men alltså inte för att orginalfjärren är kass!
    Hur får du din Harmony att fungera? Är det genom att lära den kommandon eller går det att på något sätt att lägga in den på riktigt?

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av talisker Visa inlägg
    Hur får du din Harmony att fungera? Är det genom att lära den kommandon eller går det att på något sätt att lägga in den på riktigt?
    Sök på digitalbox: Samsung GX-CM700CF. Då får du grundfunktionerna. Du får sedan lägga till en del kommandon från orginalfjärren:
    Tumme upp (soft)
    Tumme Ner (soft)
    Play/Film (soft)
    Enter
    Skip Fwd
    Skip Bwd
    TV (soft)
    TV Guide
    Comhem-knappen (Menu)
    Cancel

    Detta gäller för Harmony 650 och Harmony Remote Software 7.7.0
    Senast redigerad av Swehawk den 2013-11-13 klockan 18:28.

  5. #15

    Bildkvalitet hos Samsung GX-CM700CF ?

    Tack Swehawk för att du startade tråden, fast det är synd att den verkar ha mojnat - Tivo blir ju ett så dominerande inslag i Comhems tjänster. Tack även för din utförliga "recension" av hårdvaran och tjänsten. Du skrev att bild och ljud är "Så bra man kan önska, även för uppskalad SD". Jag har precis fått den nya Tivo-boxen på prov, men inte hunnit installera den. Jag är mest orolig för bildkvaliteten från Samsung-boxen jämfört med den Humax HD-box vi haft de senaste två åren. Humax är en suverän box, med bra menyer och fantastisk bildkvalitet, inte minst på inspelningar. Begränsningarna är en hårddisk på endast 320 Gb och bara två tuners.

    Vi har en mycket avancerad hemmabioanläggning med Panasonics 65'' plasma VT60 och Oppo BDP-103 blu-ray/universalspelare, som har en HDMI-ingång + sofistikerad bildbehandling och fungerar därför också som bildprocessor i anläggningen. Jag har letat efter professionella tester av Samsungs Tivobox GX-CM700CF men inte hittat någon, såvida man inte vill kalla artikeln i PC för alla för "professionell" (det vill inte jag). Boxen finns inte på Samsungs svenska och internationella hemsidor, så den verkar vara framtagen speciellt för Comhems Tivo-satsning.

    Signalen från boxen kommer at gå till Oppo, som gör "de-interlacing" från 1080i till 1080p och skalar upp lägre upplösningar till detta format. Givetvis måste jag själv bedöma bildkvaliteten när jag kopplat in boxen, men eftersom det gått ytterligare 1½ månad sedan du skrev din "recension" så är jag mycket nyfiken på vilka ytterligare erfarenheter du fått i fråga om bildkvaliteten från boxen.

  6. #16
    Mitt omdöme om bildkvalitet står fast, men nu har jag ju inte en lika sofitikerad hemmabioanäggning som du och har heller ingen tidigare HD-box att jämföra med. Ska bli intressant att läsa vad du tycker när du väl testat. Hoppas du blir nöjd!

  7. #17
    Jag står fast vid vad jag sagt sedan dag 1 jag såg tivon - bildkvaliteten är aningen sämre än i min gamla Samsung HDPVR.

Liknande ämnen

  1. TiVo+CD=Sant
    Av razorx i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 08:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss