Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Ta fast 10 tal random "kunder"

  1. #11
    blir ju o beställa förundersökningsprotokoll sen

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, visst är det så, polisen är ju inte helt bakom flötet och kan man göra det lätt för sig, varför inte. Såklart man kollar upp betalningar och annat, sedan kan man ju kontrollera vad dom har för adress, och därefter enkelt gå in och hitta IP-poolen i telestationen eller om det är andra system. Men det kräver ju en del extra jobb, enklast är det ju att få tag i information via banker och annat. Där kan man ju inte vara anonym. Då får man ta till andra saker som bitcoins osv, fast det är inte helt säkert men där har man mycket högre anonymitet jämfört med en vanlig bankbetalning.

    Fast frågan är ju, hur paranoid ska man behöva vara egentligen. Blir ju lite löjligt när man börjar jaga folk som köper koder, eller annat. Det är ju dom som säljer som är dom stora skurkarna.

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Håller med! Krutet borde läggas på att ta fast de som delar ut olagligt.

    Men jag tror att de gärna vill sätta åt några kunder också för att "statuera exempel" och skrämma folk från att köpa olaglig cardsharing.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, jo tyvärr är det nog så. Jag skyller dock MEST på våra idiotiska programbolag och branschen som helhet, det finns inga tekniska hinder för att dom själv ska kunna utveckla olika standardiserade system för att dela ett smartcard i hemmet för att kunna titta på TV t.ex. 8-10st program samtidigt (parallellt). Typ legal kortdelning. Det i sin tur skulle ju göra att många inte ens bryr sig om kortdelning och problemet skulle bli avsevärt mindre. Jag uppfattar det som att de flesta som pysslar med kortdelning inte vill betala extra pengar för extra kort, som faktiskt kostar en hel del om man ska ha flera kort. Kvar bli entusiaster, kriminella som inte alls vill betala osv, men marknaden för dessa äckliga personer som ska sälja och tjäna pengar på kortdelning skulle minska ordentligt.

    Vi får se vad som händer om man jagar kunder eller struntar i det.

  5. #15
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    En fråga när det gäller att hitta köpare med hjälp av IP.
    Måste polisen inte då gå till respektive ISP för att få tag i köparens namn?
    Och för att ISP ska vara tvungen att lämna ut namnet, så ska väl straffet vara minst fängelse eller är det inte så?
    Om straffet inte är fängelse, så faller väl det ganska platt?

  6. #16
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    • Betala inte för cardsharing.
    • Om någon tvingar dig, se till att inte utdelaren har uppgifter om dig.
    • Att comhem spanar i routern är enbart rykten. Använd annars en egen router och brygga deras modem. Historiskt har deras egen utrustning ändå varit skit så detta är en normalrekommendation.
    • Anslutningsförsök från en IP-adress lär inte vara tillräckligt bevisvärde. Som tidigare nämnt är betalhistorik en trolig utgångspunkt.


    Citat Ursprungligen postat av juppe Visa inlägg
    Och för att ISP ska vara tvungen att lämna ut namnet, så ska väl straffet vara minst fängelse eller är det inte så?
    Behövs inte längre fängelse på straffskalan.

  7. #17
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    juppe, om det har ändrat eller inte vet jag inte, möjligt att det som MrPotatoHead påstår numera stämmer. Men oavsett.

    Polisen måste fråga ISPn, dom har inte dessa uppgifter själva utan kan i stort set bara göra det som du själv kan göra, en traceroute (och om det inte funkar) kan man säkert få tag i informationen på annan sätt. Därefter så måste dom då skicka en begäran till dem som sitter på uppgifterna. Exakt hur det går till och vilka steg, vet jag inte men ungefär så går det till.

  8. #18
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    juppe, om det har ändrat eller inte vet jag inte, möjligt att det som MrPotatoHead påstår numera stämmer. Men oavsett.
    Lagen trädde i kraft 1 Juli 2012, vilket går att se i min länk. Det är även lätt att söka på. Finns ingen anledning att fortsätta ifrågasätta om det skulle vara sant.
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Polisen måste fråga ISPn, dom har inte dessa uppgifter själva utan kan i stort set bara göra det som du själv kan göra, en traceroute (och om det inte funkar) kan man säkert få tag i informationen på annan sätt. Därefter så måste dom då skicka en begäran till dem som sitter på uppgifterna. Exakt hur det går till och vilka steg, vet jag inte men ungefär så går det till.
    Struntprat. De är skyldiga enligt datalagringsdirektivet att föra logg på vem som tilldelats en specifik IP vid given tidpunkt. Detta har flera operatörer även lagrat tidigare. Iaf Bahnhof motsätter sig dock detta och lagrar inte, och håller just nu på att försöka dra det vidare till EU-domstolen för att testa dess giltighet.

  9. #19
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    Vad är det som är struntprat?
    Polisen måste väl begära ut infon från ISP:n, för polisen har väl inte dom uppgifterna själva?
    Sen att ISP:n måste lagra det är ju en annan sak och dom behöver väl inte lämna ut dom bara för att polisen frågar efter dom, den dom frågar om måste väl ha gjort något som i detta fall då?

  10. #20
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av juppe Visa inlägg
    Vad är det som är struntprat?
    Polisen måste väl begära ut infon från ISP:n, för polisen har väl inte dom uppgifterna själva?
    Ok, jag tolkade det som att DennisOlof syftade på att operatören inte hade uppgifterna. Att polisen var tvungen att fråga operatörerna trodde jag var en självklarhet.

    Citat Ursprungligen postat av juppe Visa inlägg
    Sen att ISP:n måste lagra det är ju en annan sak och dom behöver väl inte lämna ut dom bara för att polisen frågar efter dom, den dom frågar om måste väl ha gjort något som i detta fall då?
    Ja, man måste ha gjort något. Dock så krävs inte längre fängelse på straffskalan för det specifika brottet som sagt. Det händer dock att operatörerna lämnar ut uppgifterna per automatik bara polisen frågar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss