Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: DM800 HD + Telia Fibernät

  1. #1

    DM800 HD + Telia Fibernät

    Hej!

    Har läst ett dussintal trådar gällande dreambox och Telia Fibernät. Verkar inte som att det fungerar ihop pga. IPTV.
    Jag har inte möjligheten att slänga upp en parabol, utan har Telias grundutbud och har en 800 HD liggandes hemma.
    Mina frågorär:
    1. Är det fortfarande är en dead-end med Telias nät?
    2. Finns det något bra komplement för DM utan parabol? är ute efter Viasat och Cmore kanalerna, helst i HD.
    3. Kan man använda sig av något annat "instrument" istället för parabol för att inhämta signaler till boxen?


    Tack på förhand.
    p.

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Enkelt. Nej.

    Det finns dreambox för T (markbundet) C (Kabel-TV) och S (satellit)

    Inte för IPTV.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    p.sweden, jag skulle tro att ditt bästa alternativ är boxer, det marksända.

    Eftersom du inte kan montera en parabol, antar du inte har comhem i din fastighet. Då finns det inte så många andra alternativ kvar. Det finns en del hus som inte är eller har varit anslutna till kabel-tv men som fortfarande har ett kabel-tv nät med en centralantenn, t.ex. fastigheter i stockholm som har en antenn på taket. Då kan man ofta montera in utrustning så man kan få ut hela boxerutbudet i det lokala kabel-tv nätet.

    Annars måste du sätta upp en egen antenn, och beroende på vart du bor så kan det vara problematiskt.

    Sista alternativet, skaffa en ny eller begagnad box till Telias IPTV.

  4. #4
    Tack Wildone och DennisOlof för snabba svar!

    Har nämligen flyttat in i ett nybyggt område med Telia Fibernät. Känns så jävla surt att inte kunna använda sig av dm.
    Hur ser framtidsplanerna ut för hacking av IPTV?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Tror enklaste för dig skulle vara att teckna tvilling-abonnemang. Då får du en extrabox för 299:- själva baspaketet (start,stor o.s.v) får du till halva priset på box 2. Cmore MAX är gratis på box två om du köper det till box 1. Samma pris på cmore Max oavsett operatör.

    Blir inte så stor skillnad mot ex comhem förutsatt att du inte pratar om payserver. Och då är du inne på sådant som är straffbart!

    Vad gäller framtidsplaner för att dela IP-tv så tror jag du kan glömma det. Operatörerna har stenkoll på vad som händer i din box då de har direktkontakt med mjukvaran.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    p.sweden, syftet med just IPTV och mjukvarukryptering är att operatörerna slipper hantera krångliga och dyra kort. Sedan tar dom iofs ut en krypteringsavgift ändå men det är ju för själva systemet som hanterar krypteringen och allt det där. Antagligen i framtiden så kommer även kabel-tv operatörerna gå över till detta, så till slut blir allt bara IPTV, samt vi har kvar det marksända och parabol. Ganska logiskt utveckling då det är mycket enklare för operatören med IPTV, lättare att flytta om kanalpaket, uppdatera mjukvaran i boxarna osv. Allt är helt enkelt bättre med IPTV.

    Sedan ställer det iofs större kvar på operatören, men vad jag vet så har Telia inte haft så stora problem med sitt nät. Det har mest varit problem med dålig mjukvara i boxarna osv, men dom var ju tidigt ut med IPTV, funkar bra vad jag vet, har sett det hos en person som har Telia IPTV.

  7. #7
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av LumberJack Visa inlägg
    Blir inte så stor skillnad mot ex comhem förutsatt att du inte pratar om payserver. Och då är du inne på sådant som är straffbart!
    Är servrar olagliga att vara kund hos? Sen när? Rätt säker på att det är den kommande lagen som skulle göra det olagligt.

    Citat Ursprungligen postat av LumberJack Visa inlägg
    Vad gäller framtidsplaner för att dela IP-tv så tror jag du kan glömma det. Operatörerna har stenkoll på vad som händer i din box då de har direktkontakt med mjukvaran.
    Teoretiskt sätt borde det gå, men det finns ju ingen mening att fixa DVB-IPTV då det blir till komplicerande operationer för att konstant hacka boxarna. Inga normala användare klarar av sådant. Det är snarare en större anledning än att operatörer ska ha "stenkoll" på boxarna vilket jag tvivlar på att de kan ha ens.

Liknande ämnen

  1. Dreambox och telia
    Av Zippan i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 21:02
  2. telia ip tv i dreambox?
    Av mongot i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 09:04
  3. HD-tv hos Telia
    Av Polisen i forum IP-TV
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 21:33
  4. Telia Ip-Tv
    Av elke i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 09:43
  5. Telia IP-Tv
    Av elke i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 14:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss