Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Signalstyrka

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    En för stark signal kan överstyra mottagaren och orsaka problem på det viset. Det är nog ganska ovanligt dock om man inte experimenterar med antennförstärkare eller liknande.

    Hade jag varit du hade jag inte brytt mig så mycket om värdena på SNR AGC m.m. De kan variera rätt kraftigt mellan olika boxar. Det viktigaste är att du maxar signalstyrkan om du kör parabol (fininställer parabolen). Sedan är det absolut viktigaste värdet att titta på BER. BER skall vara = 0 stadigt, då har du en bra signal. Det får inte förekomma några BER alls för då har du problem med dålig signal eller störningar.
    Lånar tråden.

    Jag kör Comhem via en DM800HD SE och har BER som hoppar mellan 0-200 (lägre på vissa kanaler, och högre på andra).
    Märker inga synliga störningar bildmässigt, men perfektionist som man är så vill man ha det på 0.

    Funderar på att köpa en antennkabel med högre skärmningsgrad. Vad rekommenderas? 75dB? 90dB? 95dB?
    Eller detta kanske spelar mindre roll?

    Finns det någon "optimal längd" på kabel, eller är det så kort som möjligt som gäller?
    Senast redigerad av spec den 2014-02-04 klockan 12:19.

  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av spec Visa inlägg
    Lånar tråden.

    Jag kör Comhem via en DM800HD SE och har BER som hoppar mellan 0-200 (lägre på vissa kanaler, och högre på andra).
    Märker inga synliga störningar bildmässigt, men perfektionist som man är så vill man ha det på 0.

    Funderar på att köpa en antennkabel med högre skärmningsgrad. Vad rekommenderas? 75dB? 90dB? 95dB?
    Eller detta kanske spelar mindre roll?

    Finns det någon "optimal längd" på kabel, eller är det så kort som möjligt som gäller?
    trippelskärmad hf-tät rg6 75ohm med solid kopparkärna
    men framför allt...tänk inte ens tanken på att använda twist-on f-kontakter...
    köp eller låna crimptång och skaffa riktiga f-kontakter, komplettera gärna med krympslang på utsatta ställen.


    av tidigare erfarenhet vet jag att nåt/några snillen här kommer säga "twist-on och ö&b-kabel duger".
    NEJ det gör det inte!
    det finns en anledning till att vi som jobbar i branchen inte köper material i lågprisaffärer...

  3. #23
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 014
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av seti Visa inlägg
    Tror det går med en godkänd modul. OBS tror, ren gissning från min sida. En Fråga: Ett nytt kort har ju frivisning ett par veckor. Kan man inte bara gå in och flytta fram slutdatumet? Ett par år. Det gick ju med Com*em.
    HD kanalerna är knutna till originalboxarna så det ska inte fungera på någon annan box än viasats.
    Jag vet inte om du kan flytta fram slutdatumet jag har aldrig gjort det men du kan ju alltid fråga viasat.
    Senast redigerad av joakim95 den 2014-02-04 klockan 14:47.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  4. #24
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    spec, du kan köpa färdiga kablar så behöver du inte tillverka egna. Ska finnas tjockare kablar som ger bättre kvalite. Men egentligen så ska det inte spela så stor roll om man har en kort kabel, vilket oftast är fallet med Comhem. Det kan ju vara så att du har lite taskig signal, eller så är det helt enkelt så att signalen inte är så bra från uttaget och därför svajar det.

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    spec, du kan köpa färdiga kablar så behöver du inte tillverka egna. Ska finnas tjockare kablar som ger bättre kvalite. Men egentligen så ska det inte spela så stor roll om man har en kort kabel, vilket oftast är fallet med Comhem. Det kan ju vara så att du har lite taskig signal, eller så är det helt enkelt så att signalen inte är så bra från uttaget och därför svajar det.
    självklart! missade totalt att det var comhem...tack för att du är vaken dennisolof...

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    57
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    HD kanalerna är knutna till originalboxarna så det ska inte fungera på någon annan box än viasats.
    Jag vet inte om du kan flytta fram slutdatumet jag har aldrig gjort det men du kan ju alltid fråga viasat.
    Jag har däremot frågat en påflugen försäljare om jag kunde prova Viasat i 6 månader, innan jag bestämde mig, han sa att jag kunde prova för halva priset första året och tjäna si och så mycket på det. Jag svarade att om jag inte beställde något alls, så skulle jag tjäna ännu mera. Han la på utan att säga hej då.

    Ang. flytta fram datumet. Så gå tillbaka till den gamla goda tiden då vissa matade in nycklarna med hjälp av fjärren till sina gamla analoga Comhemboxar. På den en tiden då dom bytte nycklar en eller två gånger i månaden. Pysslade inte själv med det då eller nu. Jag inte har dom kunskaperna hur, eller så beror det på ärlighet (host host) eller att jag inte tycker att dom har så mycket intresanta kanaler. Ser sällan på tv. Men tillbringar mycket tid vid datorn istället.
    End of Line:

Liknande ämnen

  1. Signalstyrka på DM8000s
    Av fantomen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 20:46
  2. Tappad signalstyrka
    Av KT87 i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 23:07
  3. Program för signalstyrka.
    Av altair4 i forum HTPC
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 10:04
  4. Signalstyrka?
    Av warcow i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 06:43
  5. Dålig signalstyrka
    Av ComD i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2002-12-12, 17:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss