Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Sänder canal Digital 1080P?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    i min image står det vad det är om jag trycker ok ok


    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Intressant är att få veta vad Viasat sänder sina HDTV kanaler i, kanske står på satellit sajter.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    59
    Tackad
    3 gånger
    720P och 1080i räknas som HD och 1080p som inte används för TV distribution native betecknas ofta som full HD.

    Rent generellt så är progressive att föredra. 1080i är en kompromiss, högre upplösning än 720p men bara hälften uppdateras vid varje refresh.

    Hos CD och Viasat så vidaresänder de HD från källan med 720p för SVTs kanaler och 1080i för övriga. Att säga vad som är bäst mellan dessa beror mer på vad det är för något som visas. Om det är snabbrörligt som tex sport är oftast 720p bäst medan tex en film med långsamma svep borde vara fördel för 1080i. Frågan är dock vad man ser med ögat egentligen. En del känner att 720p kan vara mer vilsam för ögat andra tycker att 1080i känns bäst. 1080p är då tekniskt bäst i sammanhanget om refreshraten inte är för låg (frames per second-fps). Finns läbbiga linuxboxvarianter som de-interlacar 1080i och gör en falsk 1080p bild - blir ryckigt. Hög upplösning med hög refresh rate innebär hög bitrate och stor mängd data - dvs det finns begränsningar.

    Hur man sedan väljer att motta kanalerna är olika beroende på mottagare. En del mottagare beroende modell (egen icke godkänd eller olika Viasat och CD mottagare) hanterar detta olika och det kan skilja sig åt mellan inställningsmöjligheterna.

    Man måste alltså hålla reda på utsändningens standard, boxens inställning och möjligheter samt inte minst vilken signal TVn gillar bäst. En del ser till att hålla det native så långt det går. Själv kör jag med en ET9000HD box (linux) som har ganska kraftig processor, minneskort och grafikkort och jag låter den jobba med att skala upp det mesta till 1080i (mest för att jag ser att SD-kanalerna blir bäst så när jag tittar på tv-bilden). Alltså egentligen kompromissar jag. Jag har dock testat vad jag tycker verkar vara bäst overall bild.

    Inom rimlig tid är dock detta historia. Provsändningar i Ultra HD (4 ggr full HD) är igång. Senare versioner av tex hemmabioreceivers stödjer redan formatet, en del tv-toppmodeller etc.
    Senast redigerad av kenta2 den 2013-10-26 klockan 19:59.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Vidaresändning som det är gäller väl också Robert 1080i resp 720p

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    43
    Tackad
    1 gånger
    Tittar du på film som från början är i 1080p25 (oftast p24 men uppspeedad till 25) på ex. Cmore i 1080i så är det ingen praktisk skillnad på 1080i vs 1080p, om man inte som Kenta skrev ovan har en värdelös visningsenhet som inte vet vad den ska göra med frames:en. I och med att källan är progressive från början så har bildrutorna bara splittats upp och det ska inte vara någon match för en normal enhet att pussla ihop dom igen utan någon förlust i kvalité. Sport och annat som filmas interlaced är ju dock en helt annan femma och där är ju såklart progressivt att föredra.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 12:05
  2. Canal digital sänder fotbolls VM i HDTV MPEG4
    Av PrOsOn i forum Canal Digital
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 12:56
  3. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 22:37
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-01-30, 10:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss