Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Störningar på grund av blötsnö

  1. #11
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Har upplevt likanade problem, om det ex vart snö på LNB och även efter att ha tagit bort snön så har jag fått starta om boxen...
    Tror min tuner börjat bli lite konstig...

    Men jag får dock taskig mottagning om det snöar väldigt mycket, lite träd som skymmer...så min talrik är lite dumt placerad och det behövs inte mycket störningar för att signalen ska bli skit...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Minime, precis.

    De problem som uppstår är "snö i parabolen, blöt eller inte, snö och regn gör att signalen försämras, absorberar mikrovågorna", samt snö på LNBn, dvs på struten som pekar mot parabolen, samma fenomen där, det hindrar signalen och gör att det blir problem. Det finns att köpa LNB paraply eller skydd, för att slippa den biten, men snö i parabolen går inte att undvika helt. Om man inte kan placera parabolen under tak på något vis. Det är ju ett alternativ om man har parabolen nästan i marknivå att ha tak över den, men blir det snöstorm hjälper inte det ändå.

    Hur gör man då, jo om man går upp i storlek på parabolen, plåtparabol är också bra, det som händer är oftast att signalen blir sämre, men mottagningen fungerar trots att det blir snö i parabolen, och när det blir tillräckligt mycket, rasar det bort av sig själv. Kvar blir oftast mindre bit snö i parabolen, men eftersom storleken är så pass bra kompenserar det ändå genom att nivån inte blir så pass dålig att man helt tappar signalen. Och tittar man på Comhem, Canal Digital och andra som skickar ut kanaler i kabel-TV. Dom har uppvärmning på parabolerna, dom är gigantiska och även snöskydd för LNBer osv. Allt för att förhindra bortfall av signalen från satelliterna.

    Har man mycket problem med mottagning av detta slag, snö osv. Då kan det vara fördelaktigt att montera parabolen lågt, där man lätt själv kan komma åt den för att borsta bort snö eller på något vis skydda parabolen mer för att man inte ska drabbas lika mycket.

    I TS fall kan det ju vara något annat, man bör alltid prova med kabel direkt från boxen till LNBn så att man inte drabbas av eventuella problem med diseqc och annat knas. I alla fall för att felsöka. Dessutom vet man att parabolen sitter ordentligt, är monterad ordentligt osv, då ska man inte behöva justera den bara för att man får snö och annat. Då bör man titta på att förändra sin parabollösning för att undvika de problem men fått så man slipper dem framöver.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    testa att byta lnb hade samma problem för ett tag
    sen då bara en viss frekvens hackade
    så efter bytet så funka det ok igen

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av rodak Visa inlägg
    Men då låter det nästan som något knas med lnb, eftersom det bara är en transponder som strular. Har du någon switch? Kan du isåfall koppla förbi den när du testar för att minimera antalet felkällor?

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    testa att byta lnb hade samma problem för ett tag
    sen då bara en viss frekvens hackade
    så efter bytet så funka det ok igen
    Nu har jag testat med att byta LNB och jag fick lite bättre signal. Nu har ju dock snöandet avtagit så jag har inte samma problem längre. Jag får dock fortfarande ingen EPG på den kanal jag har mest problem med (Viasat Fotboll HD).

Liknande ämnen

  1. Störningar på TV4
    Av James Bond i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 15:57
  2. Störningar
    Av watashiwaonder i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 16:21
  3. störningar
    Av droos i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-08-04, 19:40
  4. störningar på 1, 2 och z
    Av billeh i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 23:18
  5. [LÖST] Störningar
    Av Lennox i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-21, 08:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss