Sidan 21 av 82 FörstaFörsta ... 1119202122233171 ... SistaSista
Resultat 201 till 210 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #201
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    114
    Tackad
    1 gånger
    Jag tankade hem en ny fil från deras hemsida, samma visa med denna installation :-(
    Gick ungefär 30 minuter innan den kraschade

  2. #202
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Update:
    Det här felmeddelandet i loggarna
    Kod:
    Mar 17 15:55:54 raspberrypi ntpd[2312]: restrict: error in address '::' on line
    38. Ignoring...
    Mar 17 15:55:54 raspberrypi ntpd[2312]: restrict: error in address '::1' on line
     42. Ignoring...
    verkar vara "normalt" och inget att bry sig om. Jag får det själv på en nyinstallerad Raspberry Pi men det har inte orsakat några problem på min nu rullande server som hittills gått 24 dagar klockrent. Jag misstänker att det är en mindre bugg i Raspbian. Felmeddelandet har med IPv6 adresser att göra och det kanske försvinner om man aktiverar IPv6. Det har dock den vanlige användaren inget behov av så jag går inte in på det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #203
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    114
    Tackad
    1 gånger
    Okej... Ja jag famlar i blindo just nu. Ska ta nya tag fram mot helgen när jag får lite ledigt. Jag hade raspen kopplad med hdmi mot tv:n så jag följde loggen både där och på min laptop. När det här börjar så har redan laptopen tappat kontakten med pi:n.

  4. #204
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    114
    Tackad
    1 gånger
    Okej... Ja jag famlar i blindo just nu. Ska ta nya tag fram mot helgen när jag får lite ledigt. Jag hade raspen kopplad med hdmi mot tv:n så jag följde loggen både där och på min laptop. När det här börjar så har redan laptopen tappat kontakten med pi:n.

  5. #205
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Uppdatering 2015-01-14:
    Jag tillhandahåller inte längre någon sådan färdig image som nämns i den ursprungliga texten här nedanför. Efterfrågan var så liten och jag har fått en del praktiska svårigheter i form av att jag inte längre har något www-utrymme att lägga upp den på. Dessutom är den image jag gjorde i ordning i februari förra året numera föråldrad och stöder t.ex. inte den nya B+ modellen av Raspberry Pi. Så sammantaget dessa saker har jag beslutat att inte längre tillhandahålla någon färdig image.

    ---------

    ursprunglig text:

    Jag har funderat på hur jag skulle kunna hjälpa dem som har stora problem trots alla råd och anvisningar i forumet...?

    Jag har beslutat mig för att tillhandahålla en färdig installation i form av en image-fil som bara är att föra över till ett minneskort så har man en färdig kopia på exakt samma system som jag kör på min egen Raspberry Pi. Det är en grundinstallation utan några personliga data. Så man får fortfarande själv snickra ihop sina config-filer för oscam och csp. Men själva grundinstallationen är gjord och bevisligen fungerande.

    Jag försökte ladda upp denna image till Filarkivet här på forumet men uppladdningen avbröts p.g.a. att filen var "för stor att hantera". Men de av er som har problem och vill pröva med min image kan skicka ett PM till mig så ska jag skicka en länk där den kan laddas ner.

    Det finns ett stort antal saker som kan gå fel när man får mystiska problem, t.ex.:
    1. När man laddar ner Raspbian kan filen bli skadad.
    2. När man flashar filen till minneskortet kan det gå fel.
    3. Man kan ha hårdvaruproblem t.ex. dåligt minneskort eller dålig power supply.
    4. Man kan råka göra någon oavsiktlig felkonfiguration.
    m.m. m.m.

    Det finns ett stort antal saker som kan gå fel, även om de flesta lyckas ganska bra när de följer guiden.

    Nåväl, för att försöka hjälpa till i de fall där det har kört fast alldeles så kan man nu få tillgång till en färdig image som är bevisat fungerande om man PM:ar mig.
    Skulle inte heller det hjälpa är jag beredd att kolla ditt minneskort och hjälpa till med att flasha ditt minneskort och testa det i min Raspberry Pi om du är beredd att betala brevporto för att skicka ditt minneskort t.o.r. till mig.
    Med dessa två verktyg tycker jag vi borde kunna hitta alla fel förutom rena hårdvarufel på din Raspberry Pi eller ditt power supply.

    Har du kört fast och vill försöka lösa problemet med någon av dessa metoder så kan du som sagt skicka ett PM till mig.
    Senast redigerad av atomized den 2015-01-14 klockan 22:52.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #206
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Bra på ett sätt att göra detta har själv funderat på det. Men... Jag trot detta bara i största utsträckning gör så att fler får ihop ett cardsharing åt sig och polarna. Vilket i sin tur späder på att möjligheten för cs för hobby bruk motverkas snabbare av tvbolagen samt att denna site får en lite tidigare bäst före datum. De som vill fixa och greja lite löser dessa problem ändå. De andra kanske inte ska hålla på med sådant här.
    Just my two cents.

  7. #207
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Körde just den här guiden på Ubuntu Server 12.04.4 LTS.

    Det mesta funkade bra. Det jag fick ändra / lägga till var:

    Ytterliggare nödvändiga paket:

    make
    build-essential

  8. #208
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av KaLnAk Visa inlägg
    Körde just den här guiden på Ubuntu Server 12.04.4 LTS.

    Det mesta funkade bra. Det jag fick ändra / lägga till var:

    Ytterliggare nödvändiga paket:

    make
    build-essential
    Tack för tipset!
    Det mesta funkar nog på Ubuntu men det brukar bli problem med insserv kommandot som saknas i senare versioner av Ubuntu.
    Jag har tipsat om en annan lösning för Ubuntu i detta inlägget:
    http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post223892

    Edit:
    Såg att du redan hittat dit...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #209
    Citat Ursprungligen postat av Bogdan Visa inlägg
    Bra på ett sätt att göra detta har själv funderat på det. Men... Jag trot detta bara i största utsträckning gör så att fler får ihop ett cardsharing åt sig och polarna. Vilket i sin tur späder på att möjligheten för cs för hobby bruk motverkas snabbare av tvbolagen samt att denna site får en lite tidigare bäst före datum. De som vill fixa och greja lite löser dessa problem ändå. De andra kanske inte ska hålla på med sådant här.
    Just my two cents.
    Jag håller med Bogdan, vill man verkligen sätta upp en CS-server åt sig själv, så sitter man och knåpar tills man har fått ordning på det.
    Att göra det för enkelt, är att bjuda in problem... Och att som Bogdan sa, så kommer tv-bolagen lägga mer energi på att åtgärda "problemet" om det blir lavin-ökad CS användning, för att det plötsligt blev enkelt ... typ plug-n-play..

    Plus att felsöka och lära sig är ju det roliga.
    Förstår dock Atomized, han får svara på en hel del frågor. Från mig inkluderat när jag satte upp min egen Raspberry Pi, oscam server.

    Sidnot:
    Nästa projekt för mig är att sätta upp en IP-telefoni-växel på en raspberry.
    Mycket strul kommer det att vara, men kul kommer det vara också.

    Så ta inte ifrån strulet från de som är intresserade av att starta en CS-server åt sig själv! Man behöver det!

  10. #210
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Postar här en liten bekräftelse på att Raspberry Pi med oscam och CSP kan rulla en längre tid utan problem.
    Det har i olika inlägg här talats om olika tidsgränser. Vissa får bara sin Pi att gå i några timmar, två dagar, en vecka, 30 dagar m.m. utan att den hänger sig.

    Det har varit svårt att reda ut varför vissa har dessa problem. Jag gissar att det är något i deras miljö eller konfiguration som spökar, men det kan vara mycket svårt att reda ut.

    I alla fall vill jag visa att det finns inget som hindrar en Raspberry Pi att bara gå och gå om allt är riktigt uppsatt.
    Min egen Raspberry Pi som jag använder som cardserver har nu rullat nästan sex veckor. Själva Linux har rullat längre, i 78 dagar. Men det är knappt 42 dagar sedan jag uppgraderade oscam och drog igång CSP på den. Så oscam och CSP har rullat nästan sex veckor utan minsta problem hittills och det är fortfarande gott om ledigt minne i burken.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av atomized den 2014-04-03 klockan 18:41.

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss