Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Dra kabel för Viasat i nytt hus

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Citat Ursprungligen postat av realcybert Visa inlägg
    Tack alla. Jag drar dubbla koax till varje TV då.
    @mickeez: det är draget 2xCAT6 från datorkåpet till alla fem rum :-)
    Om det är vanliga sovrum så räcker det med en koax till varje om du inte ska ha inspelningsbara boxar överallt förutom t.ex vardagsrummet där jag rekommenderar 3 st coax.

    Nån förslog att köra satCR, gör inte det, de flesta boxar har inte stöd för detta och det är ett kaskadkopplat system, det är bättre att bygga ett stjärnnät istället.
    satCR kan vara bra i ett befintligt hus där man inte har möjlighet att dra kablar i väggarna men fortfarande så stöder de flesta av boxarna vi använder inte det så bra...

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Just det, kanske ska påpeka kort.

    Det viktigaste är egentligen inte att man drar in någon datakabel, koaxkabel eller liknande. Utan att man får RÄTT antal VP-RÖR dragna och installerade, med dosor. Precis som när man ska installera vanliga uttag för EL. Fördelaktigt som någon skrev om man placerar grejer vid elcentralen, smidigast så. Så rätt antal VP-RÖR som är böjda på rätt sätt, inte knäckta och fuskinstallerade. Sedan kan du i efterhand antingen själv dra in kablar eller installera dom kablar du vill ha, resten som du inte använder kan du låta vara, man monterar bara på ett locka som täcker uttaget i rummen. Då har man allt som behövs, färdiginstallerat den dagen man behöver dra ut kablar eller vad man nu ska göra, enkelt och smidigt.

    Finns bilder, guider, videos på nätet också så ser man lite mer överskådligt hur folk gjort, vilka tips som finns och hur man bör göra. Även om någon annan utför själva jobbet och installationen.

    https://www.google.se/search?q=satel...e+installation
    Senast redigerad av DennisOlof den 2015-10-20 klockan 18:04.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Som TS skrev så låter han elektrikern dra allt och det kostar svinmycket att ösa ner en massa tomrör överallt, idag använder man fördragen slang i största möjliga mån det går snabb och är smidigt o bra, försök att peta in 2 st cat 6 kablar + en coax i samma 16mm slang som det finns fördragen så får du se hur bra det går, dessutom så får du en coax + 2 x cat 6 i samma uttag. stilrent....

    Och de tblir mycket billigare i arbetstid med elektrikern.

  4. #14
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mickeez Visa inlägg
    ..Och de tblir mycket billigare i arbetstid med elektrikern.
    Under förutsättning att man själv inte drar i kabel i de tomrör som elektrikern har dragit. Alla som inte har tummen mitt i handen klarar detta.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    så hur blev slutresultatet?

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    mickeez, eh, det är ganska knepigt att få in en koax, plus två TP-kablar i 16mm rör, och är det dessutom flexslang så är ju frågan om det går, det blir ju riktigt trångt att få igenom kablarna. Dessutom ska man inte dra dessa typer av kablar på sådant sätt att det finns risk för att dom hamnar i kläm eller skadas. Elkablar tål mer stryk och där är det inte lika känsligt som med kablar för kommunikation. Notera att koaxen ska vara 1.0 eller 1.1, ingen fjuttig 0.5 kabel, det duger inte för satellit och att en koax inte kan böjas extremt mycket, då kan mittledaren knäckas.

    Och som rolrn säger, kostar det lite för mycket, då kan man faktiskt dra rören själv, man kan ju fråga "jobbarna" som arbetar på huset och hjälpa till med just den lilla biten som ska vara till datanätet och parabolen. Dom flesta kommer inte bry sig om det utan tycker nog bara det är bra om man fixa den biten själv. Poängen är just att dra rören (inte flexslang) när man har möjligheten, det går ju inte i efterhand. Och om man väl bygger nytt eller håller på med sådan vore det olyckligt om man inte kan få till det. Dra datakabel, koaxialkabel utvändigt går, men det blir inte snyggt.

    Dessutom att drar VP-rör, skruva fast dom och montera, det borde faktiskt nästan alla kunna klara med lite instruktioner och hjälp. Kan man inte använda en skruvmejsel, tja, då är man nog rätt körd från början, då är det ju liksom inte ens någon ide att ens hålla på. Jag känner till folk som jag faktiskt hjälper ibland med att byta lysrör och sådant, jag har försökt förklara och visa hur man gör, men dom klarar det inte ändå. Lite skrämmande faktiskt men det finns folk som inte klarar som mest enkla sakerna. Iofs kan dom vara grymt bra på annat även om dom är fruktansvärt otekniska.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2015-10-21 klockan 17:32.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Så då menar du att det är högre radiekrav på coax än cat6,
    vad är då rekomenderad bendradius på din kabel och vad heter den kabeln ???

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    wall of text

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    nyburgare, det vet jag inget om annat än att CAT6 är något tjockare kabel och förmodligen lite styvare är cat5e, då lite svårare att böja. Man kan böja en datakabel mer, den tål lite mer stryk och så utan att ta skada, en coax är känsligare då man kan knäcka mittledaren om man har otur. Men så läge man har t.ex. VP-rör med rätt böjar osv, och ingen 90graders tvär böj så ska det inte vara några problem.

    Flexslag ska man undvika om man har för avsikt att dra in fler kablar i efterhand eller ha en installation där man "lätt" kan ändra, det går att använda ändå, men då måste man se till att man fäster fast flexslangen ganska mycket så att den inte drar iväg eller bågnar (snokar sig) för det är då kablar lätt fastnar.

    Nu blev det inte "wall of text".


  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    mickeez, eh, det är ganska knepigt att få in en koax, plus två TP-kablar i 16mm rör, och är det dessutom flexslang så är ju frågan om det går, det blir ju riktigt trångt att få igenom kablarna. Dessutom ska man inte dra dessa typer av kablar på sådant sätt att det finns risk för att dom hamnar i kläm eller skadas. Elkablar tål mer stryk och där är det inte lika känsligt som med kablar för kommunikation. Notera att koaxen ska vara 1.0 eller 1.1, ingen fjuttig 0.5 kabel, det duger inte för satellit och att en koax inte kan böjas extremt mycket, då kan mittledaren knäckas.

    Och som rolrn säger, kostar det lite för mycket, då kan man faktiskt dra rören själv, man kan ju fråga "jobbarna" som arbetar på huset och hjälpa till med just den lilla biten som ska vara till datanätet och parabolen. Dom flesta kommer inte bry sig om det utan tycker nog bara det är bra om man fixa den biten själv. Poängen är just att dra rören (inte flexslang) när man har möjligheten, det går ju inte i efterhand. Och om man väl bygger nytt eller håller på med sådan vore det olyckligt om man inte kan få till det. Dra datakabel, koaxialkabel utvändigt går, men det blir inte snyggt.

    Dessutom att drar VP-rör, skruva fast dom och montera, det borde faktiskt nästan alla kunna klara med lite instruktioner och hjälp. Kan man inte använda en skruvmejsel, tja, då är man nog rätt körd från början, då är det ju liksom inte ens någon ide att ens hålla på. Jag känner till folk som jag faktiskt hjälper ibland med att byta lysrör och sådant, jag har försökt förklara och visa hur man gör, men dom klarar det inte ändå. Lite skrämmande faktiskt men det finns folk som inte klarar som mest enkla sakerna. Iofs kan dom vara grymt bra på annat även om dom är fruktansvärt otekniska.
    Jag skrev såhär, Ifrån media centralskåpet ber du elektrikern dra slang med fördragen kabel i, 1 st koax + 2 cat 6 nätverk till varje rum. Det är som det står. Fördragen kabel i 16 rör. Det är bra kvalitet på det kända fabrikaten och jag jobbar proffesionellt med kablar och rördragning så detta är min åsikt att man trasslar inte på det sättet som bla dennisolof tycker men som sagt smaken e som baken

  10. #20
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Anledningen till att man inte bör ha skarpa böjar på en koaxkabel är att man då skadar dielektrikum, inte att mittledaren går av, så då ändras kapacitansen i ledaren.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Viasat i kabel
    Av snugge i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-28, 09:22
  2. viasat i kabel o boxer
    Av Britt i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-24, 15:40
  3. viasat i kabel tv
    Av snugge i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-01-28, 11:53
  4. viasat i kabel
    Av snugge i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-21, 22:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss