Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Hjälp

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger

    Hjälp

    Jag har anlitat Nordanten här i umeå för monitering av T90 på taket för följande positioner 0.8 wese, 3.1 öst , 7 öst, 13 öst , 19 öst, 28 öst , 36 öst samt 42 öst. samtliga lnb är MTI highlne förytom lnb på 36 grad som är cirkulär. killen från Nordanten sa att han har fått bra signal från samtliga lnb förutom 36 öst. jag har Axing SPU 81-00 Diseqc. Jag har provat följande 2 uppsättningar:
    lnb1----->diseqc1.1------>AA Uncommited input 1
    lnb2----->diseqc1.1------>AB Uncommited input 1
    lnb3----->diseqc1.1------>BA Uncommited input 1
    lnb4----->diseqc1.1------>BB Uncommited input 1

    lnb5----->diseqc1.1------>AA Uncommited input 2
    lnb6----->diseqc1.1------>AB Uncommited input 2
    lnb7----->diseqc1.1------>BA Uncommited input 2
    lnb8----->diseqc1.1------>BB Uncommited input 2

    samt :

    lnb1----->Uncommited input 1
    lnb2----->Uncommited input 2
    lnb3----->Uncommited input 3
    lnb4----->Uncommited input 4
    lnb5----->Uncommited input 5
    lnb6----->Uncommited input 6
    lnb7----->Uncommited input 7
    lnb8----->Uncommited input 8
    Jag har provat blackhole , open pli samt VTI , dock jag bara få signal från 19 e och svag signal från 13 e , när jag söker 28e får jag enbart visa transponder som tillhör 19 e.
    Allt råd och hjälp är uppskattas.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ring o klaga

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    237
    Tackad
    22 gånger
    testa.

    1. LNB1 AA Uncommitted,Committed,Tonrburst input1
    2. LNB2 AB Uncommitted,Committed,Tonrburst input1
    3. LNB3 BA Uncommitted,Committed,Tonrburst input1
    4. LNB4 BB Uncommitted,Committed,Tonrburst input1



    1. LNB5 AA Uncommitted,Committed,Tonrburst input2
    2. LNB6 AB Uncommitted,Committed,Tonrburst input2
    3. LNB7 BA Uncommitted,Committed,Tonrburst input2
    4. LNB8 BB Uncommitted,Committed,Tonrburst input2

  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Kan en Diseqc 8x1 (Axing SPU 81-00 Diseqc) styra 8 lnb ? Jag förstår inte varför jag när jag söker 28e får jag enbart visa transponder som tillhör 19 e ?

  5. #5

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    från vänster till höger 0.8 wese, 3.1 öst , 7 öst, 13 öst , 19 öst, 28 öst , 36 öst samt 42 öst. Alla vinklar och beräkningar enligt satlex.Dock jag bara få signal från 19 e och svag signal från 13 e , när jag söker 28e får jag enbart visa transponder som tillhör 19 e.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger
    Finjustera alla lnb utan diseqc innan du börjar med det. Jag hade problem att parabolen ska lutas framåt mer än vad man tror. 19öst är så pass stark att det är sjukt hög felmarginal. Sätt 19.2ö som centerlnb för att lättast kunna justera. Typ som denna (19.2ö som 0.0) http://www.satlex.de/en/wavefrontier...ountry_code=se

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Idag har jag anlitit ng annan sat profs här i Umeå. Han gick på taket och försökte i 3 timmar .Han bara kunde få signal från 19E och 13E.Han påstår att T-90 parabolen som jag har beställt från Satking för 1 månad sedan är ej äkta, och att en äkta T-90 brukar vara svart. Jag vet inte varför dem som sysslar med parabol installation är mindre erfarna än oss som har det som hobby.bägge uppger att man inte kan ta emot några kanaler från 3.1 e eller 36e i Sverige. De visste inte vilka transporder har starkaste täckning i Sverige. Det värsta att dem påstår att det är svårt att signal från 0.9W dvs canal digital. Det är synd att jag har opererad mitt höger knä för 3 veckor sedan och kan ej gå på taket.
    Nu har jag tänkt mig en 120 cm parabol med motor.
    Mitt fråga är : Vilken 120 cm parabol har bäst signal och är lämpligt för motor ? spelar parabolen vikt ngt roll ? vilket motor är bäst och kan tåla väder förhållandet här i umeå ? om man byter kanal från 36e till 0.9w hur många minuter / sekunder ungefär tar för paraboln ?
    Tack på förhand.

  9. #9
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    ursäkta dubbel post

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger
    http://www.satbeams.com/footprints?beam=5530
    där kan du se vilka beams som går att få i Sverige
    För att se vilket beam kanalerna ligger på kolla
    http://se.kingofsat.net/pos-36E.php

    På 36E exempelvis ligger många på Eutelsat 36B Beam: Africa vilket du inte kan ta emot i Sverige, inte ens med en 1mil stor parabol.
    3E kräver en 80cm parabol men tror du kan få problem att få in det på en T90 om du inte har 3E i mitten av parabolen, men då kommer nästa problem, du kan inte sidmata 36 grader åt ett håll. För att kunna sidmata 36E bör du har 19.2E i mitten.

    Att han inte kan få in 0.8w är skrattretande, har du provat ändra skew på parabolen/skew på LNB-huvudet?.

    Tror inte det är en oäkta parabol du köpt. Jag köpte min direkt från Tyskland och den är silverfärgad. Visste inte ens att det fanns svarta.

    Den är inte fraktskadad eller skev? För mig var det lätt när man väl fått in en satellit. Bara sätta dom på märkningen enligt Satlex och finjustera lite.

Liknande ämnen

  1. HJÄLP!!! I stort behov av hjälp med dålig mottagning
    Av skalman77 i forum Canal Digital
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 09:55
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 06:47
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 19:47
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:37
  5. brænderproblemer hjælp hjælp
    Av And i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-12-28, 15:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss