Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 52

Ämne: Hårddisk

  1. #41
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm

    Filsystemet bör vara ext3 eller ext4.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  2. #42
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    11
    Tackad
    1 gånger
    Meny innstälningar system där hittar du hårddisk gå in och initera hårddisken

  3. #43
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Det spelar ingen roll hur mycket man försöker hjälpa han har stora problem med sin installation

    Skickat från min C6903 via Tapatalk
    Raspberry Pi /Smargo+ reader
    Oscam server
    MOVISTAR+ Premium Extra
    Canal Digital Familjepaketet
    Vu+ Duo2 och Vu+ Solo2
    Toroidal 90-30W-1W-13E-16E-19,2E-23,5E-28,5E
    [/h]

  4. #44
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger
    Lånar samma tråd då jag också har problem att mounta hårddisk.
    Är det möjligt att mounta med DNS (ex dyndns) istället för IP? Har testat läsa lite men kan inte reda ut det.

    mount -t cifs //test.no-ip.biz/ShareVu /mnt/net/drejj -o username=Username,password=Password
    Ger felet:
    mount: mounting //test.no-ip.biz/ShareVu on /mnt/net/drejj failed: Input/output error

    mount -t cifs //10.100.100.100/ShareVu /mnt/net/drejj -o username=Username,password=Password
    Inga problem

    Går bara skriva IP-adress i Monteringshanteraren.

  5. #45
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    I princip är det inga problem med att montera med DNS-namn i stället för IP-adress.
    Men i ditt fall misstänker jag att ditt dyndns namn pekar på din externa IP-adress och inte din interna (10.100.100.100). Och din router som har ditt externa IP har väl inte någon disk utdelad?

    Så på ditt interna nät är det nog enklast att hålla sig till att montera med IP-adress.

    Alternativet om du vill krångla till det lite är att lägga in din fileserver i /etc/hosts filen på boxen. Om du lägger in en rad typ:

    fileserver 10.100.100.100

    i /etc/hosts så kan du sedan montera med:

    mount -t cifs //fileserver/ShareVu /mnt/net/drejj -o username=Username,password=Password
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #46
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger
    Har ett nätverk med router där alla enheter sitter på (Digitalbox, Wii, DS, TV, Hemmabio osv) som delar på ett externt ip (85.229.x.x.1 tex)
    sen har jag desktopen på ett eget nät (full öppet mot internet utan router). Då jag har dynamisk ip så vill jag använda dyndns istället för ett ip så jag slipper ändra IP på alla enheter om jag får nytt ip.
    Så jag vill mounta hårddisken på Dektopen (85.229.x.x.2) från Digitalboxen. Mounter jag Desktopens externa IP är det inga problem så nätverket och att mounta den är inga problem. Men när jag vill mounta den dynamiska dns så säger den ifrån.
    Det med hosts-filen var ett bra tips men jag tror den fungerar tvärtom. IP->Dynamisk DNS istället för Dynamisk DNS -> IP. Förstår inte hur Linux skulle kunna ha denna begränsningen. Är det jag som tänker fel eller har du något annat tips?

  7. #47
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Först ett varningens ord: Att ha Desktopen på ett nät direkt ut mot internet är definitivt ett säkerhetsproblem. Öppnar man sedan dessutom SMB-protokollet ut mot internet så har man ännu större problem... Men jag hoppas/tror att du är medveten om detta och vidtar de åtgärder som behövs.

    Jag tror att problemet kan vara att du försöker köra din montering över en NAT-router. Du har klienten (boxen) på insidan med en intern IP-adress och försöker montera en disk-resurs på utsidan med en skarp IP-adress. Detta innebär att du kör monteringen över NAT-routern. Jag är inte säker på om detta är möjligt. Har aldrig provat något liknande själv. Det kan hända (om det nu är möjligt) att det kräver forwarding av vissa portar i din router.

    Överhuvudtaget verkar det vara ett idiotiskt upplägg med stora säkerhetsrisker så jag känner mig inte speciellt motiverad att hjälpa till ytterligare med denna i mitt tycke "dårskap"...

    Tycker att du ska flytta in din diskresurs innanför routern, det blir mycket enklare och säkrare.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #48
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger
    Problemet är wan->lan throughput på routers för oss med 1000mbit. Det är anledningen till mitt upplägg.
    Slipper gärna ha en extra NAS stående på nätverket. Portar är uppenbarligen inget problem då jag kan mounta disken utanför nätverket genom att skriva IP-adressen.
    Jag vill bara att Linux resolvar dns:en vid varje monteringstillfälle. Får söka vidare. Tackar ändå för tipsen.

  9. #49
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Drejjmit Visa inlägg
    Jag vill bara att Linux resolvar dns:en vid varje monteringstillfälle. Får söka vidare. Tackar ändå för tipsen.
    Det är troligen där ditt problem ligger. Det kan vara din router som cachar gamla DNS-uppslag.
    Du kan prova i boxen med nslookup eller ping om den resolvar till rätt IP-adress. Det kan ev. hjälpa att ställa in t.ex. Google DNS eller OpenDNS i boxen istället för routern, om du nu har routern inställd som DNS i boxen.

    Edit:
    Överhuvudtaget är det nog en dålig idé om jag tänker efter. Det kan vara så att CIFS-protokollet inte klarar att servern byter IP-adress och att det är där problemet ligger. Om jag jämför med NFS så brukar det bli stora problem med "stale nfs handles" om man byter IP på servern.

    Ett alternativt upplägg kan vara att ha dubbla nätverksinterface på din Desktop så att du har extern IP på det ena och defaultrouten ställd dit. Och sedan har en intern IP på det andra. Detta upplägg innebär naturligtvis också säkerhetsrisker och man bör försäkra sig om att IP forwarding är avslaget i Desktop-maskinen. Men det kan ändå bli problem om någon hackar din Desktop, då kommer de åt hela det lokala nätet.

    Men, men... Jag förstår din poäng att du vill kunna utnyttja hela din Gigabit-kapacitet när du surfar från Desktopen. Men säkerhetsproblemen med en maskin direkt på internet som dessutom fildelar med smb som är ökänt för dålig säkerhet är överhängande. Jag är rätt övertygad om du snart blir hackad med ett sådant upplägg tyvärr.
    Senast redigerad av atomized den 2014-03-16 klockan 23:02.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #50
    har en hårddisk 2.5 ca 500gb.. Kan man köpa en kabinett till den och sedan ansluta genom usb? Skulle det funka? .

Liknande ämnen

  1. DB 800 HD med hårddisk
    Av dkr1979 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 22:40
  2. USB-hårddisk
    Av Tom80 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 23:40
  3. AD-HD hårddisk!
    Av Tonny11 i forum Mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 00:01
  4. USB Hårddisk
    Av Tonny11 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 20:00
  5. Hårddisk i DM-600
    Av Maddof i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 23:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss