Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Sky uk på 28,2, hur stor parabol krävs?

  1. #11

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    De finns lite här och där. Ett par gånger har det dykt upp stora paraboler på blocket.se. 2,4 m ÄR stort. Med så stora paraboler kan det vara värt att titta runt på europeiska sidor och undersöka transportkostnader mot priset för parabolen. Det finns också paraboler uppbyggda av "tårtbitar" som ihopbyggd blir en cirkel. De är enklare att transportera, men funktionen blir lite sämre då det blir fogar vid segmenten.

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Den där 2.4m hos satpro är inte så dyr, bara 7000kr vilket är ett bra pris. Däremot så ska tydligen parabolen inte vara så bra, alltså för sin storlek, men priset är bra för vad man får, så kan man använda sig av den, plus kanske matarhorn, bra LNB då kommer man billigt undan för att få riktigt bra mottagning. Grejen är att förut, på Astra2D, så hade i stort sett dom flesta runt om i Europa mottagning med 1.8m till 2.4m till och med så långt över som Finland och Polen. Visst det var ju lite knepigt, och det var geografiska skillnader pga sidelobe osv, så vissa områden hade inget där andra hade helt OK signal på stor parabol, men nu när dom dumpat Astra2D satelliten så har det blivit riktigt uselt.

    I praktiken får man nog räkna med runt 3.5m parabol där man tidigare klarade sig på runt 2.0m parabol. Och då blir det plötsligt ännu mer opraktiskt och GRYMT dyrt att få tag på så stora paraboler. En gång i tiden med det analoga så fanns det ju många stora paraboler, idag är det utbudet nästan obefintligt. Det positiva är att det finns dom som driver olagliga IPTV system som finns i mottagningsområdet för 28.8 och då man man mot betalning titta på freesat utbudet, precis som vanligt, för många är det ju enda alternativet som finns kvar om man bor i lägenhet eller olägligt till och inte kan eller vill montera upp en jättestor parabol.

    Jag ska nog trots allt (om jag får möjlighet) prova min 1.8m parabol, för jag måste ändå svetsa ihop en fot (ställning) till den för att kunna sälja den på blocket framöver, men jag har inga större förhoppningar om att det kommer ge mig bild, även om det är en solid aluminium parabol, det är nog helt enkelt inte tillräckligt stor.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2016-01-08 klockan 19:31.

Liknande ämnen

  1. STOR Parabol och Astra 2D
    Av c-larsson i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 09:22
  2. Vart hittar jag billig stor parabol.
    Av PrOsOn i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 09:28
  3. Hur stor parabol för Sirius och Thor I Schweiz?
    Av mdredfox8 i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-04, 14:35
  4. Hur stor parabol behöver jag?
    Av mdredfox8 i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-06-03, 14:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss