Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: monoblock mot parabolstorlek

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    monoblock mot parabolstorlek

    Hej!

    Jag funderar på om det är, på ett förhållandevis enkelt sätt, är möjligt att räkna ut vilket det verkliga avståndet mellan satelliterna i ett monoblock blir om blocket används för en parabolstorlek den inte var gjord för.

    Räcker det att räkna på själva parabolstorleken eller påverkar avståndet till fokus också? (Jag tycker att det är en konstant)


    Tacksam för input!
    /I

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    monoblock blir väl fortfarande 6 grader
    även om du har en större eller mindre wok
    sen desutom skulle ja aldrig använda monoblock
    för att du kan aldrig optimera till max med det är bara billigt skit enligt mig
    Senast redigerad av jo1 den 2014-02-23 klockan 20:26.

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    6 grader är ju alltid 6 grader, oavsett om det är 1m, eller 1000m bort..
    Eftersom LNB placeras på brännpunkten, dit alla radiovågor censtreras, så påverkas sådeles inte parabolens storlek så länge LNB-positionen är korrekt i förhållande till reflektionsytan.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2010
    Inlägg
    19
    Tackad
    2 gånger
    Schwede30

    Bullshit, har gjort flera installationer på både 60 cm och 80 cm paraboler. Funkar alltid klockrent.
    Däremot har jag haft mååånga problem med separata switchar och dåliga kabelhärvor.
    ____________________________________
    2x Vu+Solo2, BlackHole 3.0.6, nfs mount
    2x Canal Digital NS1130
    QNAP TS-673, 12TB Ext4, Raid5

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Storlek kvittar. Ett monoblock som är 6 grader, är ALLTID 6 grader. Eftersom paraboler är tillverkade enligt standarder, så gäller följande förhållande.

    En liten parabol har LNBn nära parabolen, eftersom fokuseringen av satellitens signal ska träffa LNBn rätt. En stor parabol har LNBn långt från parabolen, av samma anledning. Däremot kan det vara mycket knepigt att montera ett monoblock på en stor parabol, det finns inga egentligen standarder för LNB hållarna, det finns en del adapters man kan köpa, t.ex. för att kunna montera en vanlig LNB där man egentligen monterar en LNB för primär fokuserad parabol osv.

    Så jag vill påstå, det knepiga är att få till det med LNBer beroende på vilken parabol du har, vilka LNBer du har osv. Finns ganska många olika kombinationer och möjligheter.

    armageddon66, det där känner jag också igen. Det är betydligt vanligare med problematiska switchar, dåliga kablar, dåligt monterade kontakter osv. Men det är sällan som själva LNBn felar, eller parabolen i sig. Förutom att man inte riktat in parabolen rätt, eller monterat själva LNBn rätt.

  6. #6
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Det här är tyvärr något som de flesta verkar ha helt fel uppfattning om (vilket går att se ovan). Det kanske är för att monoblock fungerar bra i praktiken till flera vanliga paraboler. Eller om man vill vara konspiratorisk är det installatörer som sprider falsk info för att försvara sitt yrke

    Idén om att "6 grader alltid är 6 grader" är felaktig. En annan krökning påverkar sidoförskjutningen, f/D ligger ofta på runt 0,6 i Europa. Sen är satelliternas gradbeteckning bara deras geostationära position, och ett projicerat avstånd mellan dom kan ju naturligtvis inte vara samma i alla riktningar. EDIT: Mellan Ystad och Haparanda är den horisontella sidmatningsskillnaden för Thor5/Astra4A 5,8 mm för en parabol med f=480mm.

    Avstånd mellan LNB baseras alltså på parabolens fokallängd och din position. Vad jag har läst är de flesta monoblock optimerade för en vanlig fokallängd på 80 cm-paraboler.

    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Jag funderar på om det är, på ett förhållandevis enkelt sätt, är möjligt att räkna ut vilket det verkliga avståndet mellan satelliterna i ett monoblock blir om blocket används för en parabolstorlek den inte var gjord för.
    Det är ganska enkelt med rätt hjälpmedel. Du vill dock göra omvänt mot vad man brukar göra. Utnyttjar du tjänsterna nedan borde du dock kunna testa dig fram med några olika satelliter.

    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Räcker det att räkna på själva parabolstorleken eller påverkar avståndet till fokus också? (Jag tycker att det är en konstant)
    Du behöver fokallängden (brännvidden). Har du modellnumret på parabolen kan det gå att hitta, annars får du mäta fram den (mer info). Är det en vanlig offset-parabol mäter du först bredd och höjd, bortse från ev. förstyvningskant. Mät sedan den djupaste punkten, mot t.ex. en stav lagd vertikalt över parabolen. Är det en formad parabol får du fylla den med vatten och mäta ovalen som uppstår. Beräkna sedan fokallängden med formeln bredd3/(16*djup*höjd).

    Hämta dina koordinater -här- t.ex. Fyll till sist i dina uppgifter i den -här- android-appen, eller på den -här- ryska sidan. Uppifrån är det: Latitud, Longitud, fokallängd och satelliter. Thor finns inte med, men det går bra att skriva 0.8w
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2014-02-25 klockan 14:58. Anledning: Ystad-Haparanda

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Tack för svaret!

    Känns skönt att ingenjörsstudierna inte var helt bortkastade och att mina föreläsare skulle behöva skämmas för mig. Om dety är enkelt är en helt annan fråga även med din Internethjälp.

    Skall sätta mig in i Mr. Legons artikel.

    Återigen TACK!

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    MrPotatoHead, det stämmer säkert. Men ovanstående är inte helt fel det heller.

    "Avstånd mellan LNB baseras alltså på parabolens fokallängd och din position. Vad jag har läst är de flesta monoblock optimerade för en vanlig fokallängd på 80 cm-paraboler."

    Anledningen är ju att mono-block fyller en specifik funktion och om det inte passar att använda ett sådan, så bör man ju istället använda vanliga LNBs och justera dem därefter. Sedan är det ju så att det finns en feltolerans vid mottagning, och installation av parabol. Annars skulle det ju vara extremt svårt att kunna ta emot från satellit om man inte installerade allt helt perfekt. Alla olika specifikationer vad gäller sädningarnas frekvens, satelliters position, och gud vet vad mer (många saker) som påverkar. Allt detta har ju kompromisser och felmarginaler för att man ska kunna ta emot utan allt för stora problem.

    Saknar man specifikationer för en parabol får man då mäta upp det, i normala fall behövs inte det om man nu inte saknar alla saker som följer med parabolen, då är ju allt det redan uträknat och optimerat från fabriken. Sedan så kan ju Schwede30 alltid utföra alla de beräkningar som krävs om det är av intresse, inte extremt avancerat egentligen men knepigt att få till det exakt. Varje mätning man gör introducerar ju fel, beroende på hur bra mätverktyg man har, hur bra man läser av värden osv.

    Förresten skulle inte du, schwede30 ta emot astra2d (eller vilken satellit det nu är) som sänder gratis BBC kanalerna. Själv har jag fortfarande inte fått upp min 1.8m parabol. Ska verkligen försöka nu denna sommar, "få ändan ur vagnen" så att säga. Och sedan tillägger jag "skämmas". Varför det ?

    Jag är ingen expert och vågar påstå saker även om det delvis är fel eller behöver justeras, förhoppningsvis lär man sig av sina misstag och blir bättre. Däremot tycker inte jag att svar på varför det du skulle specifikt använda monoblock ha besvarats. Det är trots allt inte så vanligt att man använder det ? eller ?
    Senast redigerad av DennisOlof den 2014-02-25 klockan 20:09.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag har en 1,5 m parabol jag tar emot ASTRA2 med (BBC, ITV,5, Channel4,...), en T90 med 8 LNB för nio satelliter, en T55 som inte är inkopplad för tillfället. T55 skall, om möjligt, användas till de satellitpositioner jag inte får plats med på T90.

    Sedan finns det en ett par paraboler som bara har samlats på hög under åren. De är från 40 till 120 cm. Det är dessa det skulle kunna vara intressant att sätta monoblock på om jag kan sätta upp dem på ett undanskymt sätt.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, jasså då förstår jag mer vad ditt syfta var med tråden. Ja då är det intressant med uträkningarna, monteringen och då vilka LNBer man ska använda osv. Då blir det till att klura med matten och annat pyssel. Jag var ju nöjd med min primär fokuserade 180cm aluminium parabol, men den har blivit liggandes i åratal nu, då jag inte fått upp den. Måste bygga en ställning till den, förmodligen svetsa galvade stålrör osv, för att montera den på en markställning, eller så att den står så gott som, mycket nära marken. Däremot har jag alla andra tillbehör till den.

    Så därför har jag inte fått upp den, går inte att montera annars, väger för mycket. Plus jag behöver bra LNB och matarhorn, ska dock bara ta in astra2d (om det går i framtiden vet jag inte) men jag ska försöka i sommar att få hjälp med att bygga en ställning. Kanske ska använda sketchup för att snabbt fixa ihop någon ritning eller så.

    Förresten OT men ändå. Hur är mottagningen för dig på din 1.5meters parabol, snart kommer ju nästa astra satellit utbytet så det blir ännu fler kanaler (nästan alla sky) på UK-beam

    Undanskymt sätt ? ingen möjlighet till montering ?

Liknande ämnen

  1. Hjälp angående parabolstorlek
    Av skalman77 i forum Canal Digital
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 19:50
  2. [LÖST] Vilken parabolstorlek behöver jag?
    Av Ahrimanes i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 21:11
  3. Parabolstorlek GBG
    Av yugo i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:45
  4. Parabolstorlek i mitt fall?
    Av berggren i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 17:50
  5. Parabolstorlek
    Av conta80 i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-25, 14:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss