Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 40

Ämne: DVB-T kort för HD

  1. #1

    DVB-T kort för HD

    Hej,

    Ser att man kommer få fler kanaler med Boxer Mix men flera är ju HD/MPEG4 och funkar inte med softcam.
    Funkar det med några tv-kort och SmartWi Cardsplitter?

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Boxers HD kanaler fungerar med SmartWi och/eller CS-Alex Klient
    Om man kör via en CI+ modul eller boxers HD boxar.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Låter bra, för att spinna vidare på detta.
    Jag har idag ett mediasystem som bygger på MediaPortal med en central server som innehåller två DVB-T kort (med tre mottagare) och softcam emot OSCam server.
    Nu skulle jag också vilja kunna ta in HD kanaler men behålla den centrala servern för allt media (live-tv, inspelningar, filmer, musik,..).

    Som jag tolkar situationen i TV marknaden så kör numera alla utom Boxer card-pairing så därför finns inget annat alternativ än Boxer.

    Så vad är era bästa tips på setup för att åstadkomma detta?

    * DVB-T kort
    Anysee E7 PTC CI
    ...vilka andra bra/prisvärda alternativ finns?

    * CI+ modul
    Boxer TV Module HD CI+

    * Cardsplitter
    SmartWi eller Clone+
    Är "originalet" SmartWi bättre än Clone+ ?

  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    20
    Tackad
    6 gånger
    Du kommer inte få in HD med det DVB-T kortet. Du måste ha ett DVB-T2 kort. Har inte sett något som har CI+. Så HD är lite svårt.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger
    Ska du köpa cardspitter så ska du köpa Clone+!

    SmartWi klarar inte emm numera med Boxer v4.
    Clone+ klarar emm

  6. #6
    Hmm, ja det känns ju lite rökt...om det inte finns DVB-T2 kort/moduler med stöd för CI+ så kan jag ju inte få in HDTV och då kan jag ju like gärna köra vidare med det jag har, tyvärr utan HDTV

    Finns det någon annan bra lösning där man genom en enhet med användarvänligt UI man kan:
    1) Titta på Live-TV i HD
    2) Spela in TV och spara datat centralt (delad disk/NAS) och från valfri klient spela upp
    3) Spela upp filmer från NAS med olika format, gärna med DVD covers osv
    ...det är väl det mest viktiga sen finns det ju såklart fler önskningar som är trevligt såsom att kunna titta på bilder från NAS

    De HTPC (klienterna) jag har idag börjar ju bli till åren och dessutom är det onödigt kraftfullt (och energikrävande) med en fullskalig PC så är inte ointresserad av att hitta modernare och bättre alternativ. Sen funkar ju MediaPortal väldigt bra och är snyggt och användarvänligt. Är inte lockad av att ha en box för TV och en annan för filmer etc

    Så skjut gärna idéer....är tacksam för all input

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    43
    Tackad
    1 gånger
    Vad jag vet så har Boxer inte aktiverat CI+ så du kan få in HD-kanaler på en HTPC så länge du kör med deras CI-modul och antingen originalkort eller som nämnts tidigare ex. clone+

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    9
    Tackad
    1 gånger
    Jag är också på jakt efter samma setup som jocke4u...

    Använder idag 2 st DVB-T kort med OSCAM 1.20 (7851) tillsammans med MediaPortal vilket fungerar utmärkt för alla DVB-T kanaler förutom tex Animal Planet som sänder MPEG4.
    Är det någon som vet varför tex denna kanal inte fungerar via OSCAM? Den fungerar nämligen med original Boxer CAM.
    Är det samma anledning som ovan nämnt för HD kanalerna - att det krävs original CI-modul?

    När det gäller HD-kanalerna:

    1. Finns det några DVB-T2 TV-kort med CI-slot som fungerar med original Boxer CI-modul öht? Om vi antar att CI+ är avstängt/inte används av Boxer vill säga?

    Tacksam för några klargöranden...

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    56
    Tackad
    10 gånger
    För att avkoda MPEG4 kanaler så krävs en extra nyckel som finns inne i deras CA moduler.
    OSCAM skall enligt uppgift ha stöd för detta men eftersom ingen vet vad nyckeln är så hjälper det föga.

    För att få samma som du har idag men med HD så behövs:
    2 st DVB-T2 med CI plats.
    2 st Boxers CA Moduler.
    Tvilling abonnemang eller Clone+.

    Jag kör idag med Hauppauge PCTV nanoStick T2 och deras lösa CI ihop MediaPortal.
    Det fungerar men det är ingen lösning som jag kan rekommendera. Mycket strul innan det kom igång och den stödjer bara en läsare så dubbla tuners går inte.

    Finns ju en lista över fungerande DVB-T i MediaPortal: http://wiki.team-mediaportal.com/1_M...ds#DVB-T_Cards
    Vilka av dessa som fungerar ihop med Boxer och att man kan ha två CI igång samtidigt är svårt att säga.
    I princip så stödjer ju MediaPortal alla kort som har en fungerande drivrutin i Windows, problemet är CI. Det finns inte något stöd för detta i Windows drivrutiner så här får alla tillverkare hitta på nåt eget.

    Håller på och strular med ett TechnoTrend S2-3650 CI (satellit modellen) och MediaPortal så jag kan nog inte rekommendera deras T2 kort heller.
    Senast redigerad av Prelatur den 2013-10-30 klockan 22:47.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Prelatur, precis.

    Om man verkligen vill ha en lösning som fungerar (nästan) oberoende av själva mjukvaran så behöver man kort som har CI-slot, och till detta sedan en CA-modul och smartcard. Rent teoretiskt ska det fungera utan problem, även med CI+ men det kräver ju att ditt pci eller pcie kortet klarar det. Sedan är ju frågan vad som gäller för t.ex. boxer och deras moduler, om dom t.ex. skulle börja med pairing osv. Som det ser ut nu så lär ju de flesta DVB-T leverantörer i de flesta länder inte aktivera pairing. Det kan skapa strul för alla dem som vant sig med att ha inbyggd box.

    Däremot kan jag tänka mig att man kräver CI+ men det förhindrar ju endast kortdelning, men inte saker som smartwi eller clone+ vad jag förstår, samt man kan fortfarande spela in saker och spara. Plus frågan är ju hur mycket av de funktioner som finns i CI+ man kommer att använda sig av. Så DVB-T är det absolut mest framtidssäkra mottagningen i relation till satellit osv där dom säkerligen kommer tvinga på folk boxar och det blir svårt komma runt det problemet.

    Förhoppningsvis kommer det kort till PC som har CI+ så man slipper den biten, om man sedan måste ha flera kort för att kunna spela in program osv, ja det kostar ju lite mer pengar då, men bara möjligheten finns så tror jag inte folk klagar för mycket. Däremot blir ju alla kortdelare sura men det är ju inte deras fel, utan snarare dessa som säljer CC-lines över internet osv, dom förstör för alla tyvärr.

    Vad gäller ditt DVB-S2 kort, skaffa ett TBS kort istället, fungerar garanterat bättre. Mitt quadtuner kort funkar klockrent, funderar på att kanske byta till ett med CI-slot men allt beror på vad canal digital gör med pairing osv. Om det fortfarande fungerar med CA-modul och man kan titta i datorn på HD kanalerna så kanske jag skaffar ett sådant och dumpar mitt quad-tuner kort.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-10-30 klockan 23:10.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 12:00
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-12-23, 00:38
  3. nytt kort men det var ett gammalt kort
    Av knodden i forum Com Hem
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2003-11-30, 19:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss