Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fladdrande signalkvalitet...???

  1. #1

    Fladdrande signalkvalitet...???

    Hej!
    Har en vu+ ultimo och CD:s parabol med deras standard twin-lnb.

    Igår märkte jag att det plötsligt började pixla sig på helt random kanaler.
    Kikade på sat-finder och där låg jag på 82 och snr 79 % men helt plötsligt gick snr ner på 0 % och sen upp igen och sådär höll det på.
    Detta kan hända helt plötsligt och händer på alla kanaler. Har kikat på kablarna och alla anslutningar men allt ser ok ut.
    Kan detta vara tecken på att LNB börjar ge sig? Eller är det något i boxen som är på väg att brinna upp?

    En annan sak när jag ändå håller på.
    I appen satfinder så har jag 2 st tuners (A och B) konfiguerade som simple utan diseqström med Thor 0,8 w som satellit. I satfinder så får jag endast signal och SNR på tuner A men inget alls på tuner B. Tycker jag borde ha signal på båda tunerna eller är jag helt ute och cyklar??

    MVH

    J P-A

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ett lnb bara tuner a som har signal då om du inte har en parabol med 2 lnb så blir det så
    testa att justera parabolen lite kan vara så att den har flyttat sig

  3. #3
    Jo,har testat att justera parabolen och den är som den skall. Skumma är att jag ligger på 80 % på lnb och signalstyrka och det fungerar klockrent men helt plötsligt börjar det fladdra på snr ett par minuter och sen stabiliserar det sig...
    En tanke,grannen är tydligen radioamatör och har satt upp en lång mast på taket.... tror ni att den kan störa på något sätt???

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    ett lnb bara tuner a som har signal då om du inte har en parabol med 2 lnb så blir det så
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    testa att justera parabolen lite kan vara så att den har flyttat sig
    Men jag har ju 2 st kablar ner ifrån parabolen som går till 2 st tuners i VU+ ultimon???

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ok är det bara cd du har då eller
    om du har det så ska b också vara thor då kan du väl
    spela in medans du tittar på en annan kanal om du har hdd i den

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    57
    Tackad
    2 gånger
    Låter som det är fukt/glapp i kablarna eller i lnb. Testa med en ny felfri kabel på båda kontakterna på lnb.
    Fortsätter signalstyrkan att gå upp och ned likvärdigt på båda tuners med samma nya kabel, så är det troligtvis
    fukt eller ärg i lnb. Konstatera bara att parabolen är rätt inställd innan, och skew lnb sett framifrån ska kontakterna
    nertill peka på ungefär klockan 5. Fukt i lnb är vanligt vid den här årstiden. Men om du vill prova att torka det lägg det
    med kontakterna nedåt på ett element i nått dygn. Använd inte microvågsugnen bara.
    Jag kan rekomendera detta som är mycket bra:

    MegaSAT Diavolo Twin LNB 0,1
    http://www.satpro.se/default.asp?id=...04&ucat_nr=102

    Och ja, hade precis samma problem med min signalstyrka upp och den helt slumpvist. I mitt fall så var det lnb som hade vritt sig lite i hållaren samt att det var fukt i kabeln.

    En tanke,grannen är tydligen radioamatör och har satt upp en lång mast på taket.... tror ni att den kan störa på något sätt???
    Tror inte att det påverkar så värst mycket. Men det beror på vilken frekvens och styrka han använder. Knalla över och be honom pladdra lite i micken och se om det påverkar din signal.
    Senast redigerad av seti den 2013-11-27 klockan 06:46. Anledning: skrivfel
    End of Line:

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har du lite enklare kablar? Om någon i huset har skaffat sig något som sänder ut strålning kan det störa din mottagning. Ju bättre (inte alltid dyrare) kablar desto mindre störning. Vanligtvis brukar detta i och för sig störa ut en eller ett par transpondrar. Hos mig stördes DSF på ASTRA19 ut av min router och IP-telefon. Så när min kompis ville se MotoGP var det bara att bryta strömmen till Internetet.

    Fukt och/eller glapp låter mer troligt.

Liknande ämnen

  1. Signalkvalitet
    Av Highbeam i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-21, 13:52
  2. [LÖST] Fladdrande SNR 0 till 97%
    Av knetorius i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 00:34
  3. dreambox hjälp, signalkvalitet
    Av dsn i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 10:30
  4. Dålig signalkvalitet på HD frekvenserna
    Av ikaros1981 i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 11:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss