Sidan 19 av 82 FörstaFörsta ... 917181920212969 ... SistaSista
Resultat 181 till 190 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #181
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Skumt.....Vad kan det vara som skiljer i våran setup ??

    Jag kör oscam/csp.
    Jag kör viasat genom oscam och cd genom csp:s inbyggda conaxconnetor.
    Två st omnikey läsare utan hubb.

  2. #182
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, varför vissa har problem har jag inte kunnat lista ut tyvärr. Det finns alltid olikheter i hårdvara eller miljö som är omöjliga att förutse när man inte har möjlighet att vara på plats och undersöka allt.

    Den burken jag har provkört nu har ingen egen kortläsare eftersom jag bara har ett programkort så sitter det i min ordinarie Raspberry Pi kortserver. Så test-Raspen har hämtat ECM:er från ordinarie-Raspen och kört dem genom oscam och CSP till min Vu+ Duo.

    På så vis har både oscam och CSP fått jobba i test-Raspen men jag har ju inte haft någon kortläsare direktansluten.

    Det hela har dock gått så stabilt så jag tror inte det hade gjort någon skillnad ifall jag hade haft kortläsare anslutna. Faktiskt är det så att jag funderar på att dra in CSP på min ordinarie-Rasp för att få tillgång till "soft-NDS" som jag också testkört nu på test-Raspen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #183
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Jag har också problem med att min raspberry hänger sig. Jag köpte nätverksadapter som du atomized rekommenderade och jag trodde att det fungerade då men det tog ca 1 vecka så hängde den sig. Då läste jag här att de någon rekommenderade Dlink, DUB-4H så en sån köpte jag och trodde problemet var löst, men det blev ungefär samma, cirka en vecka sen blev det stopp. Då installerade jag om allt enligt den här guiden, men fortfarande hänger sig Pi:n. Då flyttade jag minneskortet och all utrustning till en annan Pi som jag har och trodde problemet var lös, men icke. Så det jag ska göra nu är att byta minneskort och se om det är nå knas med det. Sista utvägen blir att prova ta bort omnikey läsarna och köra på ad-teknik läsarna.

  4. #184
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    114
    Tackad
    1 gånger
    Samma här... Upplever att mitt nätverk går ner efter ett tag när jag sätter i gång min raspberry - även utan kortläsare

  5. #185
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Som sagt, det är väldigt svårt att försöka gissa vad problemet är när man inte kan vara på plats och kolla upp allt...

    Jag kan bara ge några allmänna tips.
    Kolla loggarna /var/log/syslog och /var/log/messages ifall det kommer några felmeddelanden där.
    Gå in någon gång om dagen och slå kommandona:
    df -h
    och
    free
    för att kolla så att inte diskutrymmet fylls upp eller att RAM äts upp. I utskriften från free är det siffrorna på andra raden som är intressanta (den raden som börjar med -/+).

    I övrigt är det väldigt viktigt att man har en bra strömadapter. Jag har själv två exemplar av den jag länkar till i guiden, de har fungerat mycket bra för mig. För att kolla strömadaptern kan man (om man har en voltmeter) mäta spänningen mellan TP1 och TP2 på kortet. Spänningen skall helst vara så stabil som möjligt och inte sjunka under 4,8V.

    Sedan är det viktigt att alla nätverksinställningar är korrekta, DNS, default gateway och subnätmask t.ex.

    En Raspberry Pi som går en vecka och sedan stannar har jag svårt att förstå om det nu inte är disken (SD-kortet) som fylls upp eller att minnet äts upp. Kollas med kommandona jag tipsade om ovan.

    De gånger jag haft problem med mina Raspberry Pi har problemen visat sig inom max några timmar och då har det oftast varit strömadaptern som levererat ostabil spänning.

    Tänk också på att Raspberry Pi inte tål att man pluggar i och ur USB-grejor under drift. Det resulterar oftast i omstart. Detta beror på att Raspberry Pi är utrustad med en s.k. polyfuse för att skydda kortet. D.v.s det sitter en slags motstånd på spänningsmatningen för att i viss mån skydda mot kortslutningar och liknande. Tyvärr medför denna polyfuse också att spänningen dippar när man pluggar in nån strömkrävande USB-pryl.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #186
    som ny och inte vet någonting, hur många klienter skulle denna klara??

  7. #187
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Citat Ursprungligen postat av alais Visa inlägg
    som ny och inte vet någonting, hur många klienter skulle denna klara??
    Tillräckligt många inom ditt hushåll!


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2

  8. #188
    som ny och inte vet någonting, hur många klienter skulle denna klara??

  9. #189
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av alais Visa inlägg
    som ny och inte vet någonting, hur många klienter skulle denna klara??
    Lika många som ditt kort klarar:
    http://www.comhit.net/showthread.php...till-en-server

    Det är inte hårdvaran i Raspberry Pi som begränsar. Begränsningarna ligger i svarstiderna. Hursomhelst klarar den utan vidare tillräckligt många klienter för ett hushåll.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #190
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2003
    Inlägg
    134
    Tackad
    5 gånger
    nu har jag testat oscam och exakt efter 30 dagar verkar det att min Raspberry vill göra en omstart och den lyckas men jag kommer inte servern efter omstarten men mina två boxar får inte kontakt med servern, enda sättet att få igång den är att dra ute strömmen
    loggen säger:

    >> OSCam << cardserver started, version 1.20-unstable_svn, build r9479 (arm-linux-gnueabihf)
    2014/03/03 18:17:19 0 s creating pidfile /tmp/.oscam/oscam.pid with pid 2028
    2014/03/03 18:17:19 0 s userdb reloaded: 2 accounts loaded, 0 expired, 0 disabled
    2014/03/03 18:17:19 0 s signal handling initialized

    finns det en auto omstart i oscam som pajar eller var kan det vara för fel

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss