Sidan 15 av 82 FörstaFörsta ... 513141516172565 ... SistaSista
Resultat 141 till 150 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #141
    Jag var tyvärr lite för het på gröten för att kolla vad exakt som lagt av, dock var det inte Pi:n, för jag kunde ssha in och köra en reboot. även webinterfacet för oscam servern fungerade men en reboot i denna löste inga problem för mig. Dock har jag sökert något felconfat i oscam / cccam.
    Man ska ju som sagt alltid lösa problemen hellre än gå runt dem, är det dock något skumt med nyare weezy och oscam enligt Balobs problem, så skapar jag hellre ett cronjob som inte stoppar möjligheten att köra updates etc på pi:n eftersom jag använder den till annat

    Dessutom är det så att jag inte förstått allt gällande CS än hehe, och därmed är det med 100% sannolikhet något jag gjort fel

  2. #142
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    OK, det är alltid intressant att höra vad som händer eller inte händer. Då förstår jag lite mer om de problem som vissa av er tyvärr verkar ha.

    Om du vill göra ett cron-job så borde det funka att logga in som root och lägga in en rad typ:
    Kod:
    0 2 * * *   /sbin/reboot
    Du lägger in raden med:
    crontab -e
    Och sedan kan du kolla med:
    crontab -l
    (ska vara lilla "L")
    att det ser riktigt ut.

    Raden i crontab ovanför betyder att det ska köras en reboot varje dag kl. 02.00. Vill du ha någon annan tid så kan du ändra på siffrorna. Den första siffran är minuter och den andra timmar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #143
    Alla datorer jag använder här hemma är linuxburkar, (förutom sambons), men jag har endå aldrig haft tid att lära mig vilka loggar som är vilka etc. Det mesta kan man ju lösa med lite googlande hehe.

    Om det pajjar igen ska jag ta mig lite tid och läsa igenom alla loggarna jag kan hitta. Dock klagar battingarna när de ej har TV

    Cron job får bli en sista utväg hehe

    Tack för all hjälp.

  4. #144
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    De loggar som kan vara intressanta ligger under /var/log. Där ligger felmeddelanden från systemet i filerna messages och syslog. Har du sedan installerat enligt min guide så finns där en mapp oscam som oscam.log ligger i.

    Nästa gång du får problem så kan det vara värt att läsa alla dessa tre och kolla om du ser några felmeddelanden i anslutning till den tiden när servern lägger av.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #145
    Skall bli
    Så mycket bättre att lösa problem än att kringgå dem.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

  6. #146
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Har ikväll installerat om min Raspberry Pi med senaste Raspbian (2014-01-07-wheezy-raspbian.zip) och oscam (9334) för att se om det gör någon skillnad på stabiliteten. Tidigare har ju min Raspberry Pi varit 100% stabil men några inlägg i denna tråden menar på att senare versioner av mjukvarorna inte skulle vara lika stabila. Vi får se, jag återkommer med rapport om hur det går.
    Ja, nu har min ominstallerade Raspberry Pi med senaste Raspbian och oscam 9334 rullat en dryg vecka utan minsta problem...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg pi.jpg (15.6 KB, 32 visningar)
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #147
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Hur jag gör för att se allt nytt? Tja, jag tittar in ganska många gånger per dag. Lite beroende på vad jag har att göra. När jag kollar forumet trycker jag bara på knappen "Nya inlägg" så får jag upp alla nya inlägg och även dessa artikelkommentarer.

    Jag brukar läsa alla inlägg i forumet för jag tycker det är kul och jag har tiden att göra det.
    Bra tips att kolla i "nya inlägg"! (Där finns ju knappen att klicka på som jag efterlyst här)
    Jag har nog blivit lite "beroende" av detta forum åxå, är väl inne och tittar flera gånger per dag om jag har möjlighet.
    Lär mig nåt nytt hela tiden!
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  8. #148
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Har gjort om min installation igen

    Nu får vi se hur länge det håller..

    Någon som vet varför jag får detta felmeddelande när jag kör kommandot insserv

    insserv: warning: script 'mathkernel' missing LSB tags and overrides

  9. #149
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av balob Visa inlägg
    Har gjort om min installation igen

    Nu får vi se hur länge det håller..

    Någon som vet varför jag får detta felmeddelande när jag kör kommandot insserv

    insserv: warning: script 'mathkernel' missing LSB tags and overrides
    Jag fick det också.
    Det betyder att ett av de script (mathkernel) som Raspbian skickar med i /etc/init.d inte är riktigt utformat. Man kan säga att det är en bug i Raspbian.
    Vad jag förstår ska det inte ha någon betydelse för det vi håller på med.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #150
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    32
    Tackad
    1 gånger
    Det är följande som saknas i mathkernel:

    Kod:
    ### BEGIN INIT INFO
    # Provides:             fb <- kan man skriva mathkernel om man vill
    # Required-Start:      $remote_fs
    # Required-Stop:       $remote_fs
    # Default-Start:       2 3 4 5
    # Default-Stop:        0 1 6
    # Short-Description:   Foo Bar <- kan man skriva mathkernel om man vill 
    # Description:          Foo Bar is da shit <- kan man skriva mathkernel om man vill
    ### END INIT INFO
    skall in direkt efter:

    Kod:
    #! /bin/sh
    Om man ändrar/lägger till detta i /etc/init.d/mathkernel så försvinner varningen, den är dock ofarlig och inget man behöver bry sig om, men snyggt är det inte.

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss