Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Fallen parabol

  1. #1

    Fallen parabol

    Hej!

    Under tidig sommar i år så föll farsans parabol ner, och med de alla kanaler.

    Vi har köpt ny parabol, switch, kablar osv osv. Detta paket köpte vi: http://www.satpro.se/default.asp?id=...=145&ucat_nr=0

    Före parabolen föll så va snr på runt 20-30, vilket gav okej bild med inte störningsfritt på alla kanaler.

    Men nu vill ingenting funka, vi får ingenting på snr eller ber, bara runt 70 på agc, oavsett vad vi gör så vill ingenting funka!
    Vi har testat att koppla in en sån här: http://www.clasohlson.com/se/Satelli...B6kare/38-4554
    men den ger inget utslag och den får ingen ström från boxen.

    Boxen vi har är en DM800, med en inte allt för uppdaterat mjukvara.

    Vad ska jag göra, jag tycker jag har försökt med allt och vi har köpt och köpt och köpt utan nå resultat.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    kolla att parabolen är rätt inställd vinkel osv kan du kolla här http://www.satlex.eu/sv/azel_calc.html

  3. #3
    Min tanke har varit att oavsett om parabolen är inställd korrekt eller ej, så kommer den känna av andra satelliter och ge lite utslag på snr, men tänker jag fel? Är det prio att parabolen är korrekt inställd, sen får man ställa in efter de?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    måste ju stämma med lutning osv annars får du ingen signal du vet 1cm fel här blir flera km
    vid satteliten
    den ligger 360 mil upp så tänk hur mycket 0,5 cm blir då

  5. #5
    Aah de vet jag. Så prio är ställa in parabolen korrekt? Jag har tänkt att de kan ha varit nåt fel med sladden mellan switchen och dreamboxen, eller nåt fel med dreamboxen eftersom det inte händer nånting när man vrider på parabolen, för jag tänkte om den ger lite snr oavsett satellit.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    måste ha rätt vinkel osv annars hittar du inget
    sen kan du börja söka rätt sat på db
    som sagt rätt inställd innan du börjar söka sattelit
    därför fick du länken

  7. #7
    Okej okej! Då får jag börja med att ställa in parabolen, sen hoppas det blir nån mottagning! Är de 1.0W och 5E som är Canal digital och Viasat?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    stämmer bra det

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Kolla hur grannarnas paraboler sitter; hur de är riktade uppåt, nedåt, öster/västerut.
    När ni får in NÅGONTING på satellithittaren (ClaesOhlssonsaken), försök att ställa in parabolen så att den signalen blir så stark som möjligt. [Bry er inte om Dreamboxen alls ännu, utan den skall endast ge ström till systemet]
    När det är gjort är vinkeln uppåt/nedåtganska rätt.

    Nu kan du gå till dreamboxen och välja1V eller 5Ö i satellitsökningsmenyn och försiktigt vrida parabolen åt öster/väster tills du hittar satelliten. Du märker när du hittar rätt genom att signalstyrkan stiger mycket.

    Satellitfinnaren känner bara av om det finns en signal eller inte, så det kan vara vilken satellit som helst. De hänger ute i rymden på nästan samma avstånd från jorden allihop och då spelar det ingen roll vilken satellit du grovinställer efter. När du har hittat rätt satellit gör du fininställning.

    Tänk på att det måste vara fri sikt till satelliten.

  10. #10
    Okej, ska testa de Scwede!

    Hur känslig är kabeln, jag tänker på när den gamla parabolen föll, om de blev kan bli kabelbrott osv?

Liknande ämnen

  1. Parabol!
    Av tjohoo i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 22:11
  2. Parabol
    Av cardiel i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:08
  3. parabol
    Av bustabusta i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:55
  4. self sat parabol
    Av jonzeboy i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 20:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss