Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: SKEW-inställning

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    213
    Tackad
    4 gånger

    SKEW-inställning

    Blir lite förbryllad när jag ser SKEW-inställningen här.
    http://www.canaldigital.se/kundservi...categoryId=210
    under Justera mikrovågshuvudet.
    Mitt mikrovågshuvud är vridet till höger.
    Vad är rätt? Ändras signalstyrkan om jag vrider det till vänster som på bilden?

  2. #2
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Som det står är det lite beroende på var du bor i landet men ja, bilden/mottagningen kan bli bättre eller sämre beroende på din SKEW på lnb. Men vrid inte om helt och hoppas på det bästa utan det är en finjustering vi pratat om där varje millimeter kan vara avgörande, även in och ut i lnb hållaren kan göra sitt.

    Många verkar nöjda med dryga 60% i mottagning? Då uppstår problem vid dåligt väder eller på höga frekvenser (HD kanaler) det är med andra ord värt en extra timme med parabolen

    Jag har mina som på bilden ungefär bor ungefär mitt i landet och ligger på 95-99% på Thor och Astra...

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    213
    Tackad
    4 gånger
    Jag står framför parabolen. Mitt mikrovågshuvud är vridet åt höger
    men den på bilden är vriden åt vänster. Jag bor i höjd med Lidköping, Skara, Skövde.
    Vilken frekvens skall jag ställa mig på för finjustering?

  4. #4
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    spelar ingen roll vilken frekvens

    börja med sidled och stanna bästa procent
    sen höjdled bästa procent
    sen SKEW bästa procent och dra sedan åt alla skruvar ordentligt, så har jag alltid gjort med paraboler och så länge inget är i vägen, träd eller liknande ska det inte vara några som helst problem att nå över 80%

    Beroende på vilken box du har så kan den inbyggda "satfindern" vara rätt dålig, men det går att ställa på, är du ute efter bästa möjliga skulle jag lånat/köpt ett satfinder instrument typ http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...tfinder-p30543 finns billliga och svindyra också, men den där är rätt bra, har testat själv
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Lite grann fungerar det också som kompensation för om parabolen inte är 100% rakt uppsatt; naturligtvis inom gränser.

  6. #6
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citerar mig själv från ett annan tråd här på forumet: http://www.comhit.net/showthread.php...raboljustering

    Citat Ursprungligen postat av Jicarala
    Citat Ursprungligen postat av lonn2se
    12.643 V är den svagaste transpondern och den bästa att justera woken efter. Skew justeras bäst på 12.015 H ,sedan är det bara skew kvar på astra kvar.
    Är grön på paraboler, justeras skew optimalt för Thor då man har ett 6 graders monoblock? Får man bra Astra-signal på köpet? Känns ju som att Astra-LNB:t kommer vridas i ännu större vinkel eftersom det sitter "fast" i Thor-LNB:t i monoblocket.

    Så, om jag förstått det rätt för att optimera signalen med monoblock för Thor/Astra:

    1. Sätt Thor-LNB:t (det vänstra om man står bakom tallriken) i den fasta LNB-hållaren och låt Astra hänga fritt till höger.
    2. Ställ in Thor 12.643 V och justera in optimal signal i höjdled.
    3. Justera in optimal signal i sidled.
    4. Ställ in Thor 12.015 H och justera in optimal signal i tilt/skew.
    5. Bör ha perfekt signal på Astra i det högra LNB:t automatiskt? Kanske ev. justera hela monoblockets tilt/skew för att få optimal signal på Astra eller en kompromiss (se tidigare frågeställning)?
    Jag gjorde precis så efter tips från lonn2se här på forumet och fick 95-100% på både Thor/Astra (då med monoblock, men optimerade det fasta LNB:t mot Thor, så blir samma sak som med singel-LNB mot Thor som du ev. har?). Är ganska säker på att jag justerade tilten åt samma håll som på Canal Digitals FAQ, men det märker du ju i satfindern (jag körde på den inbyggda i 800SE:n).

    Så optimera din signal i tilt/skew på Thor 12.015 H så blir det nog kanon!
    Senast redigerad av Jicarala den 2014-11-04 klockan 18:26.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    213
    Tackad
    4 gånger
    Har för mig att det fanns en sida där signalstyrkan står. Hittar den inte.
    Har HB 2.0.9.1

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Skew påverkar mest HD kanalerna, upptäckte det själv när jag hade min LNB vriden åt fel håll (alltså rätt vridning men åt fel håll), då funkade inte HD kanalerna men dom andra kanalerna funkade, man märkte alltså inget speciellt på kanalerna som funkade osv. Det blev ofta pixligt och hackade på HD kanalerna, varför det blev så vet jag inte.

    Som tur är har vi inte så stor skew här i i norden.

    Här finns det du behöver, klart, bara välja land, stad, satellit så fixar kalkylatorn resten.

    http://www.satlex.eu/sv/azel_calc.html

    Klappat å klart

    Sedan måste man ju tänka på, att vilket håll den pekar åt, beror på om man står framför eller bakom parabolen.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2014-11-05 klockan 18:38.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det påverkar HD-kanalerna mest eftersom det överförs mer data vid mottagning av HD än SD, därför behövs en starkare/stabilare signal.

Liknande ämnen

  1. AV/inställning
    Av SnaBel@ i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 19:45
  2. Inställning för CF
    Av tonysat99 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 12:39
  3. EPG inställning
    Av tias_71 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 09:50
  4. LNB inställning
    Av classe i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 08:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss