Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 80

Ämne: Får bild men – men enbart med kortet på plats …

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Får bild men – men enbart med kortet på plats …

    Hej!
    Just så, jag får bild men – men enbart med kortet på plats …
    Jag la in en tråd för nån vecka sedan, när huvudboxen, en DM7020, lagt av helt. Nu försöker jag få igång allt igen med mina två DM500S-boxar. Har i båda boxarna lagt in newcs + mgcamd 1.35a, med ifyllda mg_cfg, newcs och newcamd.list.
    Men CD:s kort på plats i resp. box får jag in alla kanaler – men det är svart i den box som jag inte har kort i. Den boxen hittar alltså inte boxen med kortet. (Har även en DM800SE som funkar, men med svart display, så därför valde jag nu DM500S-boxarna i första hand. Men vill såklart helst få till det i den också senare …)

    Med DCC når jag mina boxar helt utan problem, så inget fel på nätverket.
    newcs och newcamd.list bör vara rätt ifyllda och i mg_cfg har jag valt:
    G:01 och P:02. B: har jag testat med både 02 och 06, utan att se skillnad.

    Måste också få sagt att min nya DCC är riktigt bra! Både telnet och mycket enkel FTP och man kan redigera på plats och slippa flytta till t ex Notepad++.

    Någon som har idé om vad som kan vara fel och vad jag kan testa att ändra på?
    Senast redigerad av Hexantrop den 2014-03-18 klockan 08:09.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Och vad säger mgcamd när du startar från prompt i boxen ? Det är ungefär det första man gör för att kolla vad som är fel. Då får du loggning på konsollen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Tack matkoh för ditt svar. Nu har jag med hjälp av Photoshop fått till en bild som visar. Det ska ju gå att kopiera direkt i DCC, men det lyckas tyvärr jag aldrig med :-( Gör något galet alltså ...
    PS: Laddade upp ny bild där jag tagit bort IP-adressen. Kanske inte helt bra att lägga ut på nätet?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av Hexantrop den 2014-03-18 klockan 09:01.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    192.168.x.x spelar ingen roll om du lägger ut då det är privata adresser på baksidan av din router. De flesta har de adresserna hemma.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om det funkar med kortet lokalt på boxarna så är det två saker som behöver göras för att få boxen att använda kortet från en annan box.

    1. På masterboxen (den som skall ha kortet i sig) måste du lägga till en användare i newcs.xml för varje box som skall vara klient.

    2. På varje klientbox måste du ändra IP-adress, portnummer, lösenord och DES-key i newcamd.list så att de stämmer med masterboxen.
    Senast redigerad av atomized den 2014-03-18 klockan 09:12.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Om det funkar med kortet lokalt på boxarna så är det två saker som behöver göras för att få boxen att använda kortet från en annan box.

    1. På masterboxen (den som skall ha kortet i sig) måste du lägga till en användare i newcs.xml för varje box som skall vara klient.

    2. På varje klientbox måste du ändra IP-adress, portnummer, lösenord och DES-key i newcamd.list så att de stämmer med masterboxen.
    Tack atomized! Har gjort allt det där och både newcs, newcamd.list och mg_cfg bör vara ok, eftersom jag gjort dom som du lärde mig för flera år sedan. Lagt in mg_cfg och newcamb.list i var/keys och newcs under var/tuxbox/config. Gjort likadant på båda boxarna, men newcamd.list blir ju olika i boxarna. Kanske inte bra att lägga in newcs i båda boxarna? Vill du så kan jag självklart kopiera alla filerna och lägga in dom här ...

    PS: Här kommer filerna ...
    Newcamd.list:
    CWS_KEEPALIVE = 300
    CWS = 192.168.0.3 34000 DM500_105 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

    CWS_KEEPALIVE = 300
    CWS = 192.168.0.8 34000 DM500_109 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14
    Newcs:
    <newCSconfig>
    <readers name="Card Readers">
    <device>
    <name>lower</name>
    <type>sci</type>
    <mhz>358</mhz>
    <node>/dev/sci0</node>
    <parity>odd</parity>
    <reset>normal</reset>
    <export>Yes</export>
    <enabled>Yes</enabled>
    <blocksa>No</blocksa> <blockua>No</blockua>
    <blockga>No</blockga>
    <carddetect>yes</carddetect>
    <newcamd_port>34000</newcamd_port>
    <autosid>Yes</autosid>
    <pincode>0000</pincode>
    <priority>round</priority>
    </device>
    </readers>
    <newcamdserver>
    <enabled>Yes</enabled>
    <name>newcs</name>
    <deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
    <user>
    <name>DM500_105</name>
    <password>local</password>
    <au>No</au>
    <spider>no</spider>
    </user>
    <user>
    <name>DM800_108</name>
    <password>local</password>
    <au>No</au>
    <spider>No</spider>
    </user>
    <user>
    <name>DM500_109</name>
    <password>local</password>
    <au>No</au>
    <spider>No</spider>
    </user>
    <user>
    <name>DM7020_107</name>
    <password>local</password>
    <au>No</au>
    <spider>No</spider>
    </user>
    </newcamdserver>

    </newCSconfig>
    Senast redigerad av Hexantrop den 2014-03-18 klockan 09:44.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    newcs behöver du bara ha igång på serverboxen. Sedan ska du lägga filerna i /var/keys INTE i var/keys (enorm skillnad). Samma med newcsfilerna ska till /var/tuxbox/config INTE till var/tuxbox/config. Första / talar om att du utgår från rooten på filsystemet medan din lösning utgår från den mappen du råkar befinna dig i för tillfället, dvs förmodligen /root. Då hamnar filerna enligt din modell i /root/var/keys och inte i /var/keys som är den korrekta sökvägen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hexantrop Visa inlägg
    Tack atomized! Har gjort allt det där och både newcs, newcamd.list och mg_cfg bör vara ok, eftersom jag gjort dom som du lärde mig för flera år sedan. Lagt in mg_cfg och newcamb.list i var/keys och newcs under var/tuxbox/config. Gjort likadant på båda boxarna, men newcamd.list blir ju olika i boxarna. Kanske inte bra att lägga in newcs i båda boxarna? Vill du så kan jag självklart kopiera alla filerna och lägga in dom här ...
    Egentligen behöver du inte lägga in newcs i de boxar som skall vara klienter. Där räcker det med mgcamd. Det borde dock inte orsaka något problem om du har newcs på dem. Det är filen newcamd.list som styr vilken server mgcamd skall ansluta till. Så om din newcamd.list på klienten pekar på masterboxens IP-adress så kommer mgcamd att strunta i att det finns en newcs på den egna boxen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag ser nu att du har olika IP-adresser i dina båda newcamd.list. Det borde du inte ha. Servern med kortet finns ju bara på ett ställe (masterboxen). Alla newcamd.list-filer på alla klienter ska peka på samma IP-adress (masterboxens IP-adress).

    Undantag: På själva masterboxen ska newcamd.list peka på IP-adressen 127.0.0.1 (det är en speciell IP-adress som alltid pekar på den interna servern).
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    newcs behöver du bara ha igång på serverboxen. Sedan ska du lägga filerna i /var/keys INTE i var/keys (enorm skillnad). Samma med newcsfilerna ska till /var/tuxbox/config INTE till var/tuxbox/config. Första / talar om att du utgår från rooten på filsystemet medan din lösning utgår från den mappen du råkar befinna dig i för tillfället, dvs förmodligen /root. Då hamnar filerna enligt din modell i /root/var/keys och inte i /var/keys som är den korrekta sökvägen.
    1. Tog bort newcs på klientboxen, men fortfarande hittar den inte serverboxen.
    2. Jag skrev var/keys men avser /var/keys. Det fanns ju filer där från början som jag sedan bara editerade på plats med DCC. Kan det bli fel då?
    3. Kanske är det trots allt något fel på newcs eller newcamd.list? Hämtade dom åt atomized i inlägget ovan. Som sagt, DCC hittar alla boxar med de IP-adresser som finns i newcamb.list, så de bör vara riktiga i alla fall.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Liknande ämnen

  1. sim kort plats
    Av lasseman36 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 15:57
  2. enbart cd & via Kanaler
    Av linder i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 08:07
  3. Enbart CDs egen box för IP tv?
    Av lano i forum IP-TV
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 20:58
  4. Enbart Canal+?
    Av pemani i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 14:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss