Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Snr, Agc och Ber

  1. #1

    Snr, Agc och Ber

    Hejsan alla
    Jag har 2 st frågor bara;

    1. Om man står framför sin parabol (har 4 st huvud) så har jag från vänster sett: Thor, Sirius, Hotbird och Astra. Skall dessa stå så i denna ordning? Läste någonstans att man skall ha Astra från vänster och så vidare till höger. Eller vilken ordning skall de stå i?

    2. Hur många % skall Snr, Agc och Ber stå på? Mest för att mina hoppar lite fram och tillbaks hela tiden, mest då Snr.

    Tacksam för svar från forum proffs.

    Mvh Annika

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    svar på fråga 2 snr står min på mellan 80 till 90 % så "hopp" är helt normalt. agc så står min på 14% ibland går den upp på 30% vilket är normalt. sen ber skall stå på noll. om den inte gör det så betyder det att du antagligen har problem med din lnb. på din första fråga lämnar jag över det till någon annan då jag använder motor.

  3. #3
    Medlem Nightrides avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    78
    Tackad
    11 gånger
    Om du står rakt under parabolskålen och tittar ut mot huvudena, så stämmer din placering (från vänster sett: Thor, Sirius, Hotbird och Astra).

    När man sidmatar så måste man tänka sig parabolen som en spegel, det som kommer in från Väster speglas ut mot öster(åt vänster) och det som kommer in från Öster speglas ut mot Väster(höger).
    DM800HDse OpenPli 3.0
    incertum est converti ad certitudinem
    ovisshet är till för att övergå till visshet

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ja trodde att om man står framifrån parabolen så kmr från höger till vänster
    thor sirius (astra) hotbird astra 19,28-4_lnb_europa.jpg

  5. #5
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Stämmer bra
    Rust Never Sleeps

  6. #6
    ok, tackar. Då verkar mitt stå ok ändå, trots allt. Men kanske behöver jag finjustera lite eftersom vissa kanaler har "försvunnit" efter att jag råkat röra armen.
    Sen undrar jag, eftersom jag ändå har ämnet uppe: Jaghar skaffat ett skydd över huvudena för regn och snö, skall man sätta dit detta INNAN man finjusterar huvudena eller efter? Han som satte upp allt till mig sa att jag skulle göra det efter justeringen. Men tänk då om man råkar röra vid så det flyttar sig igen? Det är ju så himla känsligt det här ju.

    Mvh Annika

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Men asså då måste han ha gjort ett himla dåligt jobb om delarna rör på sej. Inte fastskruvat nog. En vindpust har ibland en oerhörd kraft. Så om man pillar på lnb hållaren så skall det inte rubbas alls. En kompis till mej sprang in i min talrik en gång (och då har jag motor) utan att något hände alls. Nu i måndags när vi hade klass3 varning hade jag inga problem alls fast parabolen tog mycket kraftiga vindpustar. Så om din rubbas vid beröring så är det inte särskilt fastspänt.

    Edit: Sen det där med lnb skydd anser jag är ganska onödigt om jag skall va ärlig. Själva lnb i sej är ju ett skydd i sin konstruktion. Min har tex gummi pluppar över kontakterna så att de är skyddade...
    Sen skal jag inte va den. Det finns billiga lnb som inte ha mycket skydd typ 99-199 krs. De är en annan femma. men iaf ja du sätter dit dem efteråt och som jag sa innan så skall det inte rubbas om det är fastspänt ordentligt.
    Senast redigerad av Kammaflaje den 2013-11-02 klockan 15:53.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    annika det stämmer inte
    1. Om man står framför sin parabol (har 4 st huvud) så har jag från vänster sett: Thor, Sirius, Hotbird och Astra. Skall dessa stå så i denna ordning? Läste någonstans att man skall ha Astra från vänster och så vidare till höger. Eller vilken ordning skall de stå i?
    ska vara tvärtom som det är på bilden ja har i mitt inlägg

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Exakt. Står man framför sin parabol då från vänster ska det vara Astra och inte Thor. Hemma hos mig är Thor längst till höger.


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2

  10. #10
    Medlem Nightrides avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    78
    Tackad
    11 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    ja trodde att om man står framifrån parabolen så kmr från höger till vänster
    thor sirius (astra) hotbird astra 19,28-4_lnb_europa.jpg
    Jo1, du har ju en fullt korrekt bild hur LNB skall sitta, när man tittar in mot parabolen.
    Jag förstår inte varför ni fortsätter att fundera, bilden ovan visar ju en 100% korrekt placering. :-)
    DM800HDse OpenPli 3.0
    incertum est converti ad certitudinem
    ovisshet är till för att övergå till visshet

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss