Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Antenn för mottagning av norska digitala tv-kanaler (Trollhättan)

  1. #1

    Antenn för mottagning av norska digitala tv-kanaler (Trollhättan)

    Jag har en fråga över vilken storlek på antenn som är lämplig för mottagning av de norska fri-kanalerna i det norska digitala marknätet. Hur stark är utsändningen från sändaren i Halden? Skulle en 100 elements Yagi för UHF som den i videon nedan vara fullt tillräcklig för att ta del av de norska kanalerna? Jag har ett filter som jag tänkt koppla ihop "norge antennen" med kombiantennen för de svenska fri-kanalerna.


  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    beroende på hur långt bort du bor från den sändaren
    har ju lite med det att göra och kanske kan du få in en annan
    har du kollat

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har inte provat men jag skulle tro att du har mycket små eller inga chanser att få in norska marksända TV-sändningar i Trollhättan.
    För många år sedan körde Seth's ett liknande test i Göteborg där de med dubbla antenner av den storlek som syns på bilden monterade högt upp på deras byggnad i Kållered försökte få in danska TV-sändningar från Fredrikshavn. Det fungerade enbart sporadiskt och var mycket beroende av väder. Då var avståndet nästan enbart över fritt vatten som är gynnsamt för radiovågornas utbredning.
    Att du skulle lyckas ta in TV-sändningar från Halden i Trollhättan med all skog och terräng som är emellan är nog ganska utesutet även om avståndet är ungefär detsamma.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag har inte provat men jag skulle tro att du har mycket små eller inga chanser att få in norska marksända TV-sändningar i Trollhättan.
    För många år sedan körde Seth's ett liknande test i Göteborg där de med dubbla antenner av den storlek som syns på bilden monterade högt upp på deras byggnad i Kållered försökte få in danska TV-sändningar från Fredrikshavn. Det fungerade enbart sporadiskt och var mycket beroende av väder. Då var avståndet nästan enbart över fritt vatten som är gynnsamt för radiovågornas utbredning.
    Att du skulle lyckas ta in TV-sändningar från Halden i Trollhättan med all skog och terräng som är emellan är nog ganska utesutet även om avståndet är ungefär detsamma.
    Det har heller ingen betydelse om den sitter på ett 2-3 m maströr så den kommer en bit upp? Farsan körde med en norgeantenn på taket för ~25-26 år sedan. Kan det i så fall ha varit en VHF för enligt honom så fick han bra bild på NRK. Är utsändningen på UHF sämre än VHF?

    Bäckefors får jag in på min kombiantenn fast då med runt 50-60% i signalstyrka mot Trollhättans som jag får 100% mot.
    http://www.teracom.se/Sandarinformat...ss=trollhättan

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Jan_Bananberg Visa inlägg
    Det har heller ingen betydelse om den sitter på ett 2-3 m maströr så den kommer en bit upp? Farsan körde med en norgeantenn på taket för ~25-26 år sedan. Kan det i så fall ha varit en VHF för enligt honom så fick han bra bild på NRK. Är utsändningen på UHF sämre än VHF?

    Bäckefors får jag in på min kombiantenn fast då med runt 50-60% i signalstyrka mot Trollhättans som jag får 100% mot.
    http://www.teracom.se/Sandarinformat...ss=trollhättan
    Ju, högre antennplacering desto bättre givetvis. Du kan ju alltid prova. Det skulle vara kul att höra resultatet ifall du gör ett prov.
    Jag tror som sagt inte mycket på idén men jag kan ju ha fel.
    Vågutbredningsmässigt så går VHF längre än UHF. Sedan är det också så att moderna digitala TV-sändningar sker med betydligt lägre effekt än de gamla analoga TV-sändningarna vilket också borde innebära att räckvidden blir kortare.

    Men om din farsa fick bild från norsk TV för 25 år sedan så kanske det finns vissa möjligheter även om jag tror det är svårt.
    Om man kollar kartan så är det ungefär dubbelt så långt till Halden som det är till Bäckefors ifrån Trollhättan.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ska man prova så är det t.ex. DAT75 antenn som gäller, sedan ska man mäta högt upp, på ett berg eller liknande, så man verkligen kommer högt upp, även om det innebär man måste förflytta sig en bit. Detta för att konstatera om det ens är möjligt ta emot kanalerna. Jag anser att har man längre än 100km till närmaste mast, fri sikt osv, då kanske man kan ta emot kanalerna men förmodligen under rätt förhållanden.

    Vad jag vet så finns det ju filter som säljs med tanke på sändningar från Danmark, antar det gäller just folk som bor mycket nära, fast i Sverige så man kan filtrera bort de kanaler man inte vill ha. Jag har inte hört något sådant vad gäller Norge så antagligen är det bara ett fåtal som då råka bo på ett ställe som råkar uppfylla de olika krav som krävs för mottagning från Norge.

    Sedan stämmer det ju att de flesta kanaler ligger högre upp i UHF vad gäller just digital TV så då är det svårare ta emot, det finns ju en del saker på VHF osv, men det är ju mest pga man behövs flera frekvenser pga HDTV i marknätet i Sverige.

    Vill man verkligen ha kanaler från Norge är satellit ett mycket bättre val, dessutom så finns ju även finska, danska och norska radiokanaler okrypterade och gratis via Canal Digitals satellit. Lyssnar själv mycket på NRK pga usel radiomottagning här (radioskugga). Dessutom är ljudet enormt bra, jämfört med FM. Tyvärr finns inte SVTs radiokanaler men de bolaget ger jag inte mycket för.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-12-25 klockan 15:26.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    sen en mastförstärkare kan ju göra susen med
    men i dagsläget ligger det mästa på uhf och väldigt lite på vhf

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    ot:
    bara måste skaffa en sån labbrock som snubben i videon har...

Liknande ämnen

  1. Bara norska kanaler, satellites.xml?
    Av bearwald i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 06:31
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 14:44
  3. Norska kanaler i Sverige
    Av bondra12 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 22:09
  4. Comhem och krypterade digitala kanaler
    Av georgtornqvist i forum Com Hem
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 10:50
  5. Digitala kanaler fastnar
    Av karpe i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-30, 17:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss