Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Skada av att bryta strömmen

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Det är ju intressant att veta vad som gick sönder i maskinerna då, ett korrupt filsystem eller en elektronisk komponent?
    Om det sedan var en elektrolyt som fick nog så är det ju bara en tidsfråga innan den ger upp även vid kontinuerlig drift?

    Mina erfarenheter är mestadels från hemelektronik, många ggr fungerar dessa apparater lite "halvbra" när dom börjar få problem med en elektrolyt.
    Till slut går dom inte igång alls.

    Sedan vet jag inte hur jämförbart det är med ett lab med hundratals datorer och en dreambox.

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Att förklara allt i detalj blir ganska omfattande och därför skrev jag lite kortfattat. Du har helt rätt i att elektrolytkondensatorer torkar ut av värme och blir dåliga. Dessa knäcks sedan ofta slutgiltigt vid ström av/på. Min praktiska erfarenhet som systemadministratör med ansvar för flera lab med ett hundratal datorer i varje är att maskinerna som gick sönder gjorde det 9 gånger av 10 i samband med att strömmen återkom efter strömavbrott.
    Lab:en som hade avbrottsfri kraft kunde rulla i åratal utan att något gick sönder. I lab:en som inte hade avbrottsfri kraft gick nästan alltid någon maskin sönder i samband med att strömmen återkom efter strömavbrott.
    Detta är Mina praktiska erfarenheter. Om du har andra erfarenheter får du gärna berätta om det.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    En säkring i nätdelen som trycker bort elen så komponenterna går sönder?
    Vet du hur en switchad nätdel som numera sitter i nästan alla elektroniska apparater är uppbyggd?

    Många hemelektronikpprodukter har en inbyggd nätdel, då kan du inte ansluta nätdelen innan du pluggar in sladden i apparaten men dom går lika bra ändå.

    Du kanske pratar om säkringen i proppskåpet?
    Den brukar inte heller lösa ut om det inte är ett allvarligt fel på någon inkopplad sak.

    MVH


    Citat Ursprungligen postat av Kammaflaje Visa inlägg
    Asså va klart som fan att det sitter en säkring i nätdelen som trycker bort elen så att komponeterna går sönder. Har man en "nexa" som är samma sak som en strömbrytare till lampor så belastar man den säkringen onödigt mycket.

    Varför tror du att det brukar stå att du skall plugga i sladden i strömuttaget innan du pluggar in i en apparat. Jo för att minska ner strömrusning på säkringen så mycket som möjligt
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  3. #13
    Medlem Nightrides avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    78
    Tackad
    11 gånger
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    En säkring i nätdelen som trycker bort elen så komponenterna går sönder?
    Vet du hur en switchad nätdel som numera sitter i nästan alla elektroniska apparater är uppbyggd?

    Många hemelektronikpprodukter har en inbyggd nätdel, då kan du inte ansluta nätdelen innan du pluggar in sladden i apparaten men dom går lika bra ändå.

    Du kanske pratar om säkringen i proppskåpet?
    Den brukar inte heller lösa ut om det inte är ett allvarligt fel på någon inkopplad sak.

    MVH
    De nätdelar som är inbyggda i apparater har vanligtvis ett relä för strömkretsen så att apparaten är skyddad från de spänningstransienter som uppstår när nätdelen drar igång.
    Många gånger kan man höra ett litet klick när det aktiveras ihop med att apparaten startas med till exempel fjärrkontrollen.

    Min erfarenhet ligger i linje med atomized, elektronik mår bäst av att vara igång.

    Sedan bör man i denna tråd ta i beaktning att vi faktiskt diskuterar en billig nätdel till en dreambox, jag skulle inte välja att starta den med en strömbrytare av något slag utan att ha stängt av dreamboxen på sin huvudbrytare.

    En sådan billig nätdel är garanterat ostabil i starten och ger garanterat spänningstransienter, frågan är bara hur stora och hur kraftiga.

    Jag stänger iallafall alltid av dreamboxens strömbrytare före jag sätter igång strömmen om det till exempel varit åska och kontakten har dragits ur.
    Det viktigaste är innan man slår på strömmen...
    DM800HDse OpenPli 3.0
    incertum est converti ad certitudinem
    ovisshet är till för att övergå till visshet

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Jag har haft många digitalboxar från comhem som har inbyggd nätdel, samsung och humax.
    Där sitter det inga relä och dom går bra fast dom drar ju iofs bara 10 watt eller något liknande.

    Hör däremot ett relä klicka några sekunder efter att jag stängt av plasmatvn med fjärren

    MVH


    Citat Ursprungligen postat av Nightride Visa inlägg
    De nätdelar som är inbyggda i apparater har vanligtvis ett relä för strömkretsen så att apparaten är skyddad från de spänningstransienter som uppstår när nätdelen drar igång.
    Många gånger kan man höra ett litet klick när det aktiveras ihop med att apparaten startas med till exempel fjärrkontrollen.

    Min erfarenhet ligger i linje med atomized, elektronik mår bäst av att vara igång.

    Sedan bör man i denna tråd ta i beaktning att vi faktiskt diskuterar en billig nätdel till en dreambox, jag skulle inte välja att starta den med en strömbrytare av något slag utan att ha stängt av dreamboxen på sin huvudbrytare.

    En sådan billig nätdel är garanterat ostabil i starten och ger garanterat spänningstransienter, frågan är bara hur stora och hur kraftiga.

    Jag stänger iallafall alltid av dreamboxens strömbrytare före jag sätter igång strömmen om det till exempel varit åska och kontakten har dragits ur.
    Det viktigaste är innan man slår på strömmen...
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    Det är ju intressant att veta vad som gick sönder i maskinerna då, ett korrupt filsystem eller en elektronisk komponent?
    Om det sedan var en elektrolyt som fick nog så är det ju bara en tidsfråga innan den ger upp även vid kontinuerlig drift?

    Mina erfarenheter är mestadels från hemelektronik, många ggr fungerar dessa apparater lite "halvbra" när dom börjar få problem med en elektrolyt.
    Till slut går dom inte igång alls.

    Sedan vet jag inte hur jämförbart det är med ett lab med hundratals datorer och en dreambox.

    MVH
    När jag skriver att maskinerna gick sönder så menar jag att hårdvaran gick sönder och krävde reparation eller utbyte. Ett korrupt filsystem som man fixar med fsck eller i värsta fall ominstallation räknar jag inte som att maskinen går sönder. I mina ögon är det mer ett mjukvarufel.

    De vanligaste felen var att power supply eller hårdiskar gav upp. Vi bytte ju hela enheter så jag har inte detaljanalyserat exakt vilken komponent som felade. Men jag har ett livslångt elektronikintresse bakom mig och har skruvat med elektronik i andra sammanhang också och vad gäller nätdelar så brukar det oftast vara elektrolytkondensatorer eller switchtransistorer som ger upp.

    Det finns ju en annan feltyp också som inte är direkt ovanlig och det är mikrosprickor i kretskort och som även kan uppstå i komponenter p.g.a. temperaturväxlingar. Alla material utvidgar och drar ihop sig beroende på temperatur. Ett kretskort som ständigt är igång håller ungefär samma temperatur hela tiden och därmed blir det inga rörelser i materialet, medan ett kretskort som stängs av och på varje dag kommer att utsättas för rörelser i materialet p.g.a. att det utvidgas och krymper i takt med att temperaturen växlar mellan driftläge och avstängd. I längden kan denna typ av rörelser i materialet orsaka sprickor i kretskort m.m.

    Du får gärna ha en annan uppfattning om du vill och jag tänker inte diskutera vidare i detta ämne. Jag delger vad som är mina erfarenheter av ett långt liv tillsammans med elektronik och datorer och jag är övertygad om att de flesta utrustningar inkl. en Dreambox mår bättre av att ständigt stå på än att stängas av varje dag.
    Senast redigerad av atomized den 2014-01-06 klockan 23:14.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Intressant att höra om dina erfarenheter

    Vill bara säga att jag inte är ute efter att ha "rätt" jag gillar att komma framåt och lära mig mera om saker jag är intresserad av.

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    När jag skriver att maskinerna gick sönder så menar jag att hårdvaran gick sönder och krävde reparation eller utbyte. Ett korrupt filsystem som man fixar med fsck eller i värsta fall ominstallation räknar jag inte som att maskinen går sönder. I mina ögon är det mer ett mjukvarufel.

    De vanligaste felen var att power supply eller hårdiskar gav upp. Vi bytte ju hela enheter så jag har inte detaljanalyserat exakt vilken komponent som felade. Men jag har ett livslångt elektronikintresse bakom mig och har skruvat med elektronik i andra sammanhang också och vad gäller nätdelar så brukar det oftast vara elektrolytkondensatorer eller switchtransistorer som ger upp.

    Det finns ju en annan feltyp också som inte är direkt ovanlig och det är mikrosprickor i kretskort och som även kan uppstå i komponenter p.g.a. temperaturväxlingar. Alla material utvidgar och drar ihop sig beroende på temperatur. Ett kretskort som ständigt är igång håller ungefär samma temperatur hela tiden och därmed blir det inga rörelser i materialet, medan ett kretskort som stängs av och på varje dag kommer att utsättas för rörelser i materialet p.g.a. att det utvidgas och krymper i takt med att temperaturen växlar mellan driftläge och avstängd. I längden kan denna typ av rörelser i materialet orsaka sprickor i kretskort m.m.

    Du får gärna ha en annan uppfattning om du vill och jag tänker inte diskutera vidare i detta ämne. Jag delger vad som är mina erfarenheter av ett långt liv tillsammans med elektronik och datorer och jag är övertygad om att de flesta utrustningar inkl. en Dreambox mår bättre av att ständigt stå på än att stängas av varje dag.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  7. #17
    Seniormedlem SnaBel@s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    735
    Tackad
    9 gånger
    Så alltså efter att läst allt detta så blir det att skiten får stå på. Och jag lägger in en knapp så att jag kan bryta alla boxar + Tv typ när man åker bort en hel dag eller längre, och inte för att sova lr åka bort en stund.
    Eftersom dagens elektronik för det mesta bara har standby så måste dom må bättre av det i längden. visst kanske en liten del är väl att dom ska gå sönder snabbare så vi måste köpa nytt + för tillverkaren.
    DM500S, DM500HD, DM800SE,
    Allt är Klon

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Jag tror inte det är någon fara. Jag har slagit på/av strömmen till min DM800 minst en gång / dygn i 3 års tid utan några problem.
    Just när det gäller dreambox så tror jag faktiskt att det är större risk att den skadas om man inte slår av den. Den drar ju faktiskt en hel del ström även i standby.
    Nu minns jag inte vad 800 drar i standby, men vill minnas att min 7000 som jag hade tidigare drog 11 W, det är mycket för att vara standby! Tänk värmeproduktionen av 11 W, konstant, dygnet runt..
    Jag har även 2 st 500s kloner som jag behandlar lika brutalt med ström på / av. Inga problem där heller.
    ~~ Allt som finns i luften är gratis ~~

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Det som vi diskuterar är att inte slå på hela nätdelen OCH apparaten samtidigt, eftersom det kan ta en liten stund innan nätdelen levererar stabil utspänning...

    Att sätta dina apparater i standbyläge är bara bra då nätdelen är igång i standbyläge och alltså inte riskerar att leverera några spikar vid uppstart då enligt tidigare resonemang.

    Enligt EUs regler för effektförbrukning i hemelektronik så får elektronikprodukter dra maximalt 1 watt i standby, minns inte från vilket årtal det gäller men tror det var i början av 2000-talet.
    Jag tror dock att de spikar som förstör en apparat då man startar upp alltihopa på en gång beror på andra fel som torkade elektrolyter i nätdelen, dessa fel gör sig särskilt till känna just vid uppstart men påverkar även utspänningen vid kontinuerlig drift....den blir inte lika stabil utan mera ojämn.

    Standby finns ju för att spara på energi, för att inte göra slut på mer än nödvändigt, för att inte slösa på jordens resurser.
    Jag gillar tanken på att tänka på miljön också....därför stänger jag av saker jag inte använder för tillfället, inte bara i standby utan bryter strömmen helt till nätdelarna.
    Många saker drar ju fortfarande uppemot 10-15 watt i standby och det blir ju några KWh om det är miljontals såna produkter igång i världen.

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av SnaBel@ Visa inlägg
    Så alltså efter att läst allt detta så blir det att skiten får stå på. Och jag lägger in en knapp så att jag kan bryta alla boxar + Tv typ när man åker bort en hel dag eller längre, och inte för att sova lr åka bort en stund.
    Eftersom dagens elektronik för det mesta bara har standby så måste dom må bättre av det i längden. visst kanske en liten del är väl att dom ska gå sönder snabbare så vi måste köpa nytt + för tillverkaren.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

Liknande ämnen

  1. mgcamd försvinner när strömmen bryts
    Av radde i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 20:06
  2. Stänga av strömmen via internet?
    Av Smergo i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 21:51
  3. Kan man skada korten?
    Av Niklas_101 i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 12:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss