Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: formatera!

  1. #1

    formatera!

    Jag har gjort en partition me partion magic...alltså en C: och en partition til...men nu vill jag formatera hela hårddisken..hur ska jag göra då?? om jag startar datorn me en 98 startdiskett och skriver format C: så formaterar den bara den partionen eller??
    tacksam för hjälp

  2. #2
    vill du ha kvar partitionerna?
    vill du det så är det ju bara att formatera en partition i taget.
    vill du inte ha kvar dem så ta bort dem i partition magic igen... eller diskhanteraren borde väl funka med


    EDIT:
    partition magic är ju ett ganska kompetent verktyg så den borde kunna hjälpa dig med det mesta du vill ha hjälp med. Har inte använt det på något år nu eftersom det är så billigt att köpa nya diskar nu.

  3. #3
    var försiktig om du gör två NTFS partitioner och sedan kör Win 98 eller Win ME för att formatera t.ex C:. Då fomaterar de allt till en FAT32 partition. med andra ord funkar det ju bra om du vill ha bort partitionerna.

  4. #4

    Re: formatera!

    Citat Ursprungligen postat av Megaman
    Jag har gjort en partition me partion magic...alltså en C: och en partition til...men nu vill jag formatera hela hårddisken..hur ska jag göra då?? om jag startar datorn me en 98 startdiskett och skriver format C: så formaterar den bara den partionen eller??
    tacksam för hjälp
    Du kan boota med PQmagic disketter och får ett grafiskt gränssnintt (om det är en version senare än PQmagic 2.0 eller så).

    eller:

    Om du har en 98:a boot disk så är det kanske win98 du kör och då är det antagligen fat/fat32 på disken (bara antaganden men i alla fall) då kan du skriva format c: etc.......... sedan format d: osv............ vill du ta bort och skapa nytt direkt från win98 boot disken så finns F-Disk att tillgå.

    Om det av någon anleding skulle vara NTFS och du bara har en Win98 boot disk tillhanda, så kan du ju ladda ner DelPart eller något liknande.

  5. #5
    men om jag formaterar C: där jag har partion magic vad händer då??

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Megaman
    men om jag formaterar C: där jag har partion magic vad händer då??
    :smile: Ja det försvinner, och du får lägga in det på nytt.

  7. #7
    jojo det förstår jag men....försvinner partionerna me eller ligger dom kvar?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Megaman
    jojo det förstår jag men....försvinner partionerna me eller ligger dom kvar?
    Formaterar du C: med format.com så blir C: nyformaterad men i övrigt ändras ingenting, förutom att den inte blir bootbar (bootbar format C: /s). Detsamma gäller D:

  9. #9
    ok....grejen är så här...jag har fat32 på C: och den andra partitionen som heter M: är ntfs....men nu är det så att jag både vill formatera C: och göra om den till ntfs och behålla det som finns på M:..hur ska jag göra?

  10. #10
    Starta burken med en bootbar Win XP-skiva. När du skall installera XP frågar progget om du vill formatera enhet C: till NTFS. :lol:

    Beroende på BIOS så kan du behöva gå in och tala om för den att den inte skall boota från floppyn i första hand utan från CD´n.

Liknande ämnen

  1. Formatera Hårddisk
    Av atlas776 i forum AzBox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 09:37
  2. Formatera Hårddisk
    Av khasim i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 12:01
  3. Formatera hårddisk
    Av K.K. i forum Windows
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 06:03
  4. Formatera och bygga upp en bärbar PC
    Av folke i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 16:27
  5. Formatera en laptop (acer)
    Av Samoth i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 14:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss