Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Signalstyrka

  1. #1

    Signalstyrka

    Som helt ny på Dreambox och här på forumet har jag sökt runt lite gällande signalstyrka.

    Jag har som bäst cirka 20dB i styrka med SNR 100 på alla kanaler och AGC mellan 15-17. Jag har dock läst här på forumet att AGC helst bör vara ännu högre, typ runt 50. Stämmer det?

    Jag har även läst någon stans att för hög signal ibland kan leda till hackande och fryst bild. Ligger det något i det?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    En för stark signal kan överstyra mottagaren och orsaka problem på det viset. Det är nog ganska ovanligt dock om man inte experimenterar med antennförstärkare eller liknande.

    Hade jag varit du hade jag inte brytt mig så mycket om värdena på SNR AGC m.m. De kan variera rätt kraftigt mellan olika boxar. Det viktigaste är att du maxar signalstyrkan om du kör parabol (fininställer parabolen). Sedan är det absolut viktigaste värdet att titta på BER. BER skall vara = 0 stadigt, då har du en bra signal. Det får inte förekomma några BER alls för då har du problem med dålig signal eller störningar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Men SNR är väl ändå kvittot på min justering av parabolen? När jag monterade parabolen och finjusterade in den använde jag en signalmätare men det är ju ändå SNR jag tittar på i slutändan.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Just det, har man en normal storlek på parabolen, 70cm eller vad det brukar vara, samt vanlig LNB, då kan man utan problem rikta in den bra, sedan bara köra ner en kabel till boxen och det kommer funka perfekt. För stark signal får man med större parabol, eller någon form av signalförstärkare. Det ska man använda om man har problem men de flesta behöver inte sådana prylar.

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av johnny_remote Visa inlägg
    Men SNR är väl ändå kvittot på min justering av parabolen? När jag monterade parabolen och finjusterade in den använde jag en signalmätare men det är ju ändå SNR jag tittar på i slutändan.
    Man bör absolut eftersträva så bra SNR som möjligt. Men man ska inte hänga upp sig på om den visar 80 eller 100 om det fungerar bra för övrigt.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, precis, signalstyrkan i sig säger inte så mycket, annat än att det inte ska vara för lågt, eller för högt. I normala fall med normalstorlek på en parabol med tanke på vart man befinner sig och vilken satellit man tar emot så behöver man inte bry sig om detta. Där gäller det bara att man får så bra mottagning som möjligt (om man kör med sat beeper osv).

    Det är allt annat som är viktigt, BER, SNR osv. Hur många bitfel som kan uppstå osv. Detta i sin tur är mer beroende av vilken kvalite man har på sin parabol, bra LNB och den biten. Inte så mycket på själva storleken. Sedan får man ju inte missa att man har bra kabel, kör man med 0.5 kabel så är det ju givet att det kanske blir problem. I normala fall 1.0 eller 1.1 kabel, kan gå med 0.8 också om det är kortare avstånd. Sedan får man inte glömma att ju flera grejer man pluggar in mellan box och LNB i sin tur, kommer påverka signalen på olika sätt.

    Att montera upp en parabol är ganska enkelt i Sverige, har man väl fått in satelliten så finjusterar man bara så man får max signal (eller ljud) med mätinstrumentet, och ser till att LNBn är lite vriden (skew), det ska räcka. Har man sedan en sladd direkt till mottagaren så är allt ok. Är det problem här, kanske man ska kolla sin kabel, fel där kan ställa till med mycket konstiga saker.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    57
    Tackad
    2 gånger
    Något som jag tycker saknas på DB är en mätare för signalkvaliteten. Man kan ju ha 90% signalstyrka emellan 2 sateliter, eller 75% med en stekpanna som parabol och ändå ha en kass bild. Jag har en satfinder som visar kvaliteten (som är den avgörande faktorn för en bra bild), som man kopplar direkt till parabolen. Tror den heter WS 6909 finns i massor på ebay. Annars så går jag efter DB-signalen, via ett program, som jag har på en liten bärbar dator.
    Untitled-1.jpg
    Senast redigerad av seti den 2014-02-02 klockan 18:05.
    End of Line:

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Just det, har man en normal storlek på parabolen, 70cm eller vad det brukar vara, samt vanlig LNB, då kan man utan problem rikta in den bra, sedan bara köra ner en kabel till boxen och det kommer funka perfekt. För stark signal får man med större parabol, eller någon form av signalförstärkare. Det ska man använda om man har problem men de flesta behöver inte sådana prylar.
    Men, rent teoretiskt sett, menar du/ni alltså att man med en större parabolmodell och övrig utrustning av högre kvalitet skulle kunna få problem med bildstörningar på grund av för hög signalstyrka?

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    johnny_remote, jepp. Och det baserar jag på utförliga tester som jag läste i PDF versionen från TELE-audiovision (har bytt namn nu), där kunde dom påvisa att går man upp för mycket i storlek så får man faktiskt sämre resultat, men nu snackar vi ordentligt i storlek. T.ex. som att använda 1.8 meters för att ta emot viasat. Jag minns inte vilket nummer det var men det ska tydligen vara så att man kan drabbas av det problemet.

    Men håller man sig till den tänkte storleken så är det inte några problem, sedan kan man såklart gå upp i storlek också en del utan att få problem ändå. Man ska upp i ordentlig storlek innan det blir problem. Alltså inget som drabbar de flesta med andra ord. Själv tar jag in CD på en 1.2 meters och det gav bättre utfall, fick 90db (tror jag) med mitt instrument på CD och med en vanlig 70cm plast, gav det bara 72db. På visat gick det över 100 men den satelliten är starkare och sitter numera inte i mitten, alltså vid sidan av. Fast jag använder inte den.

    SNR = Signal to Noise Ratio - signalkvaliten
    AGC = Automatic Gain Control - signalstyrka
    BER = Bit Error Rate - fel i bitströmmen

    AGC vet jag inte så mycket om, däremot ska SNR vara så hög som möjligt och BER vars så lite som möjligt. Man kan ofta inte få det perfekt men med goda marginaler så blir det aldrig några problem. SKEW påverkar en del också, har jag själv upptäckt men det märkte man mest på HDTV kanalerna. Har en satlook micro från emitor, batteriet är slut, inte använt på ett tag.

    Mitt nuvarande problem är att mottagningen vid parabolen är bra men jag får ändå lite frysningar ibland och annat skit, upptäckte att grymt mycket signal försvinner i min kabel, pga jag mixar in DVB-T och mixar ut det. Ingen bra grej tydligen, ska koppla bort det då jag ändå inte tittar på marknätet men inte blivit av ännu. Plus kolla parabolen ingen men just nu är det snö ute och annat skit, så jag ger mig inte upp på taket. Mottagningen fungerar tillräckligt bra, än så länge.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2014-02-02 klockan 22:39.

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    AGC är ett mått på hur mycket boxen behöver dämpa / förstärka signalen. Optimalt är 50% för då är insignalen från pottan (SNR) i perfekt nivå tycker boxen. Så om man har bara 15-20% i AGC-nivå innebär det att signalen är nog så stark, då boxen behöver dämpa den rejält. Men det viktigaste är alltid att maxa SNR & se till att BER = 0, sedan får boxen själv fixa AGC.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Signalstyrka på DM8000s
    Av fantomen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 20:46
  2. Tappad signalstyrka
    Av KT87 i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 23:07
  3. Program för signalstyrka.
    Av altair4 i forum HTPC
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 10:04
  4. Signalstyrka?
    Av warcow i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 06:43
  5. Dålig signalstyrka
    Av ComD i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2002-12-12, 17:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss