Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Ny fjärrkontroll till DM600C PVR

  1. #11
    Hej och tack för alla svar.
    Jag var idag och bytte min köpta fjärr mot en ny. Pratade lite med killen i butiken som hävdade och lovade att den skall funka till alla dm600. Om inte ta med boxen och kom in så testar vi.
    Glad i hågen gick jag hem efter jobbet men inte en reaktion från boxen när jag tryckte. FU.....

    Efter en stund i båten på havet kollade jag tråden och där hade det hänt grejer. :-)
    Verkade som att rengöring av fjärr vore bra. Nu har jag testat och visst verkar den funka lite bättre men ändå inte bra. Det är nedåtknappen som känns som man måste trycka stenhårt för att få att fungera. Alla andra knappar funkar fint.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    fattar inte varför alla tjatar om hur hit och dit och progga gör som jag säger så funkar den igen
    Därför att de diskuterar de generella problemet, som är invecklat pga ett ologiskt system och motsägelsefulla uppgifter. Även om du kan ha en lösning på cccjjj:s specifika problem, är det inte applicerbart om t.ex. fjärrkontrollen saknas eller gått sönder på riktigt.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ccccjjj om du har rengjort den ordentligt på gummimattan sen med på
    kretskortet med yes och borste och lite medecinsk bensin så lär det funka bra
    låt det bara torka ordentligt

  4. #14
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    fattar inte varför alla tjatar om hur hit och dit och progga gör som jag säger så funkar den igen
    matkoh atomized Rolsten har ni aldrig plockat isär en fjärr och rengjort den
    så funkar den som ny bara lite varmvatten och yes diskmedel
    kanske lite medecinsk bensin rengör och sätt ihopp så funkar den som ny
    ni tjatar om allt annat gör si och så testa mitt inlägg så får ni se det funkar har det i minst 9 år på alla fjärrkontroller
    behöver inte köpa nytt eller progga
    Det enkla svaret är att rengöring inte är någon permanent lösning på en fjärrkontroll som har börjat krångla.
    Alufolie och superlim är en annan billig metod, men det håller inte heller för evigt.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    Rolsen superlim på fjärrkontroll när man ska
    bara rengöra
    förklara hur du får superlim på kretskort att funka ????

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Den ledande ytan på gummitoppen kan vara bortsliten, då fungerar det att limma på lite aluminiumfolie istället.

  7. #17
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Just så. Därför bör man vara försiktig med knapparna när dessa ska rengöras.
    En bortsliten ledande yta kommer inte tillbaka. Det finns visserligen konduktiv färg, men inte alla har det liggandes hemma.
    Dessutom ska man inte använda vanligt vatten på kretskortet.
    Alufolie och superlim har de flesta. Problemet är att limmet blir hårt, gummiknapparna är mjuka och folien trillar bort efter ett tag.

    Själv har jag slitit ut två stora Dream silverfjärrar. Öppnat och rengjort bägge säkert 10 gånger, och limmat på folie minst 5 gånger.
    Nu har jag pensionerat boxen så det blir ingen fjärr nr3.
    Senast redigerad av Rolsten den 2015-09-25 klockan 19:45.

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Har man en android telefon samsung galaxy S5 (en sådan med IR-diod), så kan man ladda ner appen SMART REMOTE (i min fanns det redan i Operativsystemet).
    Man väljer vilken TV man har, vilken box (dreambox), vilket kanalleverantör och så har man EPG för alla kanalerna, efter kategori o klockslag, samt fjärr för både TV och dreambox. Man kan ha olika setup:er för olika rum, t.ex. vardagsrum, gillestuga, toalett (ja, vad vet jag, vissa kanske har tv där med!).
    Fjärren har snabbknappar för ljud o bild, samt en mer ingående för dreamboxen med nästan alla knapparna. Tillräckligt för att zappa på kanalerna och slippa leta efter alla fjärrkontrollerna i huset. Igår fick jag igång en gammal Nokia 220S med samma APP, som saknade fjärrkontroll, men detta räckte för att gå i menyn o kanalsöka.
    Det kanske kan hjälpa dig som saknar en fjärrkontroll också. Det är också ett alternativ numera! Rätt telefon med IR-utgång !

    /Viairdeto

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Den här ersättningskontrollen ser ut att vara av rätt modell:

    http://www.ebay.co.uk/itm/251460524150

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Jag har 2 st som jag rengjorde för 2 år sen, fungerar än idag, använde inte yes utan någon sorts rengörings spray.

Liknande ämnen

  1. Dm600c pvr skriva/läsa till mappar
    Av defcom i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 05:14
  2. Dm600c och ComHem från ax till limpa
    Av OlaUllsten i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 09:00
  3. Image till DM600c för comhem
    Av zyx_11 i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 23:10
  4. Internet till DM600c / Text tv
    Av TheInsane i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 06:52
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 00:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss