Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ingen mottagning på Canal Digitals HD kanaler!?

  1. #1

    Ingen mottagning på Canal Digitals HD kanaler!?

    Har som rubriken säger tappat mottagningen på alla CDs HD-kanaler. Övriga CD kanaler funkar utmärkt. Och på flickans DM i hennes rum funkar det utmärkt!? Men inte i vardagsrummet. Har bytt switch provat att byta uttag på LNB på parabolen utan skillnad. Det började med att det blev lite sämre mottagning först med en massa störningar till att nu visa noll i signal. Någon som har någon ide vad det kan bero på?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    Inget tips direkt men ta din box in till "flickans" rum och testa som steg nr.1

  3. #3
    Testa flickans DM i vrd rummet. Boxen som inte tar in HD kanaler är det en DM? Kanske fel på turnern i boxen.

  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Har du kollat kontakten i vardera ände?
    Om ledare ärgat eller något på någon av ändarna?
    Kolla att F-Kontakterna sitter som de ska eller så de inte rostat sönder ext?

    CD har gjort en hel del transponder förändringar sitta tiden, borde dock inte orsakat störningar men kan vara en anledning till att kanalerna försvunnit.
    Så rekommenderar dig att uppdatera satellites.xml listan.

    Som von_skunck & mogge säger så är det värt att prova boxen till dotterns rum, kan ju även vara tunern i boxen som int är helt kry?!
    Senast redigerad av Minime den 2016-09-25 klockan 16:14.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #5
    Ska testa med att byta Box mellan rummen men har ju testat att byta kablar uppe vid LNBna tidigare utan resultat. Tunerfel verkar för mig långsökt då övriga (SD) kanaler funkar.

  6. #6
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Du säger att du testat byta kablar uppe vid LNB, men du har inte kollat kontakterna som går från diseqc switcharna in i huset och ner till rummen?
    Gissar att du kör två separata diseqc switchar då du gissningsvis har två twin LNB?
    Får bilden av att du har två twin LNB för Viasat och CanalDigital, kopplad till två diseqc switchar och så två kablar som går in i vardera rum, då du har två boxar. Eller hur ser din "Setup" ut?
    Blir lite fundersam då du pratar om att du bytt switch. Eller är det en Nätverks switch du pratar om?
    Senast redigerad av Minime den 2016-09-25 klockan 17:16.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  7. #7
    Helt rätt gissat Minime. Bytt switch på den som går till vardagsrummet inga fel på kabelanslutningarna vare sig vid switchen,vid LNBna ej heller vid boxen. Ingen skillnad heller med att flytta boxen till flickan rum (fast det trodde jag ju inte heller då jag redan bytt kablar uppe vid huvudena). ;-).
    Kan det vara tunern då som "tappat" lite för som sagt jag ser SD-kanalerna men inte HD. Boxen en "gammal" dm800HD med "gammal men fungerande) image. Pli Jade,NewCs och MgCamd 1.30d tweekad till 1.35 (If it works don´t fix it) :-).

  8. #8
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Skulle kunna vara tunern i dm800 boxen i så fall, kanske värt att kolla om den sitter på plats, eller genom att ta ut den och stoppa tillbaka den igen.
    Men kör du en så gammal image i 800an så skulle jag rekommendera att köra in OpenPLi 4.0
    Är det en Clon eller orginal box?
    Är det en clon så är det bara att att köra in OpenPLi från www.dreamoem.com
    Är det en orginal box så kör du in samma image från dreamoem och sedan kör du in orginal bootloadern från http://dreamboxupdate.com/.
    Vet inte om detta löser ditt problem, men värt att prova.
    Kan ju till lägga att NewCS är obeslite, så skulle även här rekommendera att köra OSCam istället.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  9. #9
    Jag har samma problem på 3 av mina 800r som lagt av efter hand. Det har börjat med att hd-kanalerna laggar, kan ta 10-20 sekunder att få bild. Signal 0db en lång stund. Till slut har HD-kanalerna helt dött och vid kanalsökning hittas inte hd-kanalerna längre. Att byta ut boxen har alltid löst felet så problemet ligger i boxarna. Att byta image, nätdelar, kablar eller switch har inte hjälp. Dom är permanet kassa.

  10. #10
    Japp, bytt Box och kör den gamla som server enbart. (Slipper rodda om och lära mig OSCam ��). Så det var nog som sagt tunern som var boven i dramat.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-02-22, 20:35
  2. Ingen mottagning längre?
    Av hedberg i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 09:53
  3. Canal digitals HD box ?
    Av Lacariuz i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 14:13
  4. Canal Digitals nya box
    Av kärri i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-08-20, 12:58
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-04, 20:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss