Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 86

Ämne: nyinköpt duo2

  1. #21
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    En image är som operativsystemet i boxen. Den innehåller Linux och drivrutiner för hårdvaran. Sedan kan man ovanpå sin image installera olika tillägg, de kallas ofta plugins.

    Av juridiska skäl vågar inte tillverkarna sälja sina boxar med de programvaror som behövs för att klara olika krypteringssystem. Därför är originalimagen ofta rätt ointressant om man vill se betalkanaler. Det finns då andra oberoende team som utvecklar alternativa images som är förberedda för de plugins som behövs för att avkoda betalkanaler.

    Det som är nödvändigt att installera förutom en image i grunden är en softcam. Softcam:en emulerar ett programkort och avkodar bilden. Softcam:en behöver sedan ansluta mot en kortserver som läser programkortet.

    Ska du köra kortet i boxen behöver du installera både en kortserver och en softcam på din box. Har du ditt programkort i en separat kortserver kan det räcka att bara installera en softcam.

    Är du nybörjare rekommenderar jag att börja med OpenPLi. Det räcker att installera imagen så kan du ladda ner allt du behöver från menyerna i boxen. OpenPLi är en lätt image att komma igång med för nybörjare.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    En image är som operativsystemet i boxen. Den innehåller Linux och drivrutiner för hårdvaran. Sedan kan man ovanpå sin image installera olika tillägg, de kallas ofta plugins.

    Av juridiska skäl vågar inte tillverkarna sälja sina boxar med de programvaror som behövs för att klara olika krypteringssystem. Därför är originalimagen ofta rätt ointressant om man vill se betalkanaler. Det finns då andra oberoende team som utvecklar alternativa images som är förberedda för de plugins som behövs för att avkoda betalkanaler.

    Det som är nödvändigt att installera förutom en image i grunden är en softcam. Softcam:en emulerar ett programkort och avkodar bilden. Softcam:en behöver sedan ansluta mot en kortserver som läser programkortet.

    Ska du köra kortet i boxen behöver du installera både en kortserver och en softcam på din box. Har du ditt programkort i en separat kortserver kan det räcka att bara installera en softcam.

    Är du nybörjare rekommenderar jag att börja med OpenPLi. Det räcker att installera imagen så kan du ladda ner allt du behöver från menyerna i boxen. OpenPLi är en lätt image att komma igång med för nybörjare.
    Tack. Detta var precis vad jag behövde veta. Unbar hjälp.

    Jo jag är nybörjare i detta ämnet, men rätt duktig annars.
    Antar att Back Hole är en annan image och iknande OpenPLi.
    Förstår att det finns olika image, eftersom det finns olika tycke och smak.

    Vilken softcam är det som gäller då ? Har både CD och VS.

    Tack

  3. #23
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Den enda kortserver som funkar för Viasat:s nyare kort är oscam. Det finns flera bra anledningar att välja oscam. Det är en modern programvara som fortsätter att utvecklas hela tiden så man får "det senaste". Oscam kan också vara cardserver OCH softcam i ett så man behöver bara använda oscam så klarar man alla behov.

    Oscam kan vara lite utmanande att konfigurera eftersom det är (minst) tre olika konfigurationsfiler att pyssla med. Men det finns många exempel i guiderna här i forumet och många inlägg i forumet där detta diskuterats.

    Jag tycker du ska satsa på oscam.

    BlackHole, Vix m.fl. är precis som du säger andra images liknande OpenPLi. Men de är lite svårare för nybörjaren eftersom softcam:s inte ingår utan får letas upp separat på nätet.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Låter ju bra. Har tagit ned både OpenPli 4.0, Black Hole 2.0.8. Skall man göra någon backup av boxen innan man börjat tro? Dags att börja läsa lite OpenPli forum. Det är så mycket att sätta sig in i dock.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Är det någon som vet vad default lösenordet för root (Kör openpli 4.0). Läste på ett ställe att det är blankt, och på ett annat att det är samma som boxens namn. På ett tredje att man först måste sätta det med telnet eller att man tar ner setpassword plugin.
    Har tagit ned setpassword pluginet, men sedan hittar jag inte det bland mina plugin, och den är inte heller kvar i listan.

  6. #26
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    På en Vu+ brukar det vara blankt lösenord för root. D.v.s. tryck bara enter när boxen frågar efter lösenord.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    På en Vu+ brukar det vara blankt lösenord för root. D.v.s. tryck bara enter när boxen frågar efter lösenord.
    Tack.
    Jo många skriver det, men mitt problem är att det inte fungerar. Jag får som svar: Permission denied, please try again.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Testat från telefonen med connectBot också, samma resultat. Men jag kommer in med Telnet. Men tyvärr vet jag inte hur man sätter password där. Får googla mer..

  9. #29
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Chelsea64 Visa inlägg
    Testat från telefonen med connectBot också, samma resultat. Men jag kommer in med Telnet. Men tyvärr vet jag inte hur man sätter password där. Får googla mer..
    Ja, det var telnet lösenordet jag menade. Vilket lösenord pratar du om?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    ssh.

    jag vill logga in med ssh mot boxen.
    skriver:

    ssh root@host

    och så får jag frågan om password. Har inte satt det själv.
    Men kan inte använda blankt

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Favoritlistor i vu+duo2
    Av golfbotte i forum Vu+
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-30, 16:42
  2. VU+ Duo2
    Av Bluto i forum Vu+
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-28, 12:26
  3. Funderar på en VU+ Duo2
    Av Kultur i forum Vu+
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 08:40
  4. Vu duo2
    Av ringo11 i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-18, 06:08
  5. NYINKÖPT 7020s
    Av dog i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 12:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss