Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Aspekten sätts automatiskt till 16:9 (Widescreen)

  1. #1
    Rags32
    Gäst

    Aspekten sätts automatiskt till 16:9 (Widescreen)

    Jag kom på tanken att se en film igår på min Vu+ Solo2. Överförde filmen till boxen via FTP och spelade sedan upp den. Märkte då att personerna såg väldigt konstiga ut (långa, smala ansikten etc). Nu när jag spelade upp filmen på datorn insåg jag att Mediaspelaren i boxen overridar aspekten till 16:9. Går det att stoppa den från att göra det? Jag vill se filmer i dess originella aspekt!

    Fel.jpg

    Här visas hur boxen spelar upp videofilen vilket är fel. Aspekten sätts automatiskt till 16:9 och fyller TV-skärmen. Bilden sträcks alltså ut. Det handlar inte om någon zoom.

    Korrekt.jpg

    Här visas hur det borde vara. Svarta rader bör finnas under och ovan för att visa rätt aspekt!

    Kör Blackhole 2.0.9 som image.
    Senast redigerad av Rags32 den 2014-03-29 klockan 14:25.

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det där är alltid lite knepigt, det borde gå, alltså om filen har en 16:9 upplösning så ska den även visas i rätt format på TVn, alltså att boxen ser till att den skickar ut en bild för "hela skärmen" men att den håller storleken rätt så att man får svart kant över och under.

    Det här brukar vara inställningar i boxen som avgör detta, eller själva programet du använder för att spela upp filen i boxen till TVn för om du vanligtvis kan titta på TV med boxen och formaten är rätt i olika kanaler osv, då är det nog inte fel på själva boxen och TVn utan bara vid uppspelningen av själva filen.

    Ett alternativ (eftersom det bara är vid uppspelning av filer misstänker jag) är om du har möjlighet via fjärrkontrollen att byta format, visst, fixar inte problemet med är en quickfix vid de tillfällen man har problemet, om det inte gör att lösa på annat sätt.

  3. #3
    Rags32
    Gäst
    Mycket riktigt fungerar allt perfekt vad gäller själva TV-kanaler etc. Jag har haft det här problemet med alla Linuxboxar. Varför deras mediaspelare får för sig att sträcka ut bilden till 16:9 förstår jag mig inte på. Hittade inga inställningar om detta i mediaspelaren. Testade att ladda ner en annan mediaspelare och det var samma resultat där.

    Boxen skriver t.o.m. upp vilken upplösning filen har vilket är 1920x816, men sen ser man att den aktiverar 16:9 formatet i alla fall. Måste skylla på mediaspelaren för något måste vara fel. Kanske är en bugg i Enigma2 i sig?

    Dessvärre har jag en gammal TV som nästa år blir 10 bast och den har inte så pass avancerade alternativ så att jag kan pressa in bilden från 1920x1080 till 1920x816.

  4. #4
    Rags32
    Gäst
    Lösningen är att ändra A/V-inställningar.

    16:9-innehåll ska stå som Letterbox. Det här var default för mig så om någon har samma problem. Ändra det till Skala och spara för att sedan starta om boxen. Sedan Ändra tillbaka till Letterbox.

    Det borde göra susen. Tack till joakim95 som kom på det!

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Bra att det fungerade då, ot men på tal om gammal TV, jag bytte till platt 32tums TV för cirka fyra månader sedan. Pga att jag testat en 32tum HD-ready LCD på analog signal, gav skitbra bild, jämfört med en full-HD som gav usel bild. Så då åkte min hederliga 32tums samsung 100hz TV ut. Tillslut. Dessutom var det billigt, 2lax för en ny TV som duger för min del.



    Så Rags32 kanske skulle fundera på att skaffa en nyare TV, även om problemet nu fixade sig.

  6. #6
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Bra att det fungerade då, ot men på tal om gammal TV, jag bytte till platt 32tums TV för cirka fyra månader sedan. Pga att jag testat en 32tum HD-ready LCD på analog signal, gav skitbra bild, jämfört med en full-HD som gav usel bild. Så då åkte min hederliga 32tums samsung 100hz TV ut. Tillslut. Dessutom var det billigt, 2lax för en ny TV som duger för min del.



    Så Rags32 kanske skulle fundera på att skaffa en nyare TV, även om problemet nu fixade sig.
    Jag håller hårt i pengarna den här gången. Dessutom rullar TV:n perfekt. Full HD-bild. Jag kan byta om 6-10 år när de ska introducera Super Hi-Vision eller vad det nu blir. Tror inte på att 4K blir något.

    För övrigt märkte jag att det är en bugg i Enigma2. Letterbox-tricket slutar fungera varje gång boxen startas om. Min undertextfunktion försvann när jag aktiverade Letterbox igen genom att ändra inställningarna. Fick byta videospelare för att kicka igång undertexterna... Finns det någonstans som man kan rapportera buggar så att allt fixas för Enigma3?

  7. #7
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Det är mycket möjligt att det är en bugg i enigma2
    Det räckte bara att man stoppade filmen och går tillbaka till tv läget ingen för att sedan spela upp filmen på nytt och då blev filmen utsträckt igen.
    Någon som vet om det finns planer på enigma3 ?
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  8. #8
    Rags32
    Gäst
    http://www.fastcccam.com/news Se "(2013-November-19th) New Update About Sky IT"

    Där står det följande:

    "We were investigating this issue about Sky It HD channels and we learned that HD channels are not paired. The format of HD channels has been changed by sky and according to our source, we need to wait for Enigma 3 to come. Our source also mentioned once we use Enigma 3 all HD channels of Sky IT will show up again. Some customers also asked us about CAID 0919 and the update about this one is that this CAID has also faced the same issue and HD channels are not visible on this CAID too."

    Alltså påstås det att Enigma3-arbetet är igång för att få igång Sky It:s HD-kanaler att kicka igång. Huruvida deras källor stämmer eller inte är ju oklart. Har inte skaparna av Enigma någon hemsida etc? Hur brukar de komma fram ens? Skickas de till olika teams som gör images eller?

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, ett alternativ är ju att istället spela upp filer osv med en dator eller annan enhet än själva boxen man använder för att titta på TV med, kanske lite drygt om man ändå har en box men ett sätt att gå runt problemet permanent. Själv har jag spelar upp filmer och grejer via dator sedan 1998 och ALLT har gått att spela upp i rätt format och med ljud, och det är grymt mycket material. Visserligen finns ju minix, och mini-datorer osv. Men hederlig dator och laptop knäcker fortfarande. Däremot är ju zotac nano, och intel nuc trevliga, plus det säkert är på gång med flera sådana typer av minidatorer i framtiden. Sedan vet man ju inte, tänk om enigma bara läggs ner då.

  10. #10
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Tja, ett alternativ är ju att istället spela upp filer osv med en dator eller annan enhet än själva boxen man använder för att titta på TV med, kanske lite drygt om man ändå har en box men ett sätt att gå runt problemet permanent. Själv har jag spelar upp filmer och grejer via dator sedan 1998 och ALLT har gått att spela upp i rätt format och med ljud, och det är grymt mycket material. Visserligen finns ju minix, och mini-datorer osv. Men hederlig dator och laptop knäcker fortfarande. Däremot är ju zotac nano, och intel nuc trevliga, plus det säkert är på gång med flera sådana typer av minidatorer i framtiden. Sedan vet man ju inte, tänk om enigma bara läggs ner då.
    Visst kan Enigma läggas ner.. Hoppas på nya teams som fixar något nytt i sådana fall!

    Jag brukar köra laptop med hdmi-uttag och det är precis som du säger, funkar alltid. Men jag är trött på att släpa datorn till TV-rummet. Sedan måste man alltid gå fram till datorn när man vill spola fram etc.

    Annars är ju arbetet igång att göra mer fungerande boxar för multimedia igång. Det ser man i och med Prismcube Ruby:s entré. Hoppas det här löser sig i framtiden. Att ha allt i en och samma burk vore väldigt praktiskt!

Liknande ämnen

  1. Spela in automatiskt (timeshift)
    Av steffo1234 i forum Vu+
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 17:39
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-19, 18:36
  3. Uppdatera EPG automatiskt
    Av calleboy i forum Dreambox
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 17:03
  4. dvb-c + progdvb = widescreen?
    Av clafa i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 08:50
  5. SAGEM och Widescreen - går det?
    Av realsimba i forum Boxer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-07, 20:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss