Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: problem med mobilt bredband

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    246
    Tackad
    2 gånger

    problem med mobilt bredband

    Har både fast och mobilt bredband,1db box på varje bredband, på det fasta funkar det att kontakta med dcc från datorn, men går inte till boxen med mobilt bredband,
    är det nåt man måste göra för att få det att funka?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tjena Visa inlägg
    Har både fast och mobilt bredband,1db box på varje bredband, på det fasta funkar det att kontakta med dcc från datorn, men går inte till boxen med mobilt bredband,
    är det nåt man måste göra för att få det att funka?
    Ditt fasta bredband och ditt mobila bredband är två helt olika nätverk. Att ansluta över internet mellan två helt olika nätverk kräver en hel del kunskaper. Bl.a. måste man öppna berörda portar. Men det kanske inte räcker med det eftersom många mobiloperatörer numera NAT:ar adresser och spärrar portar. Så det du kanske trodde var ett enkelt problem kan bli hur komplicerat som helst.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    246
    Tackad
    2 gånger
    Kan man koppla sladd mellan db och dator för att kunna använda dcc..
    men om man har dator och db i samma nätverk,mobilt. Så borde det väl gå att få kontakt mellan dessa
    jag som tänkta avsluta mitt fast bredband,

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tjena Visa inlägg
    Kan man koppla sladd mellan db och dator för att kunna använda dcc..
    men om man har dator och db i samma nätverk,mobilt. Så borde det väl gå att få kontakt mellan dessa
    jag som tänkta avsluta mitt fast bredband,
    Har du dem på samma nätverk är det inget problem.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    246
    Tackad
    2 gånger
    Helt rätt..det funkar inom samma nätverk...

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, precis.

    Man bör räkna med att alla mobila nätverk (alltså mobilt bredband) gör att man sitter bakom brandvägg (NAT), man kan köpa publik IP hos vissa men det är en extra tjänst, det innebär att det inte går att öppna portar så en del typer av trafik kan inte komma fram till dom enheter som man kör internet på via mobilt bredband. Det är ju så illa numera att även fast bredband hos t.ex. bahnhof gör att man sitter bakom NAT. Vet inte exakt hur det funkar eller om det gäller alla kunderna. Men så har det blivit, brist på IP adresser kanske.

    Iofs hade det ju varit helt OK om man satte i stort sett alla kunder bakom brandvägg, så att man t.ex. är ett visst antal kunder på varje virtuella bradvägg, men då skulle man ju behöva ett system där man själv kan administrera sin egen virtuella brandvägg. Det här hade ju varit ett smidigt sätt att lösa problemet med att IP-adresserna tog slut. Kunder som sedan vill ha publik IP hade kunnat köpa till sig det som en extra tjänst. Och numera när så mycket fungerar bakom brandväggar så tror jag att en majoritet av kunderna faktiskt inte behöver publik IP längre. Då hade man kunnat skippa IPv6 som dom vill införa, nu är jag ingen expert men det ska tydligen ändå vara struligt och problem med det.

    Men varför ska jag bry mig om sådant, jag håller inte på med datorer och struntar i alla dom problem som finns. Skönt att jag slipper den skiten.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2015-07-08 klockan 08:01.

Liknande ämnen

  1. mobilt bredband
    Av tjena i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-23, 21:30
  2. Mobilt bredband
    Av dropdead i forum Vu+
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-10-06, 05:55
  3. Mobilt bredband
    Av nicolito i forum Linux
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-26, 09:26
  4. Mobilt bredband
    Av kpla i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 20:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss