Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Tre svenska radiokanaler att lyssna på

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger

    Tre svenska radiokanaler att lyssna på

    Vill tipsa om att jag lyckades hitta tre svenska radio kanaler man kan lyssna på.

    Finns på transpondern för 4.8°E Astra 4A på frekvensen 12476 V

    Där finns de tre svenska radio kanlerna:

    Bandit Rock 106-3
    Rix FM
    Lugna Favoriter

    Hittade inte dessa först, eftersom namnet inte anger något om att det är svenska radiokaneler

    12476V SID 0X1252 är Bandit Rock 106-3
    12476V SID 0X1254 är Rix FM
    12476V SID 0X1258 är Lugna Favoriter

    Hoppas att någon mer än jag blir glad
    Senast redigerad av Chelsea64 den 2014-05-06 klockan 22:07.

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Känner jag redan till, dock undrar jag om TS upplever samma ska som jag gör. Nämligen att ljudet är suveränt när man lyssnar på radio via satellit. Jag lyssnar via CD och då mest på NRK och lite andra kanaler. Klagade förut på att SR inte sänder, men dom gav aldrig något svar, sketen lyssnarservice som inte brydde sig. Alla nordiska länderna sänder radio via satellit men inte Sverige. Dom kan ju dessutom låta det vara krypterat, så värdelöst av SR.

    Det fina är ju att man får grymt ljud, har täckning över allt, och kan ta emot radiokanaler som inte sänder där alla bor, visst har vi internet men jag tycker ljudet är bättre via satellit, plus man slipper störningar och annat som man trots allt kan få via internet sändningarna.

  3. #3
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Känner jag redan till, dock undrar jag om TS upplever samma ska som jag gör. Nämligen att ljudet är suveränt när man lyssnar på radio via satellit. Jag lyssnar via CD och då mest på NRK och lite andra kanaler. Klagade förut på att SR inte sänder, men dom gav aldrig något svar, sketen lyssnarservice som inte brydde sig. Alla nordiska länderna sänder radio via satellit men inte Sverige. Dom kan ju dessutom låta det vara krypterat, så värdelöst av SR.

    Det fina är ju att man får grymt ljud, har täckning över allt, och kan ta emot radiokanaler som inte sänder där alla bor, visst har vi internet men jag tycker ljudet är bättre via satellit, plus man slipper störningar och annat som man trots allt kan få via internet sändningarna.
    DennisOlof du glömde att på samma frekvens som SVT World på Eutelsat 9E ligger Radio Sweden (SR P1) och SR P4.
    Har lite problem att få ljud på vissa radiokanaler tex Radio gaga på Thor 1W på min solo2
    Senast redigerad av joakim95 den 2014-05-07 klockan 08:22.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Håller med att det är dåligt av SR att som inte sänder via Satellit. Och visst är det bättre ljud. NRK, tja skall lägga till och se vad man får. Kul

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Kolla med lyngsat hur kanalen är krypterad. Kanske beror på det.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

  6. #6
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Chelsea64 Visa inlägg
    Kolla med lyngsat hur kanalen är krypterad. Kanske beror på det.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
    Kanalen är inte krypterad den har alltid varigt FTA.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    OK. Skumt. Hur sänds den som? Mp4, mp3 osv ? Kanske i ett format som inte stöds av boxen?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    joakim95, jasså det har jag missat, ok men det är Eutelsat 9E.

    Det irriterar mig grymt mycket att inte SR kan sända alla sina radiokanaler via t.ex. CD och Thor, samt även alla andra lokala radiostationer vi har. Sedan förstår jag inte varför t.ex. riks fm, bandit, lugna favoriter och andra ens sänder på FM utanför stockholm, och eventuellt malmö, göteborg. Man måste ju betala massa pengar för att få sända, då måste det vara mycket mer optimalt att göra det via satellit, betala en gång för att sända, sedan når man ALLT och ALLA.

    Kanalerna kan dessutom vara krypterade, då kan inte obehöriga lyssna.

    Det sjuka är att när SR lade ner mellanvåg trodde jag dom skulle gå över till satellit men så blev det inte, de flesta andra länder i Europa, sänder flertalet radiokanaler via satellit just för att folk ska kunna ta emot som inte finns i landet, eller man har usel uppkoppling via internet osv. Detta eftersom dom också lade ner mellanvåg för att få lyssnar, men idag är det ju jättemånga som har parabol och tar emot den vägen. Eller kabel-TV för den delen.

    Mycket märkligt när vi har SVT play och massa andra saker, och då är tekniskt framåt. Men FM radio, nej det kan man inte sända via satellit. HELT SJUKT. Skamligt att politiker, speciellt de som kan förändra detta inget gör.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    OK, är det bara jag som har radio i bilen s.k. bilradio ??? kanske bara jag som har bil också.

    mvh sm3***



    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    joakim95, jasså det har jag missat, ok men det är Eutelsat 9E.

    Det irriterar mig grymt mycket att inte SR kan sända alla sina radiokanaler via t.ex. CD och Thor, samt även alla andra lokala radiostationer vi har. Sedan förstår jag inte varför t.ex. riks fm, bandit, lugna favoriter och andra ens sänder på FM utanför stockholm, och eventuellt malmö, göteborg. Man måste ju betala massa pengar för att få sända, då måste det vara mycket mer optimalt att göra det via satellit, betala en gång för att sända, sedan når man ALLT och ALLA.

    Kanalerna kan dessutom vara krypterade, då kan inte obehöriga lyssna.

    Det sjuka är att när SR lade ner mellanvåg trodde jag dom skulle gå över till satellit men så blev det inte, de flesta andra länder i Europa, sänder flertalet radiokanaler via satellit just för att folk ska kunna ta emot som inte finns i landet, eller man har usel uppkoppling via internet osv. Detta eftersom dom också lade ner mellanvåg för att få lyssnar, men idag är det ju jättemånga som har parabol och tar emot den vägen. Eller kabel-TV för den delen.

    Mycket märkligt när vi har SVT play och massa andra saker, och då är tekniskt framåt. Men FM radio, nej det kan man inte sända via satellit. HELT SJUKT. Skamligt att politiker, speciellt de som kan förändra detta inget gör.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nyburgare Visa inlägg
    OK, är det bara jag som har radio i bilen s.k. bilradio ??? kanske bara jag som har bil också.

    mvh sm3***
    Helt rätt, jag har både bil och bilradio, (man kan ju ha bilradio utan bil, eller bil utan bilradio, även om det inte är lika vanligt). Men förstår vad du menar. Min min bilradio rullar Bandit mest hela tiden, så jag är tacksam att det sänds utanför Stockholm eftersom jag inte bor där.
    Ja jag vet. Det är sjukt, men jag bor inte där.... :-)

    Skulle också vilja att SR sänder via satellit. Det är dåligt att dom inte gör det. Och även om det finns någon satellit som dom gör det på, så menar jag någon av de på 0.8W eller 4.8E som man använder.

Liknande ämnen

  1. Viasat radiokanaler streams
    Av joakim95 i forum Viasat
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 18:15
  2. Lyssna på radioreferat
    Av eriks i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 15:59
  3. Vilka radiokanaler.
    Av dabjork i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 21:10
  4. Svenska Radiokanaler med CD?
    Av mdredfox8 i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 07:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss