Hej
Är det nån som känner till en receiver som behärskar den nya standarden DVB-S2x .
Det finns nu en kanal på Astra 19,2 som testar denna standard .
2014 tillkom denna standard, det är 2år sedan. Det borde väl nån receiver anammat.
Mvh Kalle
Hej
Är det nån som känner till en receiver som behärskar den nya standarden DVB-S2x .
Det finns nu en kanal på Astra 19,2 som testar denna standard .
2014 tillkom denna standard, det är 2år sedan. Det borde väl nån receiver anammat.
Mvh Kalle
Frågan är vilka som inte har den här standarden idag
Gigablue UHD Quad 4K
VU+ Solo2.
Openpli 8.1
Oscam, Oscam-emu
parabol 90 med motor
parabol 75 fast
@ricki
Jag tror du blandar ihop två olika saker. DVB-S2X är en utökning av den vanliga DVB-S2.
Mvh Kalle
Då är det dom här du menar
http://se.kingofsat.net/ultrahd.php
Jag har en box som kan se den standarden ( solo4k )
Senast redigerad av ricki den 2016-10-05 klockan 17:18.
Gigablue UHD Quad 4K
VU+ Solo2.
Openpli 8.1
Oscam, Oscam-emu
parabol 90 med motor
parabol 75 fast
Jag vet inget om detta men vill gärna lära mig mer.
@ ricki I den listan du länkar till finns EN kanal som är markerad DVB-S2x, jag tror det är den som Kalle_P menar. Om man skrollar ner till frekvensen 11552.75 på Astra 19.2E så finns den kanalen grönmarkerad.
Klarar din Solo4K den kanalen?
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Jag googlade DVB-S2x vad jag förstår så är det samma som Ultra HD TV, jag kan se dom kanaler som är okodade.
Gigablue UHD Quad 4K
VU+ Solo2.
Openpli 8.1
Oscam, Oscam-emu
parabol 90 med motor
parabol 75 fast
Nej, jag kan inte få in den kanalen som är märkt med DVB-S2x.
Gigablue UHD Quad 4K
VU+ Solo2.
Openpli 8.1
Oscam, Oscam-emu
parabol 90 med motor
parabol 75 fast
Nej, det är inte exakt samma. UHD kan sändas med olika tekniker. De flesta UHD-kanaler idag sänds i befintlig DVB-S2 teknik.
DVB-S2x är en utökning av DVB-S2 standarden som tillåter att man enkelt uttryckt "packar kanalerna tätare" d.v.s. utnyttjar det befintliga frekvensbandet bättre. De flesta befintliga DVB-S2 mottagare klarar inte DVB-S2x. Vu+ Solo4K samt möjligen någon Gigablue mottagare kanske klarar DVB-S2x. Jag har googlat ganska mycket och det är svårt att få fram någon entydig info. Men vissa källor menar att Vu+ Solo4K:s FBC tuners kan köra DVB-S2x. Den lilla info jag hittar är mest på tyska eller holländska så det är inte helt enkelt att följa med i resonemangen tyvärr.
Här är lite allmän info om DVB-S2x och vad den innebär http://www.newtec.eu/frontend/files/...%20DVB_S2X.pdf
Tack för info, men som jag skrev så kan jag inte ens få in kanalen ännu mindre testa den.
Gigablue UHD Quad 4K
VU+ Solo2.
Openpli 8.1
Oscam, Oscam-emu
parabol 90 med motor
parabol 75 fast