Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Hur fasen kan de släcka analoga nätet?

  1. #1

    Hur fasen kan de släcka analoga nätet?

    Digitaltekniken har säkert funnits i 10 år ändå är den fortfarande buggig och instabil. Hur kan det komma sig kan man fråga. Ibland måste man göra en "norsk reset" dvs dra ur kontakten för att nollställa burken som hängt sig, ibland får man inte in en kanal fast andra fungerar. Och nu ska de släcka analoga nätet! TV-reparatörer kommer att få fullt upp det betyder tyvärr inte nödvändigtvis mer pengar i kassan utan de får nog på något pedagogiskt sätt förklara varför det inte var fel på kundens mottagare/tv med inbyggd digital mottagare.

    Fick idag mina 0.3dB LNB från Almsat. Satte in dem och drog iväg parabolen till 8gr väst för att se om jag kunde få in allsvenska fotbollen. Signalen var kanon, mätaren var en decimeter in på grönt (förr var den för svag) kunde jag se matcherna för det? Nej! Mottagren (Nokia 9802) säger "No (or bad) signal" vilket på svenska betyder ingen bild. Så jag provar på min gammla Nokia 9600 och där går alla tre matcherna in klockrent! (innan bytet kunde jag bara se en av matcherna).

    Jag kunde nöjt mig med detta men problemet är jag ska byta LNB hos en bekant och även han har en 9802, får klura ut någon bra orsak till att han dessutom måste byta mottagare för att se matcherna...

    Som sagt, digitaltekniken är bra instabil och politikerna skjuter sig i foten när de har så bråttom att släcka analoga nätet innan tekniken förbättrats.

  2. #2
    Det är inte tekniken det är fel på utan boxarna. Folk får skylla sig själva om de köper en dålig box. Det är samma sak som om någon köper en dålig tv.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av electrified
    Det är inte tekniken det är fel på utan boxarna. Folk får skylla sig själva om de köper en dålig box. Det är samma sak som om någon köper en dålig tv.
    Hur ska den oinvigde veta om han köper en bra eller dålig box ?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av triax
    Citat Ursprungligen postat av electrified
    Det är inte tekniken det är fel på utan boxarna. Folk får skylla sig själva om de köper en dålig box. Det är samma sak som om någon köper en dålig tv.
    Hur ska den oinvigde veta om han köper en bra eller dålig box ?
    köper du hellre en Toyota Corolla -82 eller en Audi A6?

    Man får vad man betalar för.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av triax
    Citat Ursprungligen postat av electrified
    Det är inte tekniken det är fel på utan boxarna. Folk får skylla sig själva om de köper en dålig box. Det är samma sak som om någon köper en dålig tv.
    Hur ska den oinvigde veta om han köper en bra eller dålig box ?
    Hur ska den oinvigde veta om han köper en bra eller dålig tv? Jo han frågar och läser vad som skrivs om dem.

  6. #6
    I mitt tycke är det sämsta att man har satsat en massa miljarder på det digitala marknätet som suger som fan. Nu när HDTV kommer på bred front då har man som det ser ut idag inte plats för dessa kanaler som tar mycket större plats.

    Dessutom klarar ju inte dagens markboxar HD och säg det till Hr. Svensson när han nyss köpt på sig 5 boxar och sedan får höra att han måste köpa 5 nya för att kunna se på HDTV (om de på ett eller annat sätt fixar nätet så att kanalerna får plats).

    Knäppt...
    - Look! I'm Al Pacino from Scarface!
    - No you're not! You're Fredrik the idiot from Sweden.
    **Gary Busey till Fredrik Wikingsson efter en omgång Paintball.**

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av electrified
    Det är inte tekniken det är fel på utan boxarna. Folk får skylla sig själva om de köper en dålig box. Det är samma sak som om någon köper en dålig tv.
    Principiellt sett har du rätt. Man får det man betalar för. Men i det här fallet fungerar en lastgammal box bättre än en relativt ny. Jag glömde skriva jag också testat på en Nokia 220S och på den fick jag in två matcher av tre. Har man en ny box tycker jag nog det ska fungera.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Köper man en Nokia digitalnågonting så får man skylla sig själv. Låt Nokia göra stövlar & telefoner, men ingenting annat. Det i särklass sämsta skitet i digitalvärlden är Nokia. Jag talar av egen erfarenhet (sålt skiten tyvärr !!), dessutom har jag förmånen att få testa de flesta nya mottagarna som kommer ut på marknaden. Och ska vi rangordna dem så låter min lista så här, jag visar bara parabolmottagre.

    1. Dreambox
    2. Dreambox
    3. Dreambox
    4. Force, Triax, Digiality
    5. Övriga
    20. Nokia samt Viasat & Canaldigitals "bundlade" mottagare.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av tony_soprano
    I mitt tycke är det sämsta att man har satsat en massa miljarder på det digitala marknätet som suger som fan. Nu när HDTV kommer på bred front då har man som det ser ut idag inte plats för dessa kanaler som tar mycket större plats.

    Dessutom klarar ju inte dagens markboxar HD och säg det till Hr. Svensson när han nyss köpt på sig 5 boxar och sedan får höra att han måste köpa 5 nya för att kunna se på HDTV (om de på ett eller annat sätt fixar nätet så att kanalerna får plats).

    Knäppt...
    Jag tvivlar på att HDTV kommer att komma på ett tag. Man behöver både en box OCH en tv som klarar det. Och de tvapparaterna är inte så värst billiga idag.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av electrified
    Citat Ursprungligen postat av tony_soprano
    I mitt tycke är det sämsta att man har satsat en massa miljarder på det digitala marknätet som suger som fan. Nu när HDTV kommer på bred front då har man som det ser ut idag inte plats för dessa kanaler som tar mycket större plats.

    Dessutom klarar ju inte dagens markboxar HD och säg det till Hr. Svensson när han nyss köpt på sig 5 boxar och sedan får höra att han måste köpa 5 nya för att kunna se på HDTV (om de på ett eller annat sätt fixar nätet så att kanalerna får plats).

    Knäppt...
    Jag tvivlar på att HDTV kommer att komma på ett tag. Man behöver både en box OCH en tv som klarar det. Och de tvapparaterna är inte så värst billiga idag.

    Den här tar väl HDTV och är relativt prisvärd.
    http://dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010081221

    Review:
    http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=1253

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 09:27
  2. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 20:59
  3. När det analoga nätet släcks...
    Av electrified i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 15:41
  4. Nersläckning av de analoga nätet....
    Av Snouser i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 21:54
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-02-02, 22:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss