Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Canal Digital Pairing

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mr_richard Visa inlägg

    Nu med de nya hd boxarna fungerar det på samma sätt. Uppdateringen fallerar, jag flyttar kortet från servern till orginalboxen, Bilden kommer med en gång eller så ringer jag dom. Sen tillbaka med kortet till servern varpå alla kanaler (utom viasat hd då) fungerar tills nästa gång. Så ännu ingen pairing såvitt jag kan tolka detta.
    Fast det står ju att pairingen ska börja den 16/10... Vi är inte riktigt där än. Så nästa vecka kommer kanalen bli svart på dina icke originalboxar.



    Skickat från min HTC Flyer P512 via Tapatalk 2
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  2. #12
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Varför står det så här på deras hemsida detta var publiceraat redan 2012-04-04

    Kopplingen mellan programkort sk pairing och box finns för att skydda kanalbolagens sändningsrättigheter samtidigt som den skyddar dig som kund från att råka ut för olovlig hantering av abonnemanget, så kallad piratverksamhet.
    Detta innebär också att du som har Tvillingabonnemang inte kan byta kort mellan boxar av olika märken. Du kan dock flytta korten fritt mellan dina kopplade Canal Digital boxar.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, nja, är du säker på "en videoström i taget" jag har för mig det finns moduler som klarar av att avkoda flera samtidigt. Det har iofs inget att göra med kortdelning men ändå ?

    mickeez, det som går med CD fortfarande, är ju att man kan köra med CA-modul och använda egen valfri box. Det går ju inte med viasat och andra system där man måste använda leverantörernas boxar. Det finns ju sätt att komma runt detta också men då använder man inte någon officiell metod, hårdvara eller system. Vad gäller kortdelning, se atomizeds svar.

    Sedan undrar man ju vad som kommer gälla vid "pairing", har dom äldre boxarna som bara tar vanligt kort, möjlighet via mjukvara att stödja detta. Hur är det med CI+ CA-moduler och finns det tredje parts boxar, som har stöd för detta. Verkar lite dåligt med detta, jag har bara sett boxar med CI+ stöd som endast tar kort (och inte CA-moduler). CI+ ska ju enligt en helt den information och speciellt tyska videos på nätet vara uselt för kunden men bra för leverantören.

    Frågan är då om Canal Digital kommer tillåta att man använder egen box (om den har stöd för CI+ samt en sådan slot, plus att man kopplar kortet till CA-modulen eller mottagaren eller hur det nu fungerar).

    Vad gällde Viasat så var det ju inte några problem att använda NDS CA-modulen i valfri mottagare, på en SMATV anläggning, även om man då bara hade en kanal att titta på (vad för användning i HC). Då fanns ju inte CI+ ännu. Men rent tekniskt funkar det, borde då även det nya CI+ på CA-modulen och om sedan mottagaren har stöd för CI+ också funka. Det är ju oberoende av leverantör osv. Det är ju en teknisk pryl mellan CA-modulen och digitalboxen (eller smartcard'et och digitalboxen).
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-10-12 klockan 09:26.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Eller CA modulen menar du? t.ex den man kan köpa från leverantören, jag antar att ci+ är i själva camen.

    Citat Ursprungligen postat av OA Visa inlägg
    Mottagaren måste också klara CI+ för att det ska bli bild på en "pairing" kanal

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    atomized, nja, är du säker på "en videoström i taget" jag har för mig det finns moduler som klarar av att avkoda flera samtidigt. Det har iofs inget att göra med kortdelning men ändå ?
    Nja, helt säker är jag inte. Det vanligaste är att de bara hanterar en videoström i taget men det kommer ju nya grejor hela tiden. Jag vet faktiskt inte om det finns moduler som kan hantera flera?

    I alla fall lär de inte gå att använda för kortdelning vilket var dem egentliga frågan. Jag ville bara ge frågeställaren lite mer kött på benen om varför.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Jo men även om man är fri att välja egen box med en ca modul så faller ju allt om man måste ha t.ex tre programkort för att kunna se kanalerna om man inte kan dela ett kort i ca modul som sitter i t.ex en VU+ box eller liknande. Självklart så är det trevligt att kunna köra sin favoritbox men som jag ser det så finns det flera viktiga faktorer till att de flesta gör detta och det skulle väl kunna vara att detta är en riktigt skoj hobby, spara några kronor om man vill ha flera boxar i huset, ha möjlighet att köra sin egen box. Vad gäller kostnaden så tror jag många av oss går i förlust på det hela mot t.ex ett tvillingabb eftersom många är lite pryliga o det ska köpas nya boxar som ofta kostar tusenlappar...

    Hursomhelst så är det rätt skoj det här men om CD släcker HD möjligheten som VIASAT gjort så är det mindre skoj...

    Vad det gäller sätt att komma runt detta får du gärna utveckla vad du menar, jag vet att det finns det på VIA men vad menar du med CD eftersom det är det vi diskuterar i den här tråden?

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    mickeez, det som går med CD fortfarande, är ju att man kan köra med CA-modul och använda egen valfri box. Det går ju inte med viasat och andra system där man måste använda leverantörernas boxar. Det finns ju sätt att komma runt detta också men då använder man inte någon officiell metod, hårdvara eller system. Vad gäller kortdelning, se atomizeds svar.

  7. #17
    Jag är övertygad om att huvudsyftet är att stoppa möjligheterna att göra okrypterade inspelningar. Operatörsboxarna lagrar ju inspelningarna i krypterad form och avkodar vid uppspelning, medan tredjepartsboxar och datorer avkodar i realtid även vid inspelning.
    Okrypterade inspelningar kan lätt spridas av och till snyltare/pirater som inte vill betala för sig.
    Att detta gör det svårare för de som kortdelar i hemmet är "collateral damage" och en bonuseffekt för CD. Det är så få i relation till den stora kundmassan att intäktstappet från avhoppade kunder troligen är försumbart.
    Men vem bryr sig, satellitoperatörernas affärsmodell är dödsdömd.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

  8. #18
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Är C More Fotboll HD pairad nu? Har inte haft bild på ett bra tag...

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    118
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bpl Visa inlägg
    Är C More Fotboll HD pairad nu? Har inte haft bild på ett bra tag...
    Ja

    Det här är de tre första raderna i första inlägget i tråden...

    Hejsan!

    Läste detta idag på CDs hemsida

    "Den 16 oktober blir kanalen C More Fotboll HD en pairad kanal.

  10. #20
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Ok, hmm inte bra...
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

Liknande ämnen

  1. Canal Digital kabel - Senaste om pairing?
    Av fallos i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 08:48
  2. Pairing Canal Digital
    Av jhunden i forum Canal Digital
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 14:41
  3. Dolby Digital på Canal Digital?
    Av qbjorn i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 13:40
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 10:59
  5. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 22:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss