Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tappar wifi när Dreambox är igång

  1. #1

    Tappar wifi när Dreambox är igång

    Hej!

    Här kommer en fråga från en normalbegåvad tjej som snart kastar ut dreamboxen genom fönstret.

    Vid mätning av fast bredband med kabel via bredbandskollen får jag 20,1 ner och ca 1 upp, mätning via wifi ger 19 ner och 0,9 upp, helt ok med tanke på vad vi betalar för. Dessa värden får jag om dreamboxen är avslagen, men så fort jag sätter igång fanskapet så går det inte att surfa på telefonen, ipad, dator etc trådlöst. Via kabel in i datorn får jag samma hastighet enligt bredbandskollen. Dreamboxen är kopplad direkt i modemet från Glocalnet, har testat att sätta den i en port i routern men det blir samma resultat.

    Vad kan vara fel?!

    Tacksam för hjälp

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    testa byt kabel
    säker på att du inte har två enheter med samma ip-adress?

  3. #3
    Jag har bytt kabel, ingen skillnad. Hur ser jag om jag har samma ip-adress på två enheter? I kommandotolken? (där finns inte två enheter som heter lika)

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    kika i routern, vanligtvis http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1

  5. #5
    Nope, inte det som är problemet.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.
    Inte har du väl boxen oskyddad mot internet ? Finns det wifi i boxen ? Om det finns så stäng avvdet, ta bort antennen.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Ranch Visa inlägg
    Jag har bytt kabel, ingen skillnad. Hur ser jag om jag har samma ip-adress på två enheter? I kommandotolken? (där finns inte två enheter som heter lika)
    Du kan tanka ner Advanced Ip scanner eller Advanced Lan scanner här http://www.radmin.se/download/utilities.php när du kör det får en lista över enheter på ditt LAN.
    Ett mycket ovanligt fel, har aldrig sett det på dreambox men på HP;s tunna klienter är att lan interfacet får ett jäkla ryck och börjar skicka ut skit som kan sänka hela nätverks segmentet
    Vu + Solo2 DB800S +1 Förvirrad hund

  8. #8
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Ranch Visa inlägg
    Hej!

    Här kommer en fråga från en normalbegåvad tjej som snart kastar ut dreamboxen genom fönstret.

    Vid mätning av fast bredband med kabel via bredbandskollen får jag 20,1 ner och ca 1 upp, mätning via wifi ger 19 ner och 0,9 upp, helt ok med tanke på vad vi betalar för. Dessa värden får jag om dreamboxen är avslagen, men så fort jag sätter igång fanskapet så går det inte att surfa på telefonen, ipad, dator etc trådlöst. Via kabel in i datorn får jag samma hastighet enligt bredbandskollen. Dreamboxen är kopplad direkt i modemet från Glocalnet, har testat att sätta den i en port i routern men det blir samma resultat.

    Vad kan vara fel?!

    Tacksam för hjälp
    Kanske lite långsökt, men om du har kört boxen direkt i modemet så får den ju egen egen IP adress direkt ut mot det "öppna" Internet. Om du då inte har bytt ditt standard root-lösenord i boxen så är det inte helt osannolikt att någon har letat rätt på din box och "hackat" sig in i den med default-lösenordet och kanske använder din box för något trafikkrävande fjärrmässigt.

    Jag hade testat att flasha om boxen och bytt root-lösenord innan du ansluter den direkt mot Internet (om du nu vill ha det så).

  9. #9
    Har själv varit med om att vissa enheter kräkts ut ipv6 multicast i nätet och sänkt wifinätet. Så ett sätt är att om ipv6 är påslaget på boxen att koppla ifrån det. Har noll koll på dreamboxar men det finns säkert någon som kan tala om hur du gör.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    Prova uppdatera programvaran i routern.
    var med om att en enhet kastade ut alla enheter ur routern, uppdaterade sedan routern och allt började lira igen

Liknande ämnen

  1. WiFi DWA-131 med Dreambox?
    Av danielpeck i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 21:52
  2. Tappar ip med wifi
    Av SnaBel@ i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 20:12
  3. WIFI Bridge for Dreambox
    Av BlondinBella i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 22:27
  4. Dreambox 800 och USB WiFi sticka?
    Av sleddog i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-01, 20:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss