Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Dreambox och AC3-nermixning

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    26
    Tackad
    5 gånger

    Dreambox och AC3-nermixning

    Är det fler än jag som upplever problem på kanaler med AC3-ljud och som kör AC3-nermixning?

    T.ex. så skorrar ljudet enormt på TV4 när jag kör AC3-nermixning via HDMI (Min TV stödjer inte AC3), kör jag dock ut ljudet via optisk till min receiver utan AC3 nedmixning så fungerar ljudet bra. Har för mix det fungerar när man enbart kör vänster kanal på ljudet, men om man kör båda kanalerna så skorrar ljudet rätt

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Min sovrums-TV stöder inte AC3. Nedmixningen på TV4 fungerar inte, jag blev så irriterad att jag kör "vanliga" TV4 som har "vanligt" ljud och inte HD kanalen.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    Går att köra vänster kanal istället för stereo så slipper man oljudet. Men det kanske inte är så kul.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Min VU+ Duo2 klarar nedmixningen utan problem.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    Tror bara det är dm800se som har problemet.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    230
    Tackad
    4 gånger
    V2 med

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Inlägg
    35
    Tackad
    1 gånger
    Om jag förstår det hela rätt så går det att fixa detta i openpli om man kompilerar en egen image? Ingen som har kunskapen och kan bjuda på en färdigkompilerad version där detta ganska stora problem är fixat.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    Har samma problem med min DM7020HD också, min vu+Solo2/Duo2 rullar på som tåget... Fick problemet förklarat för mig för länge sedan men tror det var på openpli forumet ifall någon orkar söka.

  9. #9
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    26
    Tackad
    5 gånger
    Har gjort lite eftersökningar, och hittade följande från 2010 på DMMs forum:

    dear aca84, tode was right relating to the fact that the dreambox cpu is too slow too decode ac3+ with the open source e-ac3 decoder. also, the hardware decoding does require a piece of firmware "microcode" that's supplied by the silicon manufacturer Broadcom. as soon as dolby finally issues the ac3+ license to dream multimedia, broadcom will supply us with that microcode so that dreamboxes can play those streams.
    Vet inte om det kan ha något med det hela o göra, får testa med annan image och se om det funkar bättre.

  10. #10
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Finns redan tråd på ComHit om detta:
    http://comhit.net/showthread.php/35081

    Trådar på OpenPLi:s forum:
    http://forums.openpli.org/topic/3505...n-hd-channels/
    http://forums.openpli.org/topic/30392-dd/

    Tydligen bör det fungera med både SatDreamGr (ska vara precis som OpenPLi) och openATV om man inte vill patcha själv.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-01-14, 11:46
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-10-21, 21:36
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 11:12
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 11:49
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss