Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dreambox switch problem

  1. #1

    Dreambox switch problem

    Jag har en DM 800 HD, och har problem med switchen. På port 1 funkar Thor, men när jag kopplar Sirius på port 2 får jag ingen signal alls. Kopplar jag däremot Sirius på första porten är signalen väldigt stark.
    Men båda satelliterna funkar inte samtidigt. Har testat med 2 olika switch med samma resultat. Jag har också bytt kabel och testat med andra lnb.
    Tacksam för svar

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Vad är det för fabrikat på DiseqC-switcharna du har testat med?
    Det är ganska vanligt med DiseqC-problem i samband med Dreambox och andra Linux-boxar. Säkrast är att köpa kvalitetsfabrikat på switchar som Spaun (bäst) EMP Centauri (bra). Eller också höra med någon bekant som har en switch som funkar bra med Dreambox vad han använder. Tänk dock på att t.ex. Biltema byter modeller på sina switchar ibland så för några år sedan funkade Biltema-switchar bra med Dreambox, men de Biltema-switchar som säljs nu funkar inte lika bra tyvärr.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    gamla nokia switchar funkar fortfarande
    sen beroende på vilka från biltema du köper

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Vad är det för fabrikat på DiseqC-switcharna du har testat med?
    Det är ganska vanligt med DiseqC-problem i samband med Dreambox och andra Linux-boxar. Säkrast är att köpa kvalitetsfabrikat på switchar som Spaun (bäst) EMP Centauri (bra). Eller också höra med någon bekant som har en switch som funkar bra med Dreambox vad han använder. Tänk dock på att t.ex. Biltema byter modeller på sina switchar ibland så för några år sedan funkade Biltema-switchar bra med Dreambox, men de Biltema-switchar som säljs nu funkar inte lika bra tyvärr.
    En av switcharna är från Biltema. Jag har den inkopplat nu och bara port 1 funkar. Och den här: http://satvision.se/hyro-10-vag-diseqc-switch-1-1.html
    På den andra hade jag flera lnb inkopplade, och jag hade problem att när jag tex gick från en kanal på Thor till en annan på Astra, blev signalen 0%. Men den kom alltid tillbaka när man gick tillbaka till SVT eller annan kanal på Thor.
    Det var väldigt irriterande, men det gick iallafall att se, tills för en vecka sen. Nu funkar inte det heller.

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Att bara port 1 funkar brukar just bero på att switchen inte klarar att slå om p.g.a. oren signal från Dreambox:en. Det är därför det lönar sig att köpa kvalitetsfabrikat på switchar som Spaun eftersom de har bättre filter mot störningar på 22kHz signalen.

    Man lurar sig ofta och tycker det är dyrt att betala 400-500 för en switch medan man gladeligen lägger 3000-4000 eller mer för en mottagare. Köper du en kvalitetsswitch kommer den utan vidare att överleva 3-4 mottagare. Jag har switchar från 90-talet som fortfarande går klockrent här hemma.

    Till saken hör också att power supply på Dreamboxar ofta börjar ge upp efter något år och då blir det ännu mer störningar på DiseqC-signalen. Det skulle kunna vara orsaken till att det har fungerat tidigare men inte nu längre om Dreamboxen är något år gammal. Kan ev. hjälpa att byta power supply på Dreamboxen också.
    Senast redigerad av atomized den 2015-11-12 klockan 17:54.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Tackar för svaren. Beställer en Spaun imorgon och hoppas att det blir bra.

Liknande ämnen

  1. Dreambox problem med switch
    Av FcBarcelona i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-01-29, 20:36
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-10-21, 21:36
  3. Funkar denna switch 100% med dreambox?
    Av Ibrahim i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 08:32
  4. switch problem
    Av tomtom i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 20:34
  5. problem med switch??
    Av ymmi i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 17:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss