Idag kan man ju ta backup av många img. Men hur är det med OpenPLi? Verkar bara vara möjlighet att spara insställningar. Eller...
Idag kan man ju ta backup av många img. Men hur är det med OpenPLi? Verkar bara vara möjlighet att spara insställningar. Eller...
Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD
Det finns en plugin som heter BackupSuite som jag brukar använda. Jag kommer inte ihåg om den är förinstallerad på OpenPLi, annars är det bara att installera den. Gör sedan så här:
Man kan göra backup på ett vanligt USB-minne. USB-stickan kan vara PC-formatterad.
På stickan måste finnas en fil som heter backupstick.txt (filen kan vara tom).
Sätt i USB-stickan
tryck blå knapp
välj BackupSuite
välj Backup > USB
Backupen tar c:a 3 min.
När backupen är klar stäng av boxen (ej viloläge).
Ta ut USB-stickan
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Eller så lägger man dom på hårddisken, sen är det bara att använda BackupSuite igen när man ska återställa.
Har man problem att flasha med usb, kan man lägga den uppackade filen på HDD och använda programet att flasha med.
Gigablue UHD Quad 4K
VU+ Solo2.
Openpli 8.1
Oscam, Oscam-emu
parabol 90 med motor
parabol 75 fast
Tack! Gillar att ha några backup att växla mellan.
Det är naturligtvis en smaksak, men för mig är det naturligt att ha backuperna skilda från den maskin som ska backupas.
Fördelen med att ha backuperna på en USB-sticka (som jag sedan kopierar till min dator) är att jag kan lägga tillbaka backuperna på valfri box (av samma typ).
Jag kan också totalt installera om boxen från USB-stickan om den vägrar att starta (bare metal restore).
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Det var ingen kritik mot ditt sätt, bara vilka alternativ som fanns.
Gigablue UHD Quad 4K
VU+ Solo2.
Openpli 8.1
Oscam, Oscam-emu
parabol 90 med motor
parabol 75 fast
Jag hr nu tre img backup lagda på tre USB-minnen, förutom att de finns i min dator. Känns tryggt!
Vill bara förtydliga mitt svar, ni som har BackupSuite och har problem med att flasha med usb, kan använda BackupSuite och flasha både backup och en ny img.
Gigablue UHD Quad 4K
VU+ Solo2.
Openpli 8.1
Oscam, Oscam-emu
parabol 90 med motor
parabol 75 fast
Ytterligare en fråga. Min duo2 blir rätt varm när jag kör OpenPLi. Laddat ner Fan Control 2, men den verkar inte funka. Tips?
- - - - -
Äh, när jag ändrade från 3 till 4PIN blev det fart på fläkten!
Senast redigerad av Stickan den 2017-06-06 klockan 20:01.