Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Något sätt kunna ta emot SVT-kanalerna med mera gratis?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger

    Något sätt kunna ta emot SVT-kanalerna med mera gratis?

    Hej!

    Finns det något sätt att man kan ta emot Svt-kanalerna genom exempelvis antenn gratis?

    Tack

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    SVT, TV4, TV6 sänds ju okodat och gratis i marknätet.
    Via satellit kan du ta emot SVT, DR och NRK gratis från Astra4.8E om du använder t.ex. scam eller SoftNdsPlugin i CSP.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    Ok, jag kan ganska mkt kring satellit men marknätet kan jag inte så mkt. Om jag skulle vilja ta emot kanalerna via marknätet vad krävs då? Tack

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Kianian Visa inlägg
    Ok, jag kan ganska mkt kring satellit men marknätet kan jag inte så mkt. Om jag skulle vilja ta emot kanalerna via marknätet vad krävs då? Tack
    En Boxer-mottagare av enklaste slag + TV-antenn för att få in kanalerna i TV:n.
    Beroende på vad du har för satellit-mottagare kan det ev. vara ett alternativ att komplettera den med en USB DVB-T tuner i stället.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    Aha, men spelar det någon roll var i Sverige jag befinner mig? Har hört talas om att man måste ha någon tv-mast i närheten, är det så? För ska fixa kanaler åt stugan som ligger på en ö. Visst ska jag använda mig av http://www.teracom.se/Sandarinformat..._ratt_tv_mast/ för att se?

    Kommer inte ha någon parabolantenn där, därför kan jag inte köra med USB DVB-tuner, utan måste helt enkelt köra med en tv antenn.
    Om det står att jag har mycket goda mottagningsförhållanden, räcker det då att jag kör med en inomhusantenn?
    Senast redigerad av Kianian den 2014-04-14 klockan 21:39.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kianian, alternativt kan du skaffa kort för gratiskanalerna, minns inte vad det heter, men viasat hade sådant förut, tror man fick betala 400kr per halvår eller något sådant, fick man alla marksända kanalerna, tror det var 6st via satellit. Finns nog på forumet om du säker kanske du hittar det. CD hade liknande där man deponerade lite pengar och fick ett kort, fast då fick man inte TV6 tror jag.

    Om det här finns kvar vet jag inte, men du kan ju ringa upp kundtjänst och fråga. Och då är det jag skriver, alltså mottagning via satellit. Så du behöver parabol, LNB, kablage, och en box. Fast box kan man köpa standardbox tokbilligt begagnat. Det kan ju vara så att du måste ta emot via satellit om du har usel täckning från marknätet.
    Inomhus antenn tror jag inte räcker, då ska man vara ganska nära en mast, typ max 30-40km eller så, fast beror på förhållanden såklart.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Kianian, alternativt kan du skaffa kort för gratiskanalerna, minns inte vad det heter, men viasat hade sådant förut, tror man fick betala 400kr per halvår eller något sådant, fick man alla marksända kanalerna, tror det var 6st via satellit. Finns nog på forumet om du säker kanske du hittar det. CD hade liknande där man deponerade lite pengar och fick ett kort, fast då fick man inte TV6 tror jag.

    Om det här finns kvar vet jag inte, men du kan ju ringa upp kundtjänst och fråga. Och då är det jag skriver, alltså mottagning via satellit. Så du behöver parabol, LNB, kablage, och en box. Fast box kan man köpa standardbox tokbilligt begagnat. Det kan ju vara så att du måste ta emot via satellit om du har usel täckning från marknätet.
    Inomhus antenn tror jag inte räcker, då ska man vara ganska nära en mast, typ max 30-40km eller så, fast beror på förhållanden såklart.
    Tack för informationen! Masten ligger ca 70-90 km bort men ändå står det på Teracoms hemsida att mottagningen ska vara mycket god. Jag vill verkligen inte betala mycket för detta, utan så billigt som möjligt med tanke på att jag nästan aldrig är där. Vad tror du angående denna då?(http://www.tradera.com/item/302319/1...-m-forstarkare)

    Den kan är ganska praktisk och enkel att fixa.
    Senast redigerad av Kianian den 2014-04-14 klockan 22:00.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Naturligtvis måste man vara inom räckhåll från en TV-sändarmast om man ska kunna ta emot marksänd TV. Större delen av Sverige är dock täckt.
    Omöjligt att uttala sig om hur bra eller dåligt det fungerar på en viss plats om man inte vet var platsen är...

    Jag brukar lita på Teracoms hemsida men det är klart att den kanske kan ha fel på vissa ställen? Finns det grannar? Ett sätt att få reda på hur stor och vilken typ av antenn som krävs kan vara att kolla vad grannarna har. Ett annat sätt kan vara att fråga en lokal TV-firma som känner till platsen.

    Istället för att köpa antennen på Tradera rekommenderar jag att köpa den på t.ex. Kjell&Co eller Clas Ohlson. Dessa affärer brukar vara tillmötesgående med att lämna tillbaka saker om man inte får det att fungera. På så vis kan du köpa en box och en antenn på någon av de firmorna, ta grejorna till sommarstugan en helg och prova. Fungerar det inte till belåtenhet kan du troligen återlämna grejorna och få pengarna tillbaka.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    har en inomhus antenn för boxer om du är intresserad kostade 800kr på kjell och co du kan få den för 400kr mycket bra kvalite
    http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...ova-uhf-p30355

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

Liknande ämnen

  1. Få ut mera av sin VU+
    Av Biasse i forum Vu+
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 22:36
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 12:35
  3. Dom fria kanalerna är HELT gratis...
    Av trollhattan i forum Viasat
    Svar: 154
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 09:01
  4. Gratis kanalerna?
    Av sarre i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 09:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss