Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Fallen parabol

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    kabeln klarar rätt mycket men kolla kontakten så att inneledaren ok och att det inte är kortis

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    marotos, tja kabeln kan skadas men tål en del, däremot kan jag tänka mig om parabolen dinglat med kabeln ansluten att själva kontakten osv kan skadats, det är nog värt att montera på en ny kontakt, twiston funkar bra om man saknar andra verktyg. Kabeln kan ju också vara knäckt men det ska ganska mycket till för att det ska hända.

    Själva kontakten man monterar på behöver inte vara svår att få på, bara det är rätt gjort och kontakten sitter tillräckligt bra på kabeln det duger, den utsätts ju inte för belastning som dragning och annat. Jo just det, själva LNBn kan ju också ha skadats om den åkt i backen, tål en del men kan säkert hända. Men hade inte du köpt nya prylar ?

  3. #13
    Jo jag har köpt helt nya prylar, allt är nytt förutom själva dreamboxen, har även köpt ny mottagare i själva dreamboxen, den Rev M köpte jag. Men nu när jag håller på och försöker rikta in parabolen upp och ner så ger clasohlssonmätaren inget utslag alls.. De är lite träd och så, men dom är typ 50 meter till dom, och de har ju funkat tidigare.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

  4. #14
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    http://www.dishpointer.com/ är bra. Mata in din adress och vilken satellit du är intresserad av så får du riktning och andra uppgifter som du kan ställa in parabolen efter.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #15
    Har vridit upp och ner, sidleds och hela s**ten nu känns det som, de händer ingenting på snr eller ber. När jag använder en sån här simpel beep mätare så avger den inte heller nåt ljud när jag rör parabolen.
    Kan strömadaptern till dreamboxen va halvt paj? Men de låter ju dumt eftersom dreamboxen går igång och funkar som den ska, förutom mottagningen av satelliter dårå.

    Va finns det mer man kan göra?

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    testat ett annat lnb kanske
    sat beepern ska vara kopplad mellan boxen och lnb

  7. #17
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2014
    Inlägg
    28
    Tackad
    1 gånger
    https://www.canaldigital.se/Global/i...al-digital.jpg

    kolla så du har rätt höjdvinkel på parabolen sen när du har det kan du börja leta i sidled
    sen finns det fina satfinder till telefoner som funkar med dreambox tex enigma signal meter

    https://play.google.com/store/apps/d...nalmeter&hl=sv

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    marotos, gör såhär.

    Titta om det finns andra paraboler i närheten då vet du ungefär vilket håll du ska rikta parabolen, om din satbeeper har batteri så ska det funka, en del kräver matning av ström från box, inte säkert din dreambox skickar ut det till LNB, fast det borde den göra. När du riktar in, börja med att hitta rätt lodrätt (dvs att du hittar när det piper lite), nu justerar du så att du får maximalt pipande (lodrätt), sedan låser du fast parabolen så att man inte kan ändra detta, nu kan du börja vrida parabolen åt vänster och höger, ligger du rätt till så hör man pipande ljud och vrider man parabolen långsamt så försvinner pipandet, för att åter komma tillbaka, upp och ner, det indikerar att du hittar olika satelliter. Sedan behöver du såklart kolla på TVn (med boxen) vilken satellit du har fått in.

    Så provar man åt samma håll (vänster eller högre) och kollar vilka satelliter man får in, sedan kan man se åt vilket håll man är på väg genom att titta på listorna över satelliter och vad dom heter, samt var dom ligger i förhållande till varandra, då vet man om man behöver vrida åt vänster eller höger, och så hittar man satelliten efter ett tag. Tar bara lite längre tid med en "beeper" som inte indikerar vilken satellit det är, men att ställa in CD eller Viasat är inte några konstigheter egentligen. Glöm inte att det är mycket "små" justeringar du ska göra eftersom satelliten ligger långt bort så blir minste lilla justering ganska stor.

    Det kan räcka med att man vrider parabolen några grader åt vänster eller höger så har man hittat en ny satellit, så pass små justeringar är det vi pratar om, det är verkligen frågan om att "trimma" in parabolen när man tidigare med grov inställning hittat rätt, små justeringar gör mycket med signalen.

  9. #19
    Nu funkar boxen!

    Det som var problemet var att jag hade skruvat dit kontakten på de yttersta skyddet(plasten) och inte böjt över foliet så de låg mellan själva kabeln och kontakten. De hade jag faktiskt inte en aning om att de spelade roll!
    Så de kan ni som har liknande problem tänka på.

    Tack för hjälpen alla, ni bidrag till att lösa vårat problem!

    Ha de gött

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    marotos, det var ju bra då var det bara kontakterna som var knas, det är viktigt att man har med sig manteln (strumpan) över till kontakten samt att det inte är kortslutning mellan mittledaren och själva manteln. Det kan hända om man inte är så noga och då funkar inte saker som det ska.

    Bra att det löste sig, antar du har riktigt stabil och fin signal nu.

Liknande ämnen

  1. Parabol!
    Av tjohoo i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 22:11
  2. Parabol
    Av cardiel i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:08
  3. parabol
    Av bustabusta i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:55
  4. self sat parabol
    Av jonzeboy i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 20:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss