Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lincardemu

  1. #1
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger

    Lincardemu

    Ursäkta min okunskap.
    Då och då dyker det upp trådar och inlägg där lincardemu nämns.

    Jag har sökt för att försöka få grepp om vad det är, men allt jag hittar är olika frågeställningar och svar om konfiguration mm.

    Kan någon förklara kort eller länka nånstans där det beskrivs VAD lincardemu är eller gör och när det är lämpligt att använda?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Enkelt utryckt är det en programvara som körs under Linux som tillsammans med ett season-interface kan emullera ett programkort.
    Programmet kan kommunicera med en kortserver, alternativt hantera enkla dekrypteringar själv (ej aktuellt i dagsläget).

    En modern variant på detta är en 'Alex'.

    Lincard kan vara aktuellt om man har en HTPC med TV-kort som accepterar en CA-modul.
    Detta är användbart i de fall man inte kan emulera en CAM, t.ex. Boxer MPEG4 och HD utbud.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Lincardemu-0.21a är senaste officiellt släppta versionen av källkoden.
    Eftersom källkoden finns så kan du kompilera det till väldigt många olika apparater som använder linux som operativsystem.
    Du kan köra det i din linuxbaserade router tex eller i en raspberry pi.

    Det är helt enkelt en klient som du ansluter med till din kortserver.
    Du använder sedan ett seasoninterface för att ansluta till din vanliga digitalbox eller din cam i din tv.

    Den senaste versionen fungerar utmärkt till Canal digital och Comhem, Viasat har jag inte testat ännu.
    För att få igång mpeg4 och HD på boxer krävs lite modifieringar av källkoden.

    Det finns inbyggd support för newcamd och radegast protokollen.

    MVH
    Senast redigerad av _com_bort_ den 2014-02-12 klockan 10:27.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  4. #4
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger
    Tack för svaren!
    Lite klokare nu...

    Om jag har en CI+ modul från Comhem, kan jag då använda ett seasoninterface, Raspberry Pi med lincardemu och ansluta till min TV och se på HD? (Inte bara SVT,TV4 och series)
    Som ett substitut till ett "Tvillingkort"?
    Eller istället för att använda en Dreambox/VU+ kopplad till TVn?

    En "Alex" är alltså ett komplett kit motsvarande ett seasoninterface, Raspberry Pi med lincardemu?

    Jag antar att den största poängen är om man vill använda datorn till att se på TV...

    SHIT, vad jag kanske idiotförklarar mig själv nu... Bjuder på det i så fall!

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Det bästa enligt mig är att använda en TP-link wr703n som är en router du kan lägga in openwrt mjukvara på.
    Sedan lägger du in Lincardemu och skaffar en usb till seriell omvandlare som du kopplar seasoninterfacet till.

    Ditt seasoninterface sätter du i cam-modulen som du har i din TV.

    Det jag beskrev ovan kommer fungera väldigt likt en Alex-cs.


    Nu kan du se alla SD-kanaler och de HD-kanaler som inte är pairade.
    Du måste ha en ICKE ci+ cam för att det ska fungera på comhem.
    Det finns ingen lösning för att se comhems pairade HD-kanaler och kommer inte dyka upp publikt heller.

    Vad menar du med största poängen är om man vill använda datorn till att se på tv?
    Du tänker tv-kort i datorn?
    Då kan man lika gärna använda softcam tex acamd.

    Denna lösning med Lincardemu fungerar oberoende av någon riktig "dator".

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av mattheo Visa inlägg
    Tack för svaren!
    Lite klokare nu...

    Om jag har en CI+ modul från Comhem, kan jag då använda ett seasoninterface, Raspberry Pi med lincardemu och ansluta till min TV och se på HD? (Inte bara SVT,TV4 och series)
    Som ett substitut till ett "Tvillingkort"?
    Eller istället för att använda en Dreambox/VU+ kopplad till TVn?

    En "Alex" är alltså ett komplett kit motsvarande ett seasoninterface, Raspberry Pi med lincardemu?

    Jag antar att den största poängen är om man vill använda datorn till att se på TV...

    SHIT, vad jag kanske idiotförklarar mig själv nu... Bjuder på det i så fall!
    Senast redigerad av _com_bort_ den 2014-02-12 klockan 12:20.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Den här tråden kan nog svara på många av dina frågor:

    http://www.comhit.net/showthread.php...kar-lincardemu

    MVH
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

Liknande ämnen

  1. lincardemu
    Av And i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-24, 09:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss