Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: problem efter ett tredje lnb

  1. #1

    problem efter ett tredje lnb

    Hej Hej, Jag har vu+ solo2 och har använt mig utav 2 lnb's på parabolen. Ena är inställd på Thor(CD) och andra på astra 4A(viasat).
    problemet uppstod när jag satte dit ett 3je lnb för att få in sky sortimentet (astra 28.2E).

    När jag hade satt på det 3je lnb så slutade även de två första fungera. Vad kan detta bero på?
    Har en tallrik som är 80 cm.
    har kopplat ihop alla lnb med en DISEqC 4/1 switch. har även stängt den 4de oanvända porten på switchen med ett slutmotstånd.
    Några tips på att lösta detta skulle uppskattas STORT!

    mvh Okiazee

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    80cm? du menar väl 90? toroidalparabolen finns bara som 55 och 90cm i konsumentutförande, vad jag vet......för det är väl ingen vanlig tallrik du försöker med?

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Hmm, har aldrig förut hört att ett LNB eller Switch måste termineras med ett slutmotstånd? Ta bort det vetja och testa igen...

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Okiazee, hoppas du inte rubbat parabolen eller ändrat saker vid parabolen, då kan det bli problem. Testa att koppla bort allt som återställ det som du hade tidigare, och prova igen. Funkar allt, då vet du det är ok. Ta bort slutmotståndet, det ska du inte behöva.

    Sedan OT, varför intresse av 28.2E där finns ju inte mycket numera, och GLÖM gratiskanalerna som BBC osv, du behöver monsterparabol i Sverige, enda praktiska mottagningen är på västkusten. Här kan man kolla mera för information om just dessa kanaler.

    http://www.astra2.org/

    P.S. Har en 1.8meters aluminium parabol som jag inte fått upp ännu, men pga den nya satelliten är det högst osäkert om jag ens kan få stabil mottagning av de gratis kanalerna som finns, t.ex. BBC1-4 osv.

    Men som sagt, TS primära problem är att det inte ens funkar, som det gjorde tidigare.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av jajko Visa inlägg
    80cm? du menar väl 90? toroidalparabolen finns bara som 55 och 90cm i konsumentutförande, vad jag vet......för det är väl ingen vanlig tallrik du försöker med?
    Hmm mätte diagonalen med tumstock och fick det till 80, den va upphängd när jag flyttade in så den kanske är av en gammal standard eller något.

    Citat Ursprungligen postat av mickeez Visa inlägg
    Hmm, har aldrig förut hört att ett LNB eller Switch måste termineras med ett slutmotstånd? Ta bort det vetja och testa igen...
    Säljaren på kjell sa att det va ett måste annars kan man tappa signalen haha... men testar att köra utan den imorgon! tack


    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Okiazee, hoppas du inte rubbat parabolen eller ändrat saker vid parabolen, då kan det bli problem. Testa att koppla bort allt som återställ det som du hade tidigare, och prova igen. Funkar allt, då vet du det är ok. Ta bort slutmotståndet, det ska du inte behöva.

    Sedan OT, varför intresse av 28.2E där finns ju inte mycket numera, och GLÖM gratiskanalerna som BBC osv, du behöver monsterparabol i Sverige, enda praktiska mottagningen är på västkusten. Här kan man kolla mera för information om just dessa kanaler.

    http://www.astra2.org/

    P.S. Har en 1.8meters aluminium parabol som jag inte fått upp ännu, men pga den nya satelliten är det högst osäkert om jag ens kan få stabil mottagning av de gratis kanalerna som finns, t.ex. BBC1-4 osv.

    Men som sagt, TS primära problem är att det inte ens funkar, som det gjorde tidigare.
    Yes Får ta och göra om allt om det inte funkar efter att jag har tagit bort motståndet.
    Angående astra 28.2 så är det min sambo som vill ha den, har själv ingen aning om vad de leverar och vad jag kan få ut
    tack!

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ang. motståndet så tror jag inte det gör varken till eller från.

    Om det inte är så att du oavsiktligt har rubbat något eller kopplat bort något när du satte upp det tredje LNB så är det troligen DiseqC-inställningarna i mottagaren som inte är riktiga.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Okiazee Visa inlägg
    Hmm mätte diagonalen med tumstock och fick det till 80, den va upphängd när jag flyttade in så den kanske är av en gammal standard eller något.
    80 cm är ingen ovanlig storlek. Det han menade är att det krävs en toroidalparabol för att få in ett sådant brett spektrum. Så har du inte en sådan är det tyvärr att glömma att få in Thor/Astra på samma som 28.2E. Det är inget jag har sett i alla fall.

    Tror man brukar säga mellan tummen och pekfingret att maxvidd för en 80 cm-parabol är drygt 20 graders skillnad mellan satelliterna. Men det beror ju självklart på styrka osv.

    Citat Ursprungligen postat av Okiazee Visa inlägg
    Säljaren på kjell sa att det va ett måste annars kan man tappa signalen haha... men testar att köra utan den imorgon! tack
    Slutmotsånd behövs i ändar i ett simpelt system, med splittar osv, för att inte signalen ska reflekteras. En switch är "smart" och kräver inget sådant. En väderhatt är i så fall bättre.
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2013-12-22 klockan 01:43.

Liknande ämnen

  1. Problem efter fabriksåterställning DM500 s
    Av Nicko35 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 16:15
  2. Problem efter "skinbyte
    Av Rolv i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 12:13
  3. Problem med EPG efter vintertid
    Av karlan i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 13:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss