Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: För stark signal med Inverto Black Ultra LNBs?

  1. #1

    För stark signal med Inverto Black Ultra LNBs?

    Idag installerade jag mina två nya LNBs: 2 st Inverto Black Ultra (Quad).

    Jag hade tidigare riktat in Thor med mitt gamla Kjell&Co-singel huvud och hade signalkvalité på c:a 97-98%, dvs bra signal. Med nya huvudet så märker jag att min Satfinder är neddragen till min och jag får stark signal (jag kan inte få satfindern tyst när jag är i läge). Dvs jag tolkar som att positionen inte har förändrats.

    På min VU+ Duo2 så får jag dock ingen signal. Märkligt... Kan det vara så att jag behöver en signaldämpare? Har läst om att det kan behövas i vissa fall - någon som känner igen detta? Vilken signaldämpare rekommenderas? Var köper man?

    Eller kan det vara någon annan inställning som jag måste ändra när jag använder Inverto Black Ultra Quad?

    Jag har även Spaun 212-DiseqC-switchar - dämpar de något om jag skulle använda en sådan?

    Kan det vara en idé att försöka justera parabolen så att den är lite off-set, dvs att man inte tar emot den starkaste signalen?

    Jag justerade även in min sidomatade LNB som tar emot signal från Astra 4.9/Sirius och det fungerar utan några problem.
    Senast redigerad av goldfish1977 den 2014-07-21 klockan 14:01.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du har inte flyttat parabolen någonting? Var den sidmatad innan också?

    Du har inte flyttat några sladdar?

    Du kan ha lyckats få in signaler från satelliterna på 9/10 grader öst istället för THOR.

    Om din mottagare klarar det, gör en blindsökning och se vilka kanaler, om någon, som dyker upp. Titta sedan i listor som på exempelvis lyngsat.com vilken satellit du tar emot ifrån.

  3. #3
    Nope, jag hade inte flyttat antennen något och det var full signal med Satfindern. Allt var samma förutom LNB. vid blindsökning fick jag inga kanaler via Thor. Sirius-kanalerna fick jag in.

    Så jag funderade på att installera en signaldämpare, men testade att köra allt genom en Spaun 212-Diseqc-switch och då fungerar allt. Nu har jag i princip 99% SNR på alla kanaler på båda satelliterna. Konstigt att det inte fungerade när jag körde direkt från Thor-riktade LNB:n, men jag har läst om att man i vissa fall kan behöva något som dämpar signalen när den är för stark (annars är effekten samma som svag signal).

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    det kan bero på vilken box du har vissa tål inte hög signal och tvärt om

Liknande ämnen

  1. Inverto Single HD LNB Black Eco Rack 0.1dB
    Av johnny_remote i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 14:34
  2. inställningar på dm800 med 2 lnbs
    Av cardiel i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 21:20
  3. Ultra HD bra köp?
    Av Kimppa i forum AzBox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 13:20
  4. stark signal pixlar
    Av atte i forum Canal Digital
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 17:26
  5. Trasiga LNBs
    Av Logh i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 19:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss