Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Sky uk på 28,2, hur stor parabol krävs?

  1. #1

    Sky uk på 28,2, hur stor parabol krävs?

    Jag tänkte köra ett abonnemang på Sky UK som ligger på 28,2 men att få in alla kanaler är omöjligt med en parabol på 90 cm.
    Funderar på en 180 cm skål, är det någon som vet om det är tillräckligt för att få in tex BBC och ITV?
    Bor ovanför Göteborg

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    sök på kingofsat eller lyngsat på beam så får du se men tror att du behöver en stor skål
    tror det finns inlägg här om det om jag inte minns fel

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ja, det borde funka utmärkt med 180, även den sämre fortec varianten som man har stående på marken går bra. Just malmö, göteborg, oslo där är det ganska bra mottagning. Tidigare på Astra2D klarade man sig nästan med en vanliga standardparabol, men inte numera. Man behöver en större men det är inte omöjligt i alla fall.

    Sedan kostar ju en 180cm inte så mycket, fördelen med en primär fokuserad variant är att man även kan använda matarhorn, och sedan till det en bra LNB, då lär du utan problem kunna klara sig med mottagning 24/7

    http://www.astra2forum.com/

    Där kan du titta efter lite mer info, minns inte så noga, men har för mig någon i växjö eller om det var motala, tar emot på en 180cm och det går bra, även om det är som sämst mottagning på kvällen. Tyvärr så är det inte säkert 180cm funkar bra i Stockholms området. Tittar själv på alternativet IPTV för att ta emot freesat utbudet. Slipper jag problem med mottagning eller strulet att VPN inte funkar med bbc iplayer eller andra play tjänster.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Han där i Växjö; det är väl jag det....

    I Växjö tar jag emot ASTRA2 med en 1.3 m parabol. I Lund behövde jag en 1,6 m parabol. Jag har problem att ta emot itv HD med en sådan liten parabol, men det finns stv och utveckla hd med så oftast löser det sig; annars är SD helt ok.

    1,8 i Göteborg räcker och blir över. Har du plats så sätt upp den. du borde kunna sidmata den och ta emot Arabsat 26 ö med!
    Senast redigerad av Schwede30 den 2016-01-07 klockan 23:22.

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlägg
    25
    Tackad
    1 gånger
    I Dalarna hade jag bild på BBC med en parabol på 1m

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, mmm, det låter som det stämmer. Det som hände när Astra2D försvann så blev det åt andra hållet, extremt svårt med mottagning i Stockholm, där man tidigare hade det extra lätt att ta emot signalen. Det är ungefär som att en cirkel med radien (ut från stockholm som origo), sträcker sig ut till typ västerås, mottala och typ gävle. Befinner man sig innanför denna zon så krävs det en hel del numera för att ta emot.

    Jag minns satwall som fixade mottagning utan problem på sin 1.8meters i östersund (tror det var där han fanns) på Astra2D, och ingen feedhorn eller speciell LNB, funkade prima. Sedan när den satelliten försvann, då kunde han inte ta emot något på den parabolen längre. Det kanske funkar om han fixar bättre LNB och feedhorn, men han sa att det gick utmärkt på 3.7m parabolen när han testade sist. Trist att det blivit så svårt, för dom flesta är det ju inte möjligt att montera upp en så stor parabol, för inte tala om att få tag på en och vad det kostar.

    Alucard, kör på, det ska funka bra.

    Tror det blir IPTV för att ta emot freesat utbudet för min del, blir nog aldrig av att få upp min parabol, rätt säker på att det inte ens kommer att fungera ändå.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det är en lob som gör att det går att ta emot kanalerna med mindre storlek på parabolerna än vad som annars borde vara nödvändigt. Loben ligger över Danmark och Sverige i höjd med England. Ytterligare ett skäl att inte flytta till Stockholm ;-);-);-)

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    292
    Tackad
    25 gånger
    Har komenterat detta tidigare, vad beträffar min 2,4 meters till 28,2 har nästan alltid full täckning! 70 snr BBC one HD mm (varierar några enheter på dygnet), vid riktigt kasst väder kan den gå ner till 58 snr!! Men ändå bra bild!! Och den står norr om Borås.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lus Visa inlägg
    Har komenterat detta tidigare, vad beträffar min 2,4 meters till 28,2 har nästan alltid full täckning! 70 snr BBC one HD mm (varierar några enheter på dygnet), vid riktigt kasst väder kan den gå ner till 58 snr!! Men ändå bra bild!! Och den står norr om Borås.
    Var skaffar man en 2,4 meters disk?

Liknande ämnen

  1. STOR Parabol och Astra 2D
    Av c-larsson i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 09:22
  2. Vart hittar jag billig stor parabol.
    Av PrOsOn i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 09:28
  3. Hur stor parabol för Sirius och Thor I Schweiz?
    Av mdredfox8 i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-04, 14:35
  4. Hur stor parabol behöver jag?
    Av mdredfox8 i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-06-03, 14:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss