Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: DM500 med nätverksproblem.

  1. #1

    DM500 med nätverksproblem.

    Har problem med anslutningen till nätverket på med en dm500t.

    När boxen startas upp så syns det på switchen att den känner av att det är en enhet i andra änden av nätverkskabeln.
    Men när boxen väl är färdig-initierad, så börjar anslutningen "fladdra".

    I oscams status kan jag se hur boxen lyckas ansluta nån enstaka gång för en kort period och självklart följer det mönstret för hur switchen känner av nätverksanslutningen.
    Under nätverksinställningar får den för det mesta tilldelat som nedanstående och av erfarenhet vet jag att det brukar betyda att det inte funkar som det skall.

    IP: 10.0.0.97
    Nätmask: 255.0.0.0
    Nameserver: 127.0.0.0
    Gateway 10.0.1.1

    Men ibland får den ändå rätt tilldelning enligt gateway & dhcp, och får då en 10.0.1.41 adress som jag kan telnetta till, under ca en halv minuts tid innan allt bryts.
    Kan också se i routerna dhcp logg att boxen begär och erhåller denna ip, men så fort jag kör en nmap eller ping mot ip't så syns det på switchen att aslutningen tappas.

    Har också testat en identisk dm500t med samma strömförsörjning och kablar då jag misstänkte nätagget, men den funkade alldeles utmärkt.

    Är det någon som har koll på vad det kan bero på och om det är någonting som går att åtgärda utan att löda mm?


    Tacksam för alla synpunkter.
    DM500T - Gemini - CCcam, DM600T - Gemini - MgCamd
    EyeTV Diversity - eyetvCamd
    HP t5525 - Debian Squeeze - OSCam 1.20-unstable_svn build #6306

    MacBook Pro 4,1 - 2,4GHz Intel Core 2 Duo, 4Gb, Intel520 120GB SSD
    Mac Mini 6,2 - "Core i7" Quad Core 2.3GHz, 4GB, 1TB HDD
    Synology DS1512+, 4GB, 3x2TB Hitachi Deskstar 7K3000, 2x1TB WD Caviar Green
    pfSense 2.1 Router - D2500CC, 4GB, 60GB OZC Vertex Plus
    Netgear GS724T v4 (24p) & Ubiquiti Unifi AP AC


  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är känt att nätverkskretsarna på gamla DM500 kan fungera sämre när boxen blir några år gammal. Detta beror troligen på att några kondensatorer i nätverkskretsarna blir dåliga. Botemedlet är alltså att löda i boxen.

    Det du kan pröva med utan att löda är att använda så kort nätverkskabel som möjligt. Helst bara en halvmeter eller så. Har du en extra switch kanske du kan ställa den intill DM500 så den sista nätverkskabeln till boxen blir väldigt kort.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det är känt att nätverkskretsarna på gamla DM500 kan fungera sämre när boxen blir några år gammal. Detta beror troligen på att några kondensatorer i nätverkskretsarna blir dåliga. Botemedlet är alltså att löda i boxen.

    Det du kan pröva med utan att löda är att använda så kort nätverkskabel som möjligt. Helst bara en halvmeter eller så. Har du en extra switch kanske du kan ställa den intill DM500 så den sista nätverkskabeln till boxen blir väldigt kort.
    Den fick faktiskt en egen helt nygjord kabel på ca 30cm direkt efter flytten, så verkar ju tyvärr inte hjälpa.

    Och då är det alltså bara lödning som återstår?
    Nog för att om det är enda utvägen, så har jag ju ingenting att förlora på att försöka... Men jag misstänker att det behövs en hyfsat fin lödpenna och stadig hand för att klara av det?
    DM500T - Gemini - CCcam, DM600T - Gemini - MgCamd
    EyeTV Diversity - eyetvCamd
    HP t5525 - Debian Squeeze - OSCam 1.20-unstable_svn build #6306

    MacBook Pro 4,1 - 2,4GHz Intel Core 2 Duo, 4Gb, Intel520 120GB SSD
    Mac Mini 6,2 - "Core i7" Quad Core 2.3GHz, 4GB, 1TB HDD
    Synology DS1512+, 4GB, 3x2TB Hitachi Deskstar 7K3000, 2x1TB WD Caviar Green
    pfSense 2.1 Router - D2500CC, 4GB, 60GB OZC Vertex Plus
    Netgear GS724T v4 (24p) & Ubiquiti Unifi AP AC


  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är inget jag gjort själv så de närmare detaljerna har jag inte klart för mig. Har läst om detta nån gång för länge sedan bara.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Jag skall väll egentligen inte va den men... har du funderat på att uppgradera istället dm 500 boxen är väldigt gammal nu och stödjer inte mycket längre... ifall är en uppgradering av intresse så skulle inte jag rekomendera dreambox längre utan ta en titt på vu+ boxarna vilka jag tror kommer att ta över marknaden mer och mer tack vare dream multimedia sätter käppar i hjulen på sej själva i jakten på pirater vilket redan är dödfött iom senaste chip a8* något. (Gillar inte clon så har ingen större koll på dem) iaf så möjliggör det användingen av senaste images då de emulerar en äkta dreambox.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 16:54
  2. Nätverksproblem 500-s
    Av Eko i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 11:40
  3. Nätverksproblem DM500
    Av gorvas i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 10:32
  4. Nätverksproblem
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 12:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss