Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: DB möjligt med enbart Fiber?

  1. #1

    DB möjligt med enbart Fiber?

    Flyttat in i en nybyggd fastighet och det finns bara Fiber/ip uttag i hela fastigheten.
    Är det kört med DB då? eller vad behöver man om det är möjligt?

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Är bara att smälla upp en parabol och dra antennsladdar..
    IPTV brukar i Sverige innebära att man är begränsad till operatörens boxar.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Är bara att smälla upp en parabol och dra antennsladdar..
    IPTV brukar i Sverige innebära att man är begränsad till operatörens boxar.
    ja såpass. :/
    Får ej sätta Parabol.
    Men är bara fiberuttag hemma tydligen ingick en Viasat HD box som går via nätverksuttaget, koppla in idag för dom fria kanalerna bara.
    ska tydligen enl killen gå fritt att välja mellan olika leverantörerna vad jag förstod på honom även om han rekomendera viasats abbonemang.
    internetleverantör/abbonemang går det byta mellan olika leverantörer via en hemsida snabbt och enkelt.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    mYGeL, beror på, vissa fibernät har internet, IPTV och vanlig kabel-TV, jag vet att Canal Digital har sådana lösningar. Men det finns bara i en del fibernät. Men där skulle man kunna köra med dreambox då det egentligen bara är vanlig kabel-TV, fast som transporteras över fibernätet. Det vanligaste är dock IPTV, och än så länge blir man låst till leverantörernas boxar, i alla fall oftast, och dom har inte kort längre vad jag vet. Men det är ju bara se till att man inte bor på en plats där man inte kan använda sig av parabol, så slipper man det problemet. Eller om det är vanligt kabel-TV uttag.

    Problemet är att man behöver i stort sett ha fiber hela vägen in, även sista biten till fastigheten, eller, iofs så skulle man kunna köra över matningen till del lokala TV-nätet men det kräver ju att man antagligen är BRF som kan styra över detta mer. Men det är nog inte så vanligt förekommande. Möjligt att det blir så framöver, då jag kan tänka mig att många vill utnyttja den infrastruktur som redan finns men komma bort ifrån att vara beroende av comhem. IPTV går ju över vanliga datakablar och där kan man ha flera olika leverantörer i samma nät, kör man kabel-TV över fiber blir man låst till den leverantör som matas ut i nätet, lite som vanlig kabel-TV från comhem.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2014-11-12 klockan 17:55.

  5. #5
    Så kontentan är att det är kört att köra DB om man enbart har fiber i väggen?

    //

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    292
    Tackad
    25 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mYGeL Visa inlägg
    ja såpass. :/
    Får ej sätta Parabol.
    Men är bara fiberuttag hemma tydligen ingick en Viasat HD box som går via nätverksuttaget, koppla in idag för dom fria kanalerna bara.
    ska tydligen enl killen gå fritt att välja mellan olika leverantörerna vad jag förstod på honom även om han rekomendera viasats abbonemang.
    internetleverantör/abbonemang går det byta mellan olika leverantörer via en hemsida snabbt och enkelt.
    Om det är fritt söderut, så går det fint med en stol på balkongen!


    parabol stol.jpg

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    pcnisse, nja. Alltså IPTV är så pass nytt att det egentligen inte kommit någon form av standard ännu vad gäller själva boxarna, mjukvaran osv. Inte vad jag vet i alla fall, men det har klagats lite på detta från operatörernas håll. Det kostar ju att hålla på och sköta programvaran i boxen. Ungefär samma som att uppdatera och fixa mjukvaran i routers, accesspunkter och liknande. Och de flesta IPTV leverantörer har sina egna anpassade system, och man kör oftast med mjukvarukryptering så man slipper kort helt och hållet.

    Det ser jag iofs som en fördel att man får ett abonnemang som kan anpassas om det behövs utan att byta kort osv. Å andra sidan är man helt beroende av att man har en lina, samma sak med comhem. Om någon klipper av sladden, ingen TV. Så jag föredrar faktiskt parabol. Eller så ska man ha marksänd TV-mottagning som backupsystem om kabel-TVn, fiber, eller vad man nu har fallerar.

    Det är en minoritet som inte kan montera parabol, de flesta kan det faktiskt, värst är det för folk i lägenheter och främst höghus. Problemet i Sverige är ju att fastighetsägarna inte tänkt på detta, dom skulle utan allt för stora problem kunnat fått med det här i nybyggnationer. Så man kan ha ett uttag (eller ett större rör) upp till taket eller liknande och där kan dom som vill montera sina paraboler. Men så är det inte tyvärr, då får man hitta andra finurliga lösningar för att kunna montera parabol.

Liknande ämnen

  1. Dra fiber egen ca 500m
    Av pepparkaka i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-10, 18:12
  2. Comhem fiber
    Av rosch i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 17:13
  3. comhem fiber tv
    Av Pane i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 22:12
  4. Dreambox med Fiber
    Av mikimaus i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 14:49
  5. Elgato + fiber
    Av petercom i forum Mac OS X
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 17:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss