Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lösning till fler tv-apparater

  1. #1

    Lösning till fler tv-apparater

    Kära kunniga.

    Jag kommer att flytta till villa i sommar och lämnar då mitt ComHem-hål i väggen bakom mig. Vi har tv i 4 rum och vill gärna fortsätta ha det.

    Jag funderar på att skaffa canal digital, viasat eller boxer. Problemet är ju att det bara blir den närmast tv:n som är ansluten till dekodern som kan bestämma kanal.

    Jag skulle vilja få ett förslag på en lösning där jag kan zappa på alla apparaterna, alternativt separata boxar utan att skaffa fyra programkort. Egentligen är jag bara (eller mest) intresserad av det som de flesta benämner typ "grundpaketet", svt1, svt2, tv3, tv4, z, mtv och discovery

    Går detta att åstadkomma med nätverkade dreambox tro? En 7000s centralt och tre 500s, fast bara programkort i 7000s ? Finns det andra lösningar ? Initialt får det kosta några spänn, men jag betalar inte för fyra programkort löpande!

  2. #2

    Twin Tonhuvud!

    Jag har monterat twintonhuvud dubbla switchar, 2 mottagare funkar fint!

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    203
    Tackad
    2 gånger

    Re: Twin Tonhuvud!

    Citat Ursprungligen postat av crunch
    Jag har monterat twintonhuvud dubbla switchar, 2 mottagare funkar fint!
    Jo, sålänge man kanske kör M2 med CD, så kan det gå med ett kort till varje mottagare. Annars blir det lite dyrt...

    dreambox å cardsharing kanske är ett alternativ. (vet inte ett skit om det, men info finns här på forumet)

  4. #4
    De flesta har ju någon form av Tvillingabonnenemang. Inte gratis dock.

  5. #5
    Cardsharing kan ju vara någe, men problemet är att du måste ha seasonkort till varje mottagare. Hur det fungerar varierar åsikterna om.

    http://www.comhit.net/viewtopic.php?...3cf42c1c7248b2
    // Herman

    Höjt bensinpris?
    Det stör inte mig, jag tankar alltid bara för 100 kr i-alla-fall!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Hermansson
    Cardsharing kan ju vara någe, men problemet är att du måste ha seasonkort till varje mottagare. Hur det fungerar varierar åsikterna om.

    http://www.comhit.net/viewtopic.php?...3cf42c1c7248b2
    Om man satsar på DB så krävs det inga season
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    203
    Tackad
    2 gånger
    det finns ju cardsplitters, hittade även för conax
    http://www.promosatuk.com/product_in...04dfee36d163be

    Frågan är väl hur de funkar. Verkar ju inte vara så vanligt här i sverige, med tanke på att ingen verkar sälja dem, eller har köpt dom här.(ännu)

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av T-bird
    Om man satsar på DB så krävs det inga season
    Så sant så, det är det smidigaste om han ska köra parabol. Om han inte vill det så är det season som gäller.
    Jag hörde rykten om en DB med dvb-t tuner, men som sagt, rykten är ju bara rykten.
    // Herman

    Höjt bensinpris?
    Det stör inte mig, jag tankar alltid bara för 100 kr i-alla-fall!

  9. #9

    Dela parabolsignalen

    Nu har jag sökt litet vidare och funderar kring denna lösning:

    Min linux-server/brandvägg kan jag koppla min MP3.5 till via serieporten och köra (newcamd) cardserver i. (Med ett betalt kort från t.ex canal digital eller viasat).

    Via någon mindre box, t.ex DB500 skall jag via mitt LAN kunna snacka med linuxburken i huset.

    Frågan är då (har aldrig haft parabol) : Kan jag jämte RF-antennätet jag skall dra i huset även dra kabel från parabolen till alla uttag?

    Är signalstyrkan tillräcklig för att driva fler mottagare?

    Kan man zappa individuellt på t.ex 4 tv-apparater med en sådan lösning?

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    203
    Tackad
    2 gånger
    krävs det inte dual/quad LNBer? dvs, om du vill ha signal till flera boxar, och zappa olika kanaler.

    jag kör en quadlnb (fyra utgångar alltså) till min twintunerbox. (1 används inte, och 1 är tänkt kanske till dvb-s-kort senare)

Liknande ämnen

  1. Dreambox DM600 till två tv apparater
    Av sampolinen i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:00
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 17:58
  3. Fler tv apparater?
    Av tonpet i forum Viasat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 05:10
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 11:56
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 11:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss