Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Diverse noob-funderingar

  1. #11
    Tack för funderingarna! åkte hem för att "slita o släpa" igen så kan man åka dit till hösten igen.

    Jag vill inte gå in på vilka pengasummor det handlar om men det vimlar av de här stora parabolerna där ytlänningar bor i lägenheter.
    Just i huset där jag har tillgång till parabolen så kommer man inte upp på taket, låst med stort hänglås. En parabolanläggning ingår som standard i varje bygge sedan ligger antennkabeln oinkopplad i dosan till varje lägenhet plus att den även måste anslutas i det låsta utrymmet upp till taket.

    Satellit-snubbarna är inte särskilt pigga på att berätta så mycket mer än att de frågar var man kommer ifrån, Norden > då blir det Astra och Viasat, punkt-slut. Inget att diskutera verkadde det som Thor...??? som svar.


    Nu finns det nog massvis med godis i den här anläggningen men jag vågar då inte "fippla" och steg 1 borde vara att fundera ut antalet tuners, man ser inte parabolen nerifrån, sen när snubben ställde in så gick det rasande snabbt och allting manuellt.

    Sen grundfrågan jag hade var om signalen kan bli bättre och eftersom allting går snabbt för turkarna när de väl kommer igång så kan man då tänka sig att det borde justeras, de här snubbarna gör då inget utan riktiga argument samt då ev pengar.

  2. #12
    Lite uppföljning eftersom jag är nere i Alanya igen. Satellitsnubbarna hade glömt att låsa rummet!

    Man kör med en turkisk switch från TeknikSAT, http://tekniksatgroup.com.tr/

    Sen ser det ut som faun i skåpet Har funkat stabilt hursomhelst några dagar.

    Hur söker man av en switch för att se vad som finns inkopplat




    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Om hela huset har samma utbud birde du kunna se ordningen via din mottagares DISEqC-inställnimgar

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det bör vara fyra kablar per satellit som går in till switchen.

  5. #15
    Jovisst det är 8 kablar in i switchen dvs från två paraboler och 4 huvuden på varje.

    Men man kan bara få in Astra 19.2, jag byggde en ny satellites.xml för samtliga Europasatelliter men hur jag än skannar så hittas bara Astra??

    Sen installerade jag DiSEqC-pluginet och blir inte klokare..... sen är alla kablar från lägenheterna omärkta och man "ringer" in vilken kabel som går till vilken lägenhet så att börja koppla om för att testa är ingen höjdare (får kanske ta med en ringer nästa gång)

    Men jag kan göra något enkelt fel, jag väljer bara in en satellit i Tunerconfig, A, B, C, D (Astra ligger på D) sen autoskannar jag, knakse har missat nåt?

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Varje satellit sänder på låg och högband samt två polarisationer; alltså fyra kablar per satellit till multiswitchen. Astra19 och en satellit till.

Liknande ämnen

  1. Diverse HDkanaler borta
    Av husa550 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 21:16
  2. Diverse problem med mediaportal.
    Av Quazzi i forum HTPC
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 13:37
  3. tps diverse
    Av satellitfinnen i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 19:45
  4. koder till diverse andra kanaler
    Av jone i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-09-21, 17:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss