Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: låg signalkvalitet på Astra. bara 25 procent

  1. #1

    låg signalkvalitet på Astra. bara 25 procent

    Hej
    Jag har satt upp en parabol 55 x 68 . för astra.
    Den är riktad med både en satfinder instrument och med hjälp av appen satfinder. Inga hinder i vägen Men jag har bara signalkvaliteten 25 procent. Så på vissa kanaler pixlar det.
    Sitter ett lnb från digitaly kan det vara ett dåligt lnb. jag har ett par quad från hirschmann liggande. kan det blir bättre. Råd och tips emottages tacksamt.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Om du bor långt upp i landet kan det behövas en större parabol.
    Du kan behöva vrida LNBt i hållaren; prova både med och motsols för att se om det hjälper.
    Du har kollat så att hela parabolens lutning är den optimala (I förhållande till väggen bakom)
    Bra kablar och kontakterna sitter fast?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Om du bor långt upp i landet kan det behövas en större parabol.
    Du kan behöva vrida LNBt i hållaren; prova både med och motsols för att se om det hjälper.
    Du har kollat så att hela parabolens lutning är den optimala (I förhållande till väggen bakom)
    Bra kablar och kontakterna sitter fast?
    Bor i Halmstad så skplen ska räka mer än väl. Lutning korrekt, prövat upp och ner och i sidled tills dess att jag fått maximal signal. Ska vrida lite i morron. Har testat att köra osplittat ner men utan resultat Men eftersom signalen går via en äldre kabel så ska jag testa med en nyare koax direkt ner till mottagaren. Eftersom jag har problem även med min boxer (VHF har fallit bort) kan det ju handla om en dålig koax oxå.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    ibland kör dom tester för 4k tv då kan det dra ner signalkvalite på andra transpondrar

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av shalle Visa inlägg
    ibland kör dom tester för 4k tv då kan det dra ner signalkvalite på andra transpondrar
    Detta har varit ett bra tag. Ska testa med att vrida till hotbird. Är det samma sak där då vet jag att felet ligger i kabel eller LNB.

  6. #6
    Dubbelkollade inställningarna och parabolen azimut elevation och skew. Kopplade direkt in via sprillans ny kabel. Fick upp astra från 25 till 40 procent. Hotbird 37 procent. Samma värden blev det när jag kopplade upp via splittern och den gamla kabeln. Kan det vara så att själva parabolen eller LNB är skitvara? I Halmstad borde det räcka med 50 cn och min 55x68. LNB är av märket digitaly. Kan det hjälpa med ett annat LNB ? Förhoppningsvis innebär i alla fall förbättringarna att jag slipper pixling på de kanalerna jag vill se.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Är parabolen ny? Paraboler är mycket känsliga för deformering, har den blivit misshandlad så den tappat formen kan den vara värdelös.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Fladdrande signalkvalitet...???
    Av malmosyd i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 07:47
  2. Signalkvalitet
    Av Highbeam i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-21, 13:52
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 12:35
  4. dreambox hjälp, signalkvalitet
    Av dsn i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 10:30
  5. Dålig signalkvalitet på HD frekvenserna
    Av ikaros1981 i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 11:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss